söndag 24 mars 2013

Legalisera knark !?

 Nu är det så här enligt Staffan Heimersson, och han kan inte påstå att han är felciterad i aftonbladet för det är hans egna krönika. " Röka, kröka, knarka är inte moral- eller lagfrågor. Det är livsnjutarfrågar. Det är elementärt, att fria människor får välja sin livsstil. Det räcker inte med att avdramatisera haschbruket. Det ska ­avkriminaliseras " Så avslutar han sin krönika.
 
Om man nu ska tänka som Staffan så måste man nog först intala sig att t.ex alkohol inte är ett samhällsproblem. Att antalet rattfyllerist dödade ligger på en rimlig nivå och att man får räkna med lite svinn för att människor ska få njuta. Nu tänker någon säga att t.ex cannabis inte har dödat någon vilket alkohol har. Jag håller inte med. Man kanske inte dör i en överdos men jag kan tänka mig att en del trafikolyckor, arbetsplatsolyckor, och vanliga olyckor på fritiden kan ha att göra med att personer som varit inblandade har varit cannabispåverkade.
 
Staffan är arg för att man vill förbjuda röktobak 2025. Varför är han arg för att man vill förbjuda ett gift? Han tycker att man ska få njuta av sina laster, han skriver om cigarettlangare bakom skolorna. Men hur tänker han? Han skriver om att Köpenhamn vill sälja hasch från 25-40 ställen legalt för att inte pengarna ska hamna hos brottssyndikat. Hur tänker han att det ska vara bra? Varför vill man tillåta mer gifter som förstör människor? Vi kanske ska låta SÄPO även ha en avdelning för lönnmord så kan staten ta pengarna i stället för någon kriminell person. Då har man ju även fördelen med att det är personer med lång vapenutbildning och skuggning mm så då minskar risken för att fel person mördas. Varför inte tillåta allt knark? Det är ju bara för knarkaren att ta ansvar så löser det sig ju. Eller? Jag är fortfarande övertygad att cannabis är en väg in i andra droger. Jag är övertygad för jag har lyssnat på så många föredetta missbrukare och även på personer som är i missbruk.
 
Hur ska man kunna hålla och minska nivån med missbrukare om staten ska sälja? Brottssyndikaten lär ju inte lägga ner sin verksamhet för att staten bestämmer sig för att sälja. Ska staten dumpa priserna så att brottssyndikaten inte kan få någon vinst alls? Hur ska staten ha råd med det? Om cannabisprodukter blir lika billiga som lösviktsgodis ökar då inte risken att fler framför allt unga testar? Vilka droger ska legaliseras och vilken drog blir nästa som droglobbyn vill ha legal? Men Johan skärp dig, vi pratar om cannabis här! Jag har jobbat med ungdomar i hela mitt vuxna liv och jag kommer aldrig någonsin tycka det är okej att man utsätter ungdomar för drogexponering som om det vore hälsokost. Varför? Johan du är fast i gamla tankar! Jag har sett ganska mycket av framför allt alkoholmissbruk på ganska nära håll men även drogmissbruk och det är inga gamla tankar. Det är verkligt just nu. Jag har pratat med ungdomar som varit väldigt ångestfyllda för saker dom gjort på både fyllan och under drogrus. Jag har haft långa samtal med ungdomar som varit så ångesttyngda att de inte vill leva längre och om det är den njutningen som Staffan Heimersson vill att alla ska få känna så tycker jag att någon ska hjälpa honom att förstå.
 
Lite spännande att det ofta är folk som tycker att affärerna skall få sälja sprit som tycker att staten skall sälja knark. Lite spännande att man vill legalisera något som man tror att gemene man inte kan hantera försäljningen av. Om man nu skall legalisera cannabis så borde ju vilken tobaksaffär som helst få sälja det. Skulle vara spännande att se hur cannabis ska marknadsföras för det ska det väl om det blir legalt?  Men alkohol och tobaksreklam är ju förbjudet i Sverige så då blir väl cannabisreklam det med ! Och det har ju hindrat reklambolagen? Bara att sända via antenn från något annat land så kom man runt det problemet Man kan ju göra som Systembolaget, göra lite informationsfilmer om vad man inte ska göra. Varför har systembolaget med sin logga i dessa informationsfilmer? För att visa att det är dom som tar ansvar! Knappast säger jag. Det räcker med att loggan syns så har de fått den reklam de behöver. De behöver inte marknadsföra produkterna det räcker med loggan för att folk ska fundera på vilket vin de ska ha till söndagsmiddaggen. Man kan ju göra som alla fredagsprogram på tv och radio. Man kan ju diskutera om man ska röka brunt eller grönt efter en härlig entrecot. Kan man ha alkolister som pratar vin i TV så kan man väl ta in en annan drogmissbrukare som pratar om de bästa smakerna inför påsk eller midsommar eller bara till en vanlig lördag. Ja jag säger att alla vintips i tv och radio är ren jävla reklam. Kom igen och kalla det bra upplysnings tv. Gå och prata med dom som jobbar på systembolagen så får du svar av opartiska personer, altså personer som inte fått betalt för att marknadsföra vissa sorter. Och Systembolagets personal har grymmt bra koll på vad som går att dricka till vad.
 
Staffan har en idé om att hanteringen av tobak, sprit och narkotika är en praktisk fråga, inte som i Sverige en hallelujafråga som han beskriver det. Ge mig då ett exempel på hantering som ser till att brottssyndikaten lägger ner den verksamheten, att ungdomar inte får lättare tillgång till skiten, att antalet missbrukare inte ökar.
 
Jag tycker det är tragiskt om det enda sättet att njuta av livet på är att stoppa i sig gifter. Och till dom som tror att jag är en renlevnads människa. Jag använder tobak, jag tar gärna ett glas öl, ett glas rött eller vitt, en vällagrad whiskey eller en god snaps. Men jag har sett hur det går om man använder dessa gifter för att kunna njuta av livet. Visst är det njutning men det är det bara så länge man kan njuta av andra saker också. Det är bara njutningsfullt så länge man kan säga nej inte idag. Bara njutning så länge man kan bestämma själv på riktigt. Altså är tobaken sällan njutning för mig. Jag bestämmer inte själv, jag har svårt att säga nej när suget kommer. Beroende är inte njutning någonstans. Att inte kunna släppa tanken på giftet när suget kommer. Att känna att okej jag klarar två timmar till men sen måste jag få.
 
Jag tycker att Staffan Heimersson gått över gränsen igen, jag tycker det är tråkigt att riktiga journalister skriver sådant skräp. Jag funderar på varför och jag säger inte att det är så men mina funderingar kretsar runt om det är så att de som vill legalisera knark har en önskan att få fly verkligheten med hjälp av diverse illegala preparat. Om de personerna har någon form av missbruksproblem som de inte blir av med, bara mina funderingar och absolut inga sanningar.
 
Jag kommer aldrig vara med på tåghet för att legalisera fler gifter i allafall. Tänk gärna på andra och gör en riskanalys innan du vill legalisera. Det kan vara någon du älskar som hamnar i missbruk. Bara tänk den tanken innan du går ut med din önskan om legalisering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar