lördag 31 december 2011

Lite sport(fakta/gnäll) innan året är slut kanske :)

 
Sportåret 2011 är på väg att ta slut och OS och EM året 2012 på väg att ta vid. Ris och ros vill jag dela ut. Börjar med ros, kickboxarna gav oss några nya världsmästare och fina silver och bronsmedaljer. Kul, synd bara att inte ens public service kanalerna kan visa ett VM. Svenska herrlandslaget i fotboll gick till EM slutspel som kommer att avgöras i sommar och damerna gjorde bra ifrån sig i sitt VM. Både curling damerna och herrarna gjorde bra ifrån sig i VM och Jens Byggmark åkte bra slalom igen. Ett par fina medaljer blev det även i skid VM.
Nu till det jag tycker är tråkigt av olika anledningar, altså en del ris. All heder åt Jörgen Persson men hur dåliga har vi blivit i pingis när Jörgen och hans rulator är stora hopp för kommande mästerskap. OS närmar sig, de enda grenarna jag tror vi kan ta medalj i är kanot och simning. Pessimist, kanske det. Realist, absolut. Friidrotten kan vi glömma. Höjdhopp, ingen svensk har varit och nosat på Patrik Sjöbergs svenska rekord och det kommer att behövas. Tresteg, Christian är en kämpe men kommer att behöva fem steg för att ens komma till finalrundan. Sprint grenarna, inte ens tjejerna kommer att slåss om medaljer där. Långdistans, vi får vara glada om Keneyanerna bara varvar oss en gång. Det är ganska roligt att se när SM bucklan i basket delas ut, glädje såklart och häftiga uttalanden om hur bra man är, i Sverige ja. Vi är väll sämst i världen på den sporten nu, större att vinna sm i frimärkssamling.
Vi är ju ganska bra i skidor ju. Ja men vi får sikta på att bli näst bäst, Norge har det Sverige inte haft sedan Wassberg, altså en hel näve jävlar anamma. jag är djupt imponerad av att Norge har tagit över alla sporter som Sverige varit bra i förutom fotboll möjligtvis, på landslags nivå. På klubb nivå ligger de ljusår före.
Och fotbolls EM. Okej, kul att vara där. Tror inte Sverige överlever gruppspelet. Men vi slog ju Holland i kvalet. Ett sedan länge EM klart Holland ja, bra match av svenskarna men det var länge sedan Sverige gjorde två skitbra matcher irad. Däremot tror jag det kommer bli en massa härligt underhållande fotboll i sommar om man tänker se andra matcher än bara Sveriges.
Ett kul idrottsår om man gillar idrott för idrottens skull inte bara för att följa blå gula drömmar bli mardrömmar.
Tre stora har lämnat oss också, säkert fler men jag kommer på tre här direkt. Stefan Liv fick ju lämna in aldeles för tidigt enligt mig och många fler. Verkligen tragiskt, hans liv borde blivit mycket längre. Två andra som levt lite längre var ju Sven Tumba och Ricki Bruch. En annan persons röst jag kommer att sakna är Sven "Plex" Petterssons. Sport kommentarerna kommer aldrig mer bli sig lika. Så där nu ska jag inte göra detta ämne större. Får se hur rätt jag har. Ser fram emot både OS och EM och jag hoppas verkligen att jag har fel. Jag kommer givetvis hålla på Sverige i alla sporter men när Norrmän, Finnar, Britter, Tyskar, Spanjorer eller andra slår Sverige för att de är bättre än Sverige kommer jag ändå njuta av idrotten om den utövas på ett publikvänligt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar