lördag 30 mars 2013

Påsk

 
 Långfredagen går över mot Påskafton och jag kan inte låta bli att fundera över vissa saker runt Påsken.
 
Jag hörde om en vän som var bjuden på Påskfest. Lokal ändrades, det blev lite trängre så min väns inbjudan drogs tillbaka. För mig känns det lite märkligt. Speciellt när det är aktivt kristna som gör så. Bjuda in människor och sedan ändra sig. Är det mer illa för att dessa människor är uttalade kristna? Ja det tycker jag. Om man uttalar sig om sin tro och hur man lever efter sin tro och gör på detta sätt så tycker jag att man hycklar. Men Johan, det fanns ju inte plats! Varför byter man då lokal om man bjudit in ett antal som passade i den första lokalen? Kan tyckas vara en skitsak men det tycker inte jag. Detta är människor som kallar sig vänner. Min vän får antagligen fira Påsk själv. Jag jobbar så jag kan inte bjuda hem någon.
 
Oavsett om man använder bibeln som en ledstjärna eller om man ser den som en sagobok så kan nog de flesta hålla med om att när Jesus dog på korset på långfredagen så gjorde han något oerhört fint och kärleksfullt. Detta är det vi firar under Påsken, det och uppståndelsen.
 
Jag har jobbat ikväll. Jag har stått och frusit bland alla ungdomar i sina bilar på A6 parkeringen. En tradition här i Jönköping under hela motormässan. Det har varit en hel del fylla, ,mycket dunkadunka i bilkortegen. Men Jättetrevliga ungdomar, pratat med många hjälpt någon och haft det trevligt. Ungdomar som pratar med alla som är där, ungdomar som hjälper till om någon bil får problem, ungdomar som har trevligt. Mycket mer kärleksfullhet där kan jag säga än situationen min vän råkade ut för.
 
Som sagt Påsken borde vara en av de kärleksfullaste högtiderna man firar som kristen och om kärleken till vänner inte räcker så har man för många vänner eller för lite kärlek. Eller så kallar man bara vem som helst för vän för att det låter bra och att andra ska tro man är mer empatisk än man är.
 
Nä störst av allt är Kärleken som det står i bibeln och oavsett om boken är en ledstjärna eller sagobok så sprid gärna lite kärlek runt er. Le åt någon som kan behöva det, säg hej till någon du inte känner och ta hand om dina vänner. Kärlek kostar inget egentligen, inte om man ger det för att man kan och vill. Man behöver inte följa mina råd för att sprida lite medmänsklig kärlek. Kan räcka att inte kränka någon bara för att man kan.  
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar