torsdag 1 december 2011

Två fantastiska dagar på Ungdomsstyrelsens rikskonferans i Stockholm.

Sitter på tåget hem från Stockholm och bara njuter av Ungdomsstyrelsens rikskonferans som har gått av stapeln i Stockholm under två dagar nu. Helt full av inspiration, intryck och frågor om hur vi kan få in vissa grejer i våran verksamhetsplan.
Jag var på ett helt otroligt seminarie igår där vi fick se en bit av Förorten brinner spelad av Fryshusteatern. En pjäs som är otroligt stark och som verkligen väcker känslor och som spelades av två otroligt duktiga skådespelare. Skulle gärna se att vi fick den uppsättningen till Jönköping. vi har ju haft ung utan pung rätt många år nu och de är ju också helt fantastiska men man kanske ändå skulle testa lite nytt någon gång.
Efter teatern var jag på ett seminarium som också det handlade om förorten och det var väldigt spännande att se hur man jobbar i Backa i Göteborg. Dagens sista seminarie handlade om ekonomiskt och socialt utslagna ungdomar i Södra innerstan i Malmö. dagen avslutades med mingelmiddag och dans /sitta i hotell lobbyn och snacka dynga.
Dagen började fint med hotellfrukost och sen var det igång med seminarier igen. Först var jag och lyssnade på socialarbetare från östergötland som hade ett mycket intressant rollspel om tvångsgifte och hederskultur, efter det lyssnade jag på ett seminarie om metoder för värderingsarbete. Blev mycket nyfiken på materialet Machofabriken. Efter lunchen var det Dilsa Demirbagh Sten frön Berättarministeriet som hade en mycket spännande berättelse om sin uppväxt från nomad, kurd i Turkiet till s nu i Sverige.
Två mycket spännande dagar och skulle jag få chansen att åka nästa år igen så skulle jag lätt tacka ja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar