tisdag 12 mars 2013

"Bögtest" och funderingar kring detta

 Funderade på om jag i min profession är bra på att hitta problemen eller om jag fixartill symptomen och lägger saker bakom mig fast de är ouppklarade. Bra funderat eller? Varför?
 
Läste i aftonbladet om barn som tvingats av andra barn att sudda sig på handen så det går hål i skinnet för att sedan hälla på rengöringssprit. Bögtest kallas det visst och börjar de gråta av smärta så är de visst bögar. Varför får barn inte lära sig att man är bög om vi nu ska använda det ordet men de kallar det bögtest så jag använder det ordet här så att ingen blir förvirrad.
 
Altså att man är bög om man tänder på andra killar om man nu själv är kille och inte på tjejer. Men det pratas så mycket om det i skolan Johan, fattar du inte det? Jo det gör jag. Och jag kan tycka det är korkat! När man lyssnar på ungdomar och många av deras åsikter om sexualitet så har de lärare som undervisat så duktigt och man får vara som man vill och allt är okej och man får inte vara elak mot de som är udda bla bla bla bla bla i ett hetronormativt synsett. Jag säger inte att det är lärarnas fel men undervisningsmaterialet kan ifrågasättas tycker jag ganska ofta. Varför lär man inte bara ut att kärlek eller lust eller... är helt normala känslor, det är känslor de flesta mår bra av, det är känslor de flesta är rädda om, måste man blanda in pratet om kön. Hur vet du man att du är hetrosexuell? Du kanske bara inte träffat rätt kille.
 
Jag är lite fashionerad av uttrycket att komma ut ur garderoben. Varför har du varit i garderoben och väljer att komma ut nu? Låter som du varit i garderoben frivilligt. Kan det vara så att vuxenvärlden som är den som påverkar ungdomar ganska mycket i värdegrundsfrågor har tvingat dig in i garderoben. Att världen utanför har hållt emot dörren när du vill ut. Kan det vara så att hetronormen varit så stark runt dig att du inte klarat att bryta dig igenom.
 
På skolan isom de här "bögtesterna" utspelade sig på så tycker man att man gjort bra ifrån sig och att de där dumheterna slutat. De som anmält håller inte med. Kan det vara så att själva testen slutat men att kränkningar mot de som faktiskt inte passar in i hetronormen är lika hårda som förut? Men Johan det är ju inget riktigt bögtest fattar du väl? Trög eller? Jag fattar att det inte går att göra tester om sin läggning på det sättet lika lite som att det går att säga att våran bäste fotbollsspelare i byns juniorlag är hetrosexuell bara för att han är tuff, snabb, rolig och populär. Kolla statistiken så kommer ni se att det är ganska många på en normalstor skola som funderar på sin sexuallitet, inte helt få ungdomar är ganska säkra på sin sexualitet även om de förstör bilden av sig själva som stöttepelare i hetrosamhället. Från att vara säker på sig själv till att vara säker på vad man får utstå från omgivningen är ganska skilda saker för en del.
 
Men de så kallade maktlekarna har upphört så vad är problemet? Maktlekar byter bara forum om man tror att det räcker att förbjuda och anmäla är min personliga inställning. Att det blev just "bögtestet" som fick min uppmärksamhet är ett resultat av aftonbladets artikel.
 
Jag hade lika väl kunnat frågasätta varför det är så viktigt att ta i hand och säga förlåt om man bråkat i skolans uppehållsrum. Det är väl klart att man måste avsluta ett bråk. Jag har en upplevelse av att många vuxna inte bryr sig om att ta reda på vad som hände och orsakade bråket. Jag håller med om att det inte är okej att slåss men vad är det som säger att det är den som slår som gjort mest fel. Det verkar inte alltid vara så viktigt att ta reda på vad det är för kanske struntsak som börjar bråken. Det kan leda till att den som känner sig mest kränkt känner sig ännu mer kränkt när hen måste sluta fred med sin antagonist utan att ha fått upprättelse.
 
Om jag som jobbar med ungdomar inte tänker efter, inte försöker sätta mig in i situationen varje gång, negligerar andras känslor för det som händer så gör jag antagligen inte ett bra jobb just då. Sånt funderar jag på. Jag tror att jag måste jobba med dom sakerna för annars kan man byta ut mig mot en kosmonaut eller banktjänsteman. Inget fel på de yrkesgrupperna alls. Jag menar bara att jag måste veta vad jag gör och varför, använda min yrkeskompetens, yrkesskicklighet, yrkeserfarenhet för att bli bättre på mitt jobb och inte bara vara en 25+ are som ser till att ingen slår sig när de är på fritidsgården. Så tänker jag och nu har jag tänkt färdigt för den här gången.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar