fredag 1 mars 2013

Kvinnosäkert samhälle ?

 Funderar lite på skydd i samhället. Den ca 30 åriga läraren som blev friad från våldtäkt på barn och dömd för sexuellt utnyttjande istället efter att haft sex med en elev sedan hon var 13, hade han fått ett annat straff om han varit en av stadens uteliggare? Även om flickan hade velat ha sex och inget tvång fanns med i bilden?
 
Om så är fallet skulle jag vilja veta vart gränsen går om flickan är villig att ha sex så jag kan förklara för min dotter att om någon tror hon vill ha sex och hon inte är tydlig med att det är ett nej så får hon skylla sig själv? Eller? Jag vill kunna förklara för min dotter att ingen får ha sex med henne innan hon är 15. Skulle väl kunna hända att en sextonårig kille skulle kunna tjata till sig sex, att hon skulle kunna säga okej för att inte hamna utanför kompisgäng eller vad som helst.
 
En lärare som betraktas som vuxen i mina ögon borde även tänka på sin maktposition i det läget, kan vara svårt att säga nej till en auktoritet. Flickan kanske verkligen ville men läraren borde känna till lagar och olämpligheten att ligga med en elev.
 
För någon vecka sedan blev en annan man friad från våldtäkt när han tvingade sin flickvän att acceptera att han skulle upp med två fingrar i hennes underliv för att kolla om hon varit otrogen. Det kunde inte vara våldtäkt för han kände ingen lust. Bra jobbat, betyder att det är fritt fram att göra vad man vill med tjejerna i sin omgivning så länge man kan övertyga rätten att man inte kände någon lust.
Undrar varför killen inte dömdes för kvacksalveri? En kroppslig undersökning utan läkarlegitimation. Jo men han kunde kännt om det fanns sperma där som det stått på en del inlägg. Hört talas om kondom?
 
Och tjejer, blir ni våldtagna och ni har alkohol i blodet hoppas jag verkligen att ni inte har trygg hansa som försäkringsbolag. De betalar inte ut försäkringspengar för skador i samband med våldtäkt om du inte varit spik nykter. Med andra ord tycker de att man får skylla sig själv om man tar ett glas vin eller några groggar med sina vänner. Blir du våldtagen eller misshandlad av din sambo är det jättesvårt att få ut försäkringspengar från något försäkringsbolag oavsett om du var nykter eller påverkad.  
 
Alla människor är lika värda så länge du inte är kvinna/flicka. Er får man nämligen behandla som man tycker för ni har inte samma rättigheter i rättsväsendet. Ni får skylla er själva tills motsatsen är bevisad.
 
Jag känner kvinnor som inte klär sig som de vill när de går på krogen, de klär sig så att män inte skall få tanken att det är fritt fram att tafsa eller komma med sexuella anspelningar. Jag känner kvinnor som inte går ut och tar ett glas med sina vänner för att de inte vågar för att det är väldigt många korkade män på krogen. Jag känner kvinnor som planerar hemfärden från krogen så att de har flyktvägar, eller har prylar i händerna som kan åsamka eventuella förövare smärta så de kan få chansen att fly om det skulle behövas. Jag känner kvinnor som låtsaspratar i telefon och pratar högt och tydligt vart de är för att ingen ska få för sig att ingen kanske vet att de är på väg hem.
 
Hur jäkla skjukt är vårt samhälle? Jag har aldrig slagit någon när jag varit på krogen, jag har aldrig tafsat på brudar för att de är sexuellt tilldragande men självklart kan jag skrämma kvinnor som inte känner mig om jag ska ta bussen hem en lördagskväll. Går jag fram till busskuren och det står en ensam kvinna där så är jag medveten om att hon kan bli rädd. Därför ställer jag mig en bit ifrån busskuren tills det är fler människor där så att hon som stod där först ska kunna fundera ut en flyktväg eftersom jag i hennes ögon kan vara en våldtäktsman. Hörde en kille berätta att han följde sina tjejekompisar hem när han bodde i Umeå och Hagamannen härjade där. Han kom dock på att okej hans vänner kom hem säkra men när han skulle återvända hem till sig så skrämde han antagligen de flesta kvinnor han mötte på vägen.
 
Så länge män beter sig som svin så är alla vi män potentiella svin. Det känns inget bra om kvinnor tror att jag ska skada dom för min egen njutnings skull. Det känns inte bra om kvinnor gör sig beredda på fight eller flykt om jag möter dom ensamma. Det känns för jävligt att det är andra män som gör att jag blir stämplad som potentiell våldtäktsman. Jag är ju bara vara en snäll kille som tycker om socialt liv.
 
Jag har ingen lösning på problemet men kommer jag på en så kommer jag att skriva om den. Alla ni killar/män där ute. Se kvinnor som tänkande varelser med egen vilja som inte är underordnad våran. Ingen frisk man skulle väl vilja att deras mamma, fru, flickvän, sambo, särbo, dotter, barnbarn råkade ut för en man som tänker kränka dom, och göra det ordentligt, med sex, stryk, psykisk terror eller liknande.
 
Älska dina nära och vänner och behandla alla andra i allafall med respekt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar