tisdag 13 december 2011

Irritationsmoment

Tänkte inte skriva detta först men gör det ändå. Bloggen är min pysventil.
Jag är en ganska lycklig och positiv människa på riktigt. Syns inte alltid i den här bloggen, jag vet.
Vissa saker irriterar mig mer än vad som kan vara hälsosamt och då skriver jag.
Har en vän som blir mobbad av en samarbetspartner, inte kollega och dom har inte samma högsta chef heller. Dom är bara satta att försöka samarbeta för det underlättar bådas jobb och är av politiker sagt att det ska va så. Altså ingen av dem har valt det. Nu är jag ju inte helt objektiv, jag har ju redan sagt att den ena är en vän. Så ni får tro vad ni vill. Mobbingen går ut på att den ena personen som har ett ledaruppdrag får panik(Min teori) när den yngre och väldigt intelligenta personen kommer med diverse förslag. Då "glömmer man bort" vad hon heter, vad hon jobbar inom för sektor och man pratar om detta så att ungdomar som bägge ska jobba med hör vad som sägs. Ja det är två kvinnor det handlar om. Man hittar på saker för att ställa den andra i dålig dager inför hennes chef, man ändrar i beslut som bägge tagit utan att meddela det och man kommer inte till möten som är planerade. Enligt mig handlar det om en väldigt ful härskarteknik. Ja jag är skadad, har varit och lyssnat på Elaine Bergqvist ett par gånger och tycker hon har väldigt mycket klokt att säga. Den yngre personen i det här håller alltid den äldre(mobbaren) om ryggen inför ungdomarna, och har aldrig sagt ett ont ord om henne till någon när hon är i tjänst. Hon försöker att upprätthålla illusionen om att de arbetar tillsammans för uppsatta mål. Nu ska jag vara riktigt elak och påstå att det känns som en sekt. Om vi bortser från Gudgrejen när vi talar om sekt så beskrivs en destruktiv sekt så här av någon doktorand på Umeå universitet.
* Ledaren gör anspråk på att vara den som bäst kan bedömma vad som är rätt och fel.
*Ledaren kräver ovillkorlig lydnad och kan inte ifrågasättas, tvivel ska bekämpas.
*Allt utanför sekten skall hållas därifrån eftersom det inte är någon ren lära.
*Självständigt och kritiskt tänkande förbjuds och motarbetas.
Stämmer in rätt bra tycker jag.
Hårt att kalla en person för sektledare, nja jag vet inte. Personer med dessa egenskaper har startat väldigt obehagliga sekter och de har förmågan att få med sig människor som tycker livet är jobbigt och tycker det är skönt när någon talar om hur det är och ska vara.
Kommer av någon anledning in på diverse religiösa sekter, typiskt mig. Jag vet.

* Hare Krishna
Bildades på 1960 talet av His Divine Grace A.C i USA med influenser från Indien. Det finns ca: 2000 medlemmar i Sverige.

* Transcendental Meditation TM
Grundades 1957 av Maharishi Mahesh Yogi i Indien.
70-80 000 medlemmar i Sverige.

* Jehovas Vittnen eller som det egentligen heter. Bibel- och Traktatsällskapet Vakttornet.
Grundades på 1870 talet av Charles Taze Russel.
Man har där ca 24 000 medlemmar i Sverige.

* Livets ord
Grundaren är Ulf Ekman och man har ca 12 000 medlemmar och ca: 25-30 000 sympatisörer i Sverige.

Altså någonstans över 100 000 sympatisörer och medlemmar till organisationer där fritt tänkande och demokrati är uteslutet. Där man i bästa fall blir utfryst om man inte vill va med längre. I Sverige idag!

Finns givetvis väldigt många fler sekter men jag tog och valde ut några kända så ni kan följa mitt resonemang.

När någon med sitt sektledar liknande beteende försöker kuva människor och när inte det går försöker visa att någon som tänker och tycker annorlunda inte ens är värd att nämnas vid namn så börjar det bli farligt. En sådan människa råkar vara satt att styra över andra människor för att få ett arbete att gå framåt. Jag hoppas verkligen att hon inte behandlar andra oliktänkande på samma sätt som hon behandlar min vän. Ifall det ändå skulle vara så, så är det riktigt illa eftersom dessa människor jobbar med unga människor. Har man av sina politiker oavsett vem man röstade på fått ett uppdrag att samarbeta och inte tänker göra det så kanske man skall söka ett annat jobb. Kan man med sina sektledar liknande beteende få en person som är väldigt kompetent och med sitt sätt påverkar ungdomar i positiv riktning att vilja byta jobb så är man illa ute. Kan man med sitt sektledar liknande beteende försöka stoppa en gynsamm utveckling för samhället så är man farlig. Min vän som är ytterst kompetent har under sina få år på sitt jobb haft en stor inverkan på att det blivit mindre våld, droger, skadegörelse mm i området där hon jobbar. Hon har aldrig varit revirtänkande utan släppt in alla som vill samarbeta på sammavilkor. Hon har aldrig smutskastat någon även om det varit befogat, bara för att de gemensamma målen skall nås. Hon har tagit mycket skit och dessutom falska anklagelser utan att söka hämnd. Varför vill någon skada en sådan människa? Det ända hon vill är att få ytterligare samarbete men det finns det som sagt andra som vill stoppa.
Efter att själv jobbat i kvinnodominerande yrken hela mitt yrkesverksamma liv (Bara 19 år) så har jag en teori. En helt oproffesionell och ovetenskaplig liten teori. Vissa kvinnor som råkar få lite mer makt än deras självförtroende klarar känner sig fruktansvärt hotade på sin position av smartare, yngre, tuffare kvinnor. Då tar man till vilka medel som helst för att trycka tillbaks den personen även lögner om det behövs. Detta är samhällsfarligt och någonstans tycker jag det är någon form av tjänstefel. Vi måste stå upp för alla som vill något och vill samarbeta för gemensamma mål. Oavsett om vi tycker de har underliga metoder. Det går alltid att lösa genom samtal, lite ge och ta och kanske låta det ta lite tid för att pröva olika metoder. Så länge man jobbar med de gemensamma målen så blir det ofta positiva resultat även om det kanske inte alltid blir som det var tänkt från början. Och ja, jag ska göra vad jag kan för att stötta min vän. Och du ska göra det du kan för att stötta dina vänner. Hoppas vi är överens. Ha en bra dag i morgon alla demokratiska, fritänkande härliga människor Och ni som inte känner er som sådana, vi ska stötta er för att bli det om ni vill.

2 kommentarer:

  1. Jag är väl medveten om din/er problematik, men Johan... Sätt inte DIG i skottgluggen. Båda personerna har chefer och det är deras jobb och förbannade skyldighet att ta tag i det här. Är din vän inte stark nog att lyfta det högre, hjälp henne då nå dit. Men riskera inte ditt!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår vad du menar och tack för att du säger till mig, men..... tar det när vi ses annars måste jag använda namn här och det gynnar inte andra.

    SvaraRadera