fredag 8 mars 2013

Jehovas Vittne ?!

 Lyssnade på Karlavagnen och blev lite nyfiken på vad Jehovas vittnen egentligen rättar sig efter.
 
Eftersom jag är blodgivare och varit det i 23 år så inser jag att jag inte skulle bli ett bra vittne. I 1 Moseboken 9.4 står det att Gud lät Noa äta kött så länge de inte åt blodet. Det står liknande saker i 3 Moseboken 17.4 samt i Apostlagärningarna 15.20 enligt Jehovas vittnes hemsida. Det sägs på hemsidan att det finns medicinska studier på att blodtransfusioner inte är bra för människan. Tror inte att de studierna fanns på Noas tid. Den stora anledningen är tydligen att blodet är heligt för Gud.
 
Ska jag vara ärlig så tror jag inte man har fattat att man inte tar emot blod för att det är roligt utan för att man av någon anledning är så skadad eller sjuk att det handlar om överlevnad att ta emot blod. Jag är ganska säker på att stora blodförluster också är medicinskt studerat och dokumenterat som farligt. Jag kan tänka mig att det kanske i vårat jordliga liv är ganska mycket farligare att dö än att ta emot blod. Och jag är organdonator enligt mina önskemål i registret. Jag tycker att om mitt liv tar slut när mina organ fortfarande kan användas så är det självklart att de ska användas. Jag tror inte att det är någon Gud som "kallar hem" en t.ex sjuttonåring som kanske dör i en olycka. Jag tror inte att unga människor är ämnade för att dö unga så kan jag om mitt liv är slut ändå hjälpa andra så kommer jag att göra det.
 
Jag inser också att jag är en stor syndare och att min yngste son är ännu värre. Vi äter gärna blodpudding med bacon och lingon. Jag är glad att jag inte tror som Jehovas vittnen gör för då hade jag garanterat hamnat i helvetet då jag fördärvat även min son.
 
En annan sak jag inte tycker om med Jehovas vittne är deras syn på kvinnan. Kvinnan ska vara underordnad mannen. I och för sig en ganska utbredd syn även utanför Jehovas vittnen men det betyder inte att jag håller med i allafall. Kvinnan i Jehovas Vittne får inte undervisa andra vittnen bibeln. Det går bra att undervisa icke vittnen vilket märks då det ofta är kvinnorna som knackar dörr. Kvinnan har en uppgift att se till att alla familje medlemmars kläder är rena och snygga till mötena. Kvinnor får inte vistas ensamma med män då det kan leda till sexuella aktiviteter som inte är godkända av Gud. Ytterligare en arena där tydligen kvinnan får skylla sig själv om det blir sex och där männen verkar vara helt fråntagna ansvar.
 
Jag tycker även att Jehovas vittnen är omänskliga när det gäller människor som lämnat rörelsen eller blivit utslängda ur den. Ett vittne får inte ens heja på ett föredetta vittne. Inte ens om det är deras egna familjemedlemmar. En föredetta medlem skall ses som död och finns därför inte längre. Jag frågar mig vad det är för en sjuk organisation som inte låter sina medlemmar själva bestämma över vad man tycker är okej. Jag frågar mig vad som driver människor som anser att alla är jämlika så att prästskap inte får finnas för att ingen står över någon annan och man ändå kan ställa sig över en annan människas vilja. Jag frågar mig hur man kan se sig själv i spegeln när man fryst ut någon som man förut tyckte mycket om för att några gubbar som kallar sig äldste säger att det ska vara så. Jag funderar över vad som gör att människor inte gör uppror när ens organisation inte klarar att hålla de regler man kräver att varje medlem ska följa. Jag funderar mycket på varför när det gäller Jehovas vittne.
 
Och som jag skrivit, jag kan inte ta en organisation på riktigt allvar när den förbjuder människor från att hjälpa sjuka eller förbjuder sjuka att ta emot hjälp som kan vara nödvändig för fortsatt jordeliv. Jag kan inte ta en organisation på riktigt allvar om man tror att kvinnan skulle vara värd mindre än mannen. Jag kan inte ta organisationen på allvar, däremot tycker jag att det är allvarligt att människor far illa och måste ha hjälp för att komma ur organisationen. Jag tycker det är allvarligt att det finns så många människor som tycker Jehovas vittne är en bra organisation. Jag tycker det är allvarligt när det sitter gubbar/män och bestämmer hur andra ska leva sina liv. Jag tycker det är allvarligt med alla organisationer som lägger sig i hur människor handskas med sin sexualitet. Jag kan inte ta en organisation på allvar som motsätter sig onani, som kräver att det inte ska förekomma sex innan äktenskap, som på fullt allvar inte tillåter en ensam kvinna vara i samma rum som en man för att det kan förekomma sexuella aktiviteter som inte Gud godkänner.
 
Jag anser att en persons sexualitet är deras egna och inte någon församlings. Jag tycker att ungdomar som har sex ska lära sig hur de kan få ut största möjliga njutning av det, oavsett om de utforskar det med en eller flera  partners, eller för sig själva med eller utan hjälpmedel. Det enda jag tycker man ska respektera gällande sex är att de som utövar sexet skall vara i en ålder som landets lagar säger är okej och att sexet är okejat av alla inblandade. Om Gud själv inte kan komma ner och säga gör inte så där, så behöver han inte heller skicka ett sändebud från församlingen. Och med att komma ner och säga ifrån menar jag att tala tydligt för den som är på väg att ha sex, tydligt för att personen ska veta säkert att det är Gud som talar. Det behöver inte andra människor ta sig rätten att göra. Om någon kommer fram till mig och talar om att jag har haft sex emot Guds vilja skulle jag skratta den personen i ansiktet. Jag skulle inte ens diskutera saken. Som sagt tror man på en Gud och tror att han utsett just mig till att framföra hans vilja och lag så anser jag att man tagit på sig en ganska mycket för stor kostym.
 
Nä fram för fritänkande, nyfikna, kärleksfulla människor. Ha en god natt alla och hoppas ni får en härlig morgondag.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar