onsdag 10 april 2013

Ansvar?

 
 Läste på Aftonbladet om en vakt som läste en artikel om moskéer och efter det skickade mordhot via mail till Aftonbladets skribent. Jag bara undrar hur vakten tänkte? Och hur andra tänker som mordhotar journalister? Jag fattar inte grejen. Jag kan hålla med om att det skrivs mycket skräp och jag bemöter det gärna här men jag skulle aldrig hota någon speciellt inte någon som representerar media och det fria ordet. Vi har yttrandefrihet och tryckfrihet. Men med alla friheter kommer också ett ansvar för det man gör. Skriver någon en skitdålig artikel får väl hen stå för den då. Skriver någon osanna saker så får väl dom stå för det då men det kan ju knappast vara rimligt att en mob ska vara domstol?
 
Varför ska man acceptera att få hat och hot mail för man råkar vara en ofentlig person? Varför ska vilken amatör tyckare som helst precis som jag komma undan om man hotar? Vakten sa att han hade druckit för mycket och skrev i affekt. Vakten sa själv att han inte skulle ta ett sådant mail som ett hot utan som en utskällning. Tvivlar på att han skulle skakat på huvudet av ett mordhot från någon han inte känner. Om man skyller på alkoholen när man hotar folk kanske man skall fundera över hur mycket man ska dricka. Om man själv inte kontrollerar sina handlingar vem ska göra det då? Alkoholen? Lika dumt som att tycka att det är plastens fel för man klappar till någon när man är nykter. Död materia kan ju knappast ansvara för våra handlingar. Ja men va fan Johan, du vet ju hur folk beter sig när de druckit för mycket! Ja det vet jag men har man inget ansvar när man druckit? Kan man skylla på alkoholen om man sexuellt ofredar någon på krogen? kan man skylla på alkoholen för att man satte sig i bilen full och körde? Kan man skylla på alkoholen när man klappat till sin fru/flickvän man/pojkvän? Kan man skylla på alkoholen för att man gör saker man inte vågar eller vill när man är nykter? Byt ut alkoholen mot ett namn. Skulle man kunna skylla dessa handlingar på en person och det vore hens fel så skulle hen nog få fängelse. Altså borde man ge alkoholen fängelse om det är den som bidrar till dessa grejer. Låter ju inte helt rimligt va? Inte att låsa in alkoholen för det borde man kanske göra men att skylla på andra saker för att slippa ta ansvar. Alkoholen bidrar givetvis till tokiga beslut men att ge alkoholen hela skulden. Den tar sig ju inte ut ur barskåpet, binder fast dig och tvingar sig in i din kropp. Ja det finns något som heter beroende. Då är det faktiskt nästan just det som händer. Men nu skriver jag om människor som dricker i bland men inte vet när de fått för mycket. Beroendefrågan tänker jag inte gå in på idag men den borde diskuteras för den är grymt sorglig.
 
Om jag slår någon, om jag hotar någon, om jag kränker någon så är det jag som är ansvarig för den händelsen. Jag kan inte slå någon för att den varit dum och använda det som försvar. Det var jag som slog och då är ansvaret för slaget mitt. Om jag hotar någon för att den gjort något mot mig så är det fortfarande ett hot, kom det från min mun så är det mitt ansvar. Om jag kränker någon så är det antagligen ett val jag gör, då är valet mitt och då också ansvaret för kränkningen mitt. Svårare är det inte. Alltid mitt ansvar om jag hotar om våld eller utövar våld, kan aldrig bli alkoholens ansvar. Alkoholens fel kanske men jag kan aldrig lämna över ansvaret till alkoholen.  Nä jag måste ta ansvar för mina handlingar. Har jag dessutom mycket rättigheter så tillkommer även mycket skyldigheter, kom ihåg det.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar