måndag 22 april 2013

Lite om religion igen!

 Jag hade inte tänkt att skriva så mycket mer om religion på ett tag men det är ett ämne som berör många. Jag får en del arga mail och vill förståss förklara framför allt varför jag anser att man inte bör följa det man läser i Bibeln ordagrant utan att bygga sig en tolkning om varför det står som det står. Jag är övertygad om att det är nyttigt att ifrågasätta och fundera på vad som kan menas. Jag är inte satanist som en del gissar, jag är inte djävulsdyrkare som en del andra tror, jag tror inte jag är besatt av demoner som det finns några som tror. Jag är heller inte Budist, Hindu, Jude eller ateist. Jag tror på Godhet och Kärlek. Vilken religion ni vill sätta mig i är upp till er. Jag bestämmer ändå själv vad jag tror och vilken religion som jag tycker jag står närmast.
 
En del är fortfarande arga på att jag inte tar avstånd från homosexuallitet. Penis i Penis går ju inte, vagina i vagina funkar ju inte heller. Okej. Jag har en känsla av att det inte är ett problem. Tror nog det går att ha sex på annat vis än bara penis i vagina. Nu ljög jag! Jag vet att det finns andra sätt att ha sex på så ert argument håller inte där. Men det behövs en man och en kvinna för att det skall kunna bli barn. Bra poäng där, högsta betyg i NO eller? Om allt sex handlade om att få barn så skulle det antingen finnas en jäkla massa barn eller så skulle människor avstå något som de flesta tycker är en väldigt angenäm upplevelse. Så ni bokstavstrogna som argumenterar så, sluta genast med preventivmedel och håll er till vaginal penetrations sex. Ni andra som tycker det låter tråkigt, sluta använda befruktning som ett argument att ha sex.
 
"Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden
(3 Mos 20:13)" Okej så står det. Rätt åt dom. Låt dom dö!
"Jesus: ”Mose sade: Visa aktning för din far och din mor och: Den som smädar sin far eller sin mor skall dö
(Mark 7:10)" Okej så står det. Rätt åt dom. Låt dom dö!
Lite jobbigt för de som säger sig vara Kristna bokstavstroende och där det är nya testamentet som styr. Då kan vi glömma Moseboken lite och lyda Markusevangeliet i stället. Då kan vi låta de homosexuella vara och se till att olydiga barn dör istället. Jag skulle vilja se t.ex. Åke Green stå och predika om dessa barn från Satan som är en cansersvulst i samhället för att de kallat t.ex sin mamma för jävla kärring. Barn som annars kanske aldrig gör något fel men som av någon anledning blir arga och häver ur sig saker för att få en reaktion. Kanske lika bra att ha med hela boken så "bögarna" får sitt straff.
"Den som slår sin far eller mor skall straffas med döden
(2 Mos 21:15)" Oj då använder vi Moseboken igen då och då är barnen igen i fokus för dödsstraff. Barn måste ju vara riktigt farliga om jag så snabbt kan hitta två ställen i Bibeln där det pratas om att barn ska straffas med döden.
"Om en son är trotsig & inte lyder sin far & mor, ens när de tuktat honom, skall männen i staden stena honom till döds.
5 Mos 21:18-21" Okej. Om jag är bokstavstrogen, mitt barn inte lyder mig då får jag först slå mitt barn, lyder barnet iallafall inte så ska jag stena mitt barn. Kalla mig gärna hädare men när mina barn inte lyder så höjer jag eventuellt rösten, jag varken slår eller stenar mina barn. Jag tror mer på FNs barnkonvention än Bibeln när det gäller hur man får handskas med barn.
 
Till baka till bl.a homosexualitet. "Kvinnor och män med onaturligt umgänge ”De vet vad Gud har bestämt: alla som lever så förtjänar döden
(Rom 1:26-31)" Det fanns ett stycke i nya testamentet så nu behöver ni inte skära tänder för det.
 
Lugn alla som tror att jag ger vika. Mitt favoritstycke i Bibeln får rädda denna situationen.
 
"Om jag talar både människors och änglars språk men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan förflytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit. Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den. Kärleken upphör aldrig. Den profetiska gåvan, den skall förgå. Tungotalet, det skall tystna. Kunskapen, den skall förgå. Ty vår kunskap är begränsad och den profetiska gåvan är begränsad. Men när det fullkomliga kommer, skall det begränsade förgå. När jag var barn, talade jag som ett barn, förstod som ett barn och tänkte som ett barn. Men sedan jag blev vuxen har jag lagt bort det barnsliga. Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då skall vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig. Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken. (1 Korintierbrevet 13)"
Så ni som har kärleken. Det är det enda som betyder något. Utan kärleken kan ni ändå inte vara rättfärdiga enligt Bibeln. Kärleken är dessutom tålmodig och god står det. Vilket får mig att fundera på predikanter som t.ex Åke Green. Vad får de ut av att smäda människor som älskar? Kärleken vill ingen något ont. Så om tvä män blir kära i varandra eller två kvinnor så är det ändå det goda som sker, kärleken vill ingen något ont. Varför ska det ändå predikas om att homosexuella skall straffas med döden? Det kan ju knappast vara Guds ord som predikas utan predikantens egna fördommar som förkunnas.

Jag är helt inne på Soran Ismails linje mär det gäller dom som tycker att homosexuallitet är äckligt. Att två nakna män omslingrandes varandra i en kärleksakt är det vidrigaste som finns. Va fan, gå ut ur deras sovrum om det nu är där kärleksakten äger rum. Brukar ni stå och tittapå när era hetrosexuella vänner har sex?

"Ingen av blandad härkomst får upptas i Herrens församling; inte ens hans efterkommande i tionde led får upptas där 5 Mos 23:2" .Känner människor som är adopterade från t.ex Asien. De har skaffat barn med Svenskar. En del av dem är kristet aktiva och går i kyrkan. Deras barn går i söndagsskolan. Oj vad tänkte de med där? De barnen får ju inte upptas i herrens församling.  Jag vet inte vad det är för fel på de som skrivit Bibeln men Barn, Homosexuella och Kvinnor verkar ju vara något som är till för att män ska ha något att kasta sten på! Kvinnor? Ja jag har inte skrivit om kvinnor i almänhet i dag men kolla mina inlägg bakåt så hittar ni en del.

Som jag skrivit innan. Bibeln är en fantastiskt spännande boksamling. Finns mycket att lära i den. Men jag brukar fundera över vad som står, vad det kan tänkas syfta på, vem som skrivit och varför. Så tänker jag inte med alla böcker jag läser men Bibeln är ju en bok som en hel del människor följer till sista bokstav. Jag har inga problem med att det kan finnas en Gud som skapade världen. Hen kan mycket väl satt igång Big bang enligt mig. Jag har inga problem med att jorden skulle vara mer än 5-8000 år gammal. Vem hade almanacka på den tiden. om det tog 7 dagar att skapa jorden eller 700000000 år spelar ingen roll för mig. Jorden finns här och den har kommit till oavsett hur och på hur lång tid. Jag tror som jag sa på Godhet och Kärlek. Hoppas ni som brukar vara arga på mig läser hela inlägget och kan förstå vad jag menar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar