söndag 14 april 2013

Lite tankar om kvinnan.

 Jag kan köpa att Omar Mustafa har roller som krockar. Ordförande i Islamska förbundet och invald i Socialdemokraternas styrels. Han avgick från socialdemokraterna och överväger att avgå som ordförande i Islamska förbundet. Socialdemokraterna anser bl.a att Islamska förbundet inte är för jämlikhet mellan könen. Kan nog stämma.
 
Så här står det bland annat i Koranen:
”Profet! Säg till dina hustrur och dina döttrar – och till alla troende kvinnor – att de utanför hemmet noga sveper om sig sina ytterplagg; på så sätt blir de lättare igenkända som anständiga kvinnor och undgår att bli ofredade.” (Koranen, Sura 33:59)
”Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan överge dem i sängen, sedan får ni slå dem.” (Koranen, Sura 4:34)

Inte speciellt jämställt nej. Kan vi då ha Kristna personer på betydande poster i Socialdemokraterna då? Nej det tycker inte jag. Så här står det bland annat i Apokryferna och Nya testamentet i Bibeln:
”Hänge dig inte så åt en kvinna att hon tar makten över dig.” ( Syr 9:2)
”Från en kvinna leder synden sitt ursprung, och för hennes skull måste vi alla dö.” ( Syr 25:24)
”Ty från kläder kryper det ut mal och från en kvinna kvinnlig ondska.”
( Syr 42:13)
(Liksom överallt i de heligas församlingar) skall kvinnorna tiga vid sammankomsterna: de har inte lov att tala utan skall underordna sig, som också lagen säger. (Nya Testamentet, 1 Kor 14:34)
Men Johan varför tar du med texter från Apokryferna? Ville bara visa att de nytillkomna texterna i Bibeln inte skiljer sig från resten av boken.
Finns en spännande jag tänker ta upp från gamla testamentet med:
”När en kvinna har menstruation och det kommer blod från hennes kropp, varar orenheten i sju dagar. Den som rör vid henne är oren till kvällen.” (Bibeln, 3 Mos 15:19)

Spännande också med den Judiska morgonbönen för pojkar:
”Lovad vare du, Herre, vår Gud, världens konung, som icke skapat mig till kvinna”.

Problemet anser jag är när man läser väldigt gamla texter och vill följa dem ordagrant. Texter som har sitt ursprung från en tidsålder och ett område där man hade ett starkt patriakalt samhälle. Finns väldigt många imuslimer som gärna ser att det jobbas med jämställdhet. Finns många kristna som gör det också. Protestantiska kristna har ju i stor grad anammat jämställdhetsarbetet. Kvinnliga präster är inte ovanligt även om det kunde vara fler. Homosexuella präster finns också, en av de allra bästa präster jag hört är Jenny Vided som är både kvinna och homosexuell.

Jag begriper inte varför kvinnor skulle vara ett problem. Eller är det männen som är problemet och kvinnorna en del av det eftersom män tydligen inte kan tänka sunt och redigt med en kvinna i rummet?

Jag tänker återigen ta exempel på varför jag inte tycker man kan läsa Bibeln så som det står utan att försöka tolka texten och tidsperioden det är skrivet. Varför Bibeln? Kristendomen kan jag bättre än Islam och Judendomen. Tänk om kvinnan skulle tiga på jobbet. Jag vet inte. Om kvinnor skulle tiga i frågor som rör jobbet så skulle jag inte få mycket gjort. Jag arbetar en hel del med en helt fantastisk kvinna. Hon har ruskigt skarpt intellekt och jag lär mig hur mycket som helst av henne. Ja hon är kvinna. Hon är dessutom yngre än mig men helt otrolig på att snurra till det i hjärnan och få en att tvingas utveckla idéer, ståndpunkter, och synsätt. Jag jobbar också med två timledare. Kvinnor, mycket yngre än mig men otroligt skärpta och jag lär mig mycket av dom också. Nu kan det låta som att jag är totalt obildad och snudd på psykiskt funktionshindrad nu när jag är 40 år och borde kunna mer än en 22 åring. Men är man bara öppen för att andra kan så kan man själv lära sig mycket. Min utbildning om någon undrar är nio år i grundskola, två år på gymnasiet och två år på folkhögskola för att bli fritidsledare. Jag har även en hel del idrottsledarutbildningar, 7,5 högskolepoäng och 7,5 till på gång. Jag har även använt livet som skola. Man lär sig otroligt mycket på att leva.

Skulle jag inte kunna hänge mig åt en kvinna så hon tar makten över mig? Nej det verkar tokigt, lika tokigt som att kvinnor skulle hänge sig så åt en man så att han tar makten över henne. Jag är min egen och ingen annans egendom lika mycket som att jag inte kan äga en annan människa. Man kan ju ingå avtal som giftermål, partnerskap, samboskap, särboskap osv. Men man äger ju inte sin partner.

Synden skulle komma från kvinnan. Ja det kan man ju tänka eftersom Eva gav den förbjudna frukten till Adam. Bra där Johan, den kommer du inte undan. Adam är en man, kvinnan gavs till honom efter det att Gud skapat Eva av ett av Adams revben. Skulle då Adam inte ha något ansvar för att äta av frukten? Han gjorde ett val och Eva får skulden för det valet! Vad signalerar det? Okej, ge Eva skulden men då måste man väl samtidigt erkänna att Mannen är ett viljelöst, icke tänkande mähä och då undrar jag varför det är så många länder som styrs av män? Okej alla länder är inte kristna, det är iallafall de flesta kristna länder som styrs av män. Kyrkan styrs också väldigt ofta av män. Varför? Gud bevisade ju att det är kvinnan som har makten, eller? Han visade ju med Adam att männen inte kan tänka riktigt, och är lättledda. Eva kan ju i allafall skylla på att hon blev lurad av djävulen. Skulle vara kul att se en rättegång i det fallet. När Eva blivit utsatt från påtryckningar från ett ont väsen som är övermänskligt och när Adam skyller på sin kvinna som dessutom är skapat av en del av honom. Undra vem rätten skulle dömma som mest skyldig? Antagligen Eva för det verkar som det är så rätten fungerar när det gäller kvinnor.

Det kryper mal från kläder och kvinnlig ondska från kvinnor. Mycket troligt. Ungefär som att det kryper manlig ondska från män. Det är ju som de säger det växer inte äpplen på päronträd.

Blir lite undrande över att kvinnan skulle vara oren i sju dagar för att hon har mens. Ja många kvinnor känner sig lite ofräsha när de har mens men att kalla en människa för oren. Gud skapade ju människan enligt Bibeln. Den Gud som skapat allt enligt Bibeln. Skulle han skapa en människa som inte var perfekt? Ni som tror på det som står i Bibeln. Tala om för mig att Gud missade lite i skapelsen av kvinnan, säg till mig att Gud gjorde lite fel. Det kommer inte hända. Altså måste kvinnan vara perfekt och då kan hon inte vara oren i den betydelsen. Om kvinnan är perfekt så tror jag att det är påhitt från män, allt som står i Bibeln där kvinnan räknas som underordnad mannen. Och jag känner en del kvinnor. Och jag tror på att kvinnan är skapt som det är tänkt och därmed perfekt. Sen gör inte alla kvinnor bara perfekta saker men det gör ju inte vi män heller.

En liten sväng till Koranen bara. Kvinnor ska vara väl klädda för att inte bli ofredade. Även Koranen säger att män inte tänker riktigt klart, att män är lättledda. Om kvinnor gör uppror? Om min kvinna skulle tycka olikt mig, göra saker som inte jag tror är rätt så ska jag överge henne i sängen och sedan får jag slå henne. Men snälla! Varför ska jag slå henne? Vad löser det? Jag skulle troligen få en rädd kvinna som hatar mig och bara hoppas att jag blir träffad av blixten och dör. Jag vill ha en kvinna som tänker själv, som inte är rädd för att diskutera saker, som har en egen vilja, som vågar ifrågasätta mig, som säger ifrån när hon tycker jag har fel, en kvinna som vågar vara sig själv. Jag skulle älska en sådan kvinna och göra allt som jag skulle kunna för att få fortsätta vara tillsammans med henne. En sådan kvinna skulle jag inte vilja leva utan.

Funderar lite på den Judiska morgonbönen för pojkar med. Tacka Gud för att man inte blev kvinna. Det låter som att det skulle vara ett straff att vara kvinna. Återigen. Läser man Bibeln, Toran eller Koranen så har Gud skapat mannen och kvinnan. Altså, vi är skapade av den ofelbara. Altså måste vi vara perfekta. Altså borde vi ha samma rättigheter och skyldigheter. Jag är inte utbildad i någon av dessa böcker så jag skulle kunnat missförstå allt ihop, tala gärna om det för mig i så fall.

Jag vill passa på att svara på en fråga jag ibland får på mailen efter mina inlägg. Nej jag är ingen kvinna fångad i en mans kropp. Jag är en man i en mans kropp. Varför lägger jag mig i hur kvinnor har det och också ganska ofta hur hbtq personer har det? Nej jag är varken h,b,t eller q. Jag lägger mig i hur personer med annan etnicitet har det men än har jag inte fått frågan om jag är invandrare. Jag har en tanke med att alla människor oavsett, har samma värde. Vi har enligt FN samma rättigheter och samma skyldigheter. Jag vill vara med och tycka till när jag tycker saker är orättvisa. Jag som är man, vit, hetrosexuell och som inte kommer att bli så speciellt orättvist behandlad. MEN Den dagen jag blir orättvist behandlad vill jag att någon ställer upp på mig. Då vill inte jag höra, sorry du hade lite otur som blev född till den du är.

Som avslutning vill jag bara säga. Ta hand om era nära och kära så kommer ni med lätthet kunna ta hand om de som ni inte känner men som behöver just dig och ditt mod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar