söndag 10 mars 2013

På förekommen anledning så blir det lite mer Kristendom i kväll.

 
 Fått en del arga mail från folk som kallar sig kristna. Jag ska visst läsa bibeln igen och följa det som står där ordagrant och inte ifrågasätta. Be mig att inte frågasätta eller fundera över saker är nästan som att be en VD för ett oljebolag att ersätta folket för oljan de stjäler från deras länder. Det kan ibland uppfattas som att jag inte gillar kristna har jag förstått. Där har ni fel. Läs vad jag skriver. Jag känner många kristna människor. Varmhjärtade, icke dömmande, öppna, vänliga, trevliga och intelligenta kristna. Jag har lite svårt däremot att ta kritik och skit av folk som skall tala om för mig på vad jag ska tro och hur jag ska göra det. Anledningen till att det blir mycket hugg på religiösa saker i min blogg är för att jag får mail om att jag har fel, att det är si eller så, att jag är den ondes skribent, att jag borde kastas i helvetet medans jag lever, att jag antagligen borde stenas eller dräpas på annat sätt. Fortsätt gärna skriv för det är spännande att snorkla runt i bibeln och hitta lite spännande citat. Men Johan man kan inte göra som du gör, du kan inte plocka lite här och lite där! Jo det kan jag visst för dom jag attackerar gör precis så när de vill tala om för mig att jag är en idiot.
 
Om jag inte ska ifrågasätta alls för att jag inte förstår guds mening så skall ni få hjälpa mig att förklara vissa saker för jag kan inte låta bli att ifrågasätta. Ni har sett dessa citat innan så ni borde ha ett försvarstal även om ni inte ifrågasätter själva utan bara som vapen för att avväpna mig.
 
Ja jag vet, herren gav oss den fria viljan och tydligen så missbrukar jag den något fruktansvärt! Men gav han oss verkligen den fria viljan? Ords. 19:21 "Människan gör upp många planer, men det är herrens vilja som sker". Vilket skulle betyda att man inte ens kan skälla på Judas. Han gjorde vad herren ville för annars hade Jesus inte kunnat offras. Skulle vara märkligt om Judas gjorde det av sig själv. Han var ju en av de tolv Jesus själv valde ut och tala gärna om för mig att Jesus kan göra fel. Då har vi inte läst samma bok.
 
Tur att alla är välkomna till kyrklan i allafall. Varför förstår jag inte. För "Den som inte förblir i Kristi lära har inte Gud. Ni skall inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen". 2 Joh 9-11. Känns som det helt plötsligt blir svårare att bli frälst om man inte är född in i församlingen.
 
Okej. Jag har en son som är född innan äktenskap. Altså finns det folk som tycker att jag borde tänkt mig för lite. Man har ju sex efter äktenskap, man ska visst vara oskuld när man gifter sig. Någon kan kanske förklara vart det står för jag hittar det inte. Så hade jag gift mig först så hade jag altså inte fått komma till den andra världen efter min död. Men hur tänkte jag nu det borde jag väl få? Näpp. Alla ni som gått på det där med att gifta sig, sorry ni har inte kvalifikationerna att komma vidare. "De som befinns värdiga att komma till den andra världen och uppstå från de döda, de gifter sig inte och blir inte bortgifta". Luk 20:35. Vilken miss altså. Jag är nog körd. Först barn utanför äktenskap, sen gifte jag mig och nu är jag skild. Eftersom jag gör planer men det är guds vilja som sker ska jag då som många andra skylla på Gud? Nä jag väljer nog att ta ansvar för mina handlingar.
 
Tur man har ett ganska bra liv här då eftersom det verkar lite kört senare i evigheten. Nej va tusan, får man aldrig vara glad? "Den som älskar sitt liv förlorar det, men den som här i världen hatar sitt liv, han skall rädda det till ett evigt liv". Joh 12:25.
 
Tur iallafall att man är född till man. Ja faktiskt. "Liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män". Ef 5:24. Hade jag varit kvinna hade jag inte vågat gifta mig vilket är bra men det hade bara gått att slippa om jag hade en förstående och välvillig far.
 
Tur att mina jordeföräldrar gjorde allt de bara kunde för mig och mamma lever fortfarande och vill att det ska gå bra för mig. Däremot tycker jag Gud har lite underligt sinne för humor som gett mig synfel och andra små defekter. Gör man så mot sina barn? "Vem har gett människan hennes mun? Vem är det som gör henne stum eller döv, seende eller blind? Är det inte jag, Herren?". 2 Mos 4:11.
 
Jag har ingen avsikt med att trotsa herren, tro inte det, tror ni mig inte så låtsas som att ni tror mig och skvallra inte för herren. Jag skulle mista två av mina tre barn om han visste. Kanske rätt åt mig men pojkarnas mor kanske skött sig som hon ska så låt dom leva för hennes skull i allafall. "Eftersom du trotsade Herren skall den son som har fötts åt dig dö". 2 Sam 12:14.
 
Jag har i allafall en glad nyhet för kvinnor, homosexuella, och andra i kristna sammanhang utsatta grupper. " Saliga är ni när man för Kristus skull hatar, stöter bort, smädar er & gör ert namn avskytt. Gläd er ty er lön blir stor i himlen". Luk 6:22.
 
Jag skulle kunna hålla på så här ett tag. Men till vilken nytta. Jag hoppas ni förstår vart jag vill komma, annars så har jag fler godbitar att ta till. Tala inte om för folk att inte ifrågasätta utan låta saker vara för att vi inte förstår Gud. Lägg av och ta ansvar i stället. Herrens vägar kanske är outgrundliga men han har tydligen uppfyllt ett antal författare med sin ande och de har skrivit böckernas bok även känd som den heliga skrift eller Bibeln. Gjorde han det för att förvilla oss? I så fall lyckades han otroligt bra men man kanske inte kan vänta sig något annat av den fullkommlige. Känns ändå meningslöst att få bibeln skriven om vi ändå inte ska förstå den. Nä jag tror att Kristendomen kan vara en förträfflig religion, tyvärr handskas den ofta av maktgalna människor och då kan saker gå riktigt riktigt illa. Använd gärna Bibeln men i kombination med ditt huvud. Fattas huvudet så är Bibeln bara farlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar