söndag 4 december 2011

Fler funderingar.

Sitter jag här igen efter en fantastiskt trevlig helg. Längtar redan till nästa år. Men det var inte det jag tänkte skriva om eftersom tystnadsplikt gäller.
Sitter och funderar på eget ansvar och egna val.
Efter vissa diskussioner under veckan som gått har jag hunnit fundera lite. Det har varit på tapeten om det här med åldersgräns på Tv/Data spel. Åldern som står på ett spel är en rekomendation från ett europeiskt råd. En rekomendation. Det verkar som att det finns kommuner i landet som tänker sätta dessa gränser som åldersgräns när de spelas i de kommunala anläggningarna. Helt okej att ha regler. Säger inte mycket om det och får vi sådana regler i Jönköping så visst, jag jobbar utefter det och kommer se till att de reglerna följs på min arbetsplats. Inga problem.
Det jag har problem med är att vi har vissa regler men ingen vet varför. Vi måste börja diskutera varför vi har regler, för vem reglerna gäller och om det finns tillfällen man kan frångå dessa regler. Vem ansvarar för att de följs och vad händer om man inte följer dom? Har vi regler anser jag att vi måste kunna diskutera dom inte bara svara, det bara är så.  Vi kan heller inte säga att den regeln är för att de andra tyckte det skulle vara så. Även om jag är helt emot något men har tre kollegor som är för måste jag väll åndå jobba efter det majoriteten tycker och jag kan säga det till mina kollegor att jag inte köper det men jag måste också va lojal med beslutet. Jag kan fortfarande försöka få till förändring av regeln men utåt måste vi jobba tillsammans. Jag är ändå skeptiskm till en del regler som vissa vill ha lite överallt. Har inget med mina reella kollegor att göra det här utan det  är helt almänt. Jag anser att vi måste prata med unga människor och få dem att få en människosyn som går ut på allas lika värde och unika värde. Detta är min åsikt och jag förmedlar på denna sida vad jag tycker och har inga krav på att folk som läser detta måste tycka som jag. Jag är för demokrati vilket betyder att ingen behöver hålla med mig, man får till och med tycka att jag är korkad. Det betyder också att jag inte behöver hålla med någon och kan tycka att alla andra är korkade. Jag är för demokrati så mycket att jag tycker det är viktigt att alla får säga vad de tycker och att de som inte tycker lika ska kunna få ifråga sätta.
Tillbaks till regler för spel. Finns det siffror som säger hur många % av CS spelarna som går ut och skjuter folk? Jag tror att majoriteten av spelarna vet skillnaden på verklighet och fiktion. Tror inte att alla som har tillgång till vapen använder dom för att gå ut och döda. Däremot händer det nog fler olyckor vid vapenvård eller om man tycker att man måste skydda familj eller egendom om vapen finns lätttillgängligt. Om det bara var att det finns vapen och våldsspel som gjorde att folk mördade så skulle det ju betyda att kvinnor borde gå på gatan för den utrustningen har de med sig överallt så de skulle kunna jobba var som helst. Om det nu är 16 år på t.ex Guitar Hero så borde det ju vara 16 års gräns för att köpa cd skivor. 16 år på NHL 2011 borde betyda 16 år för att få köpa hockey biljett osv. Nä jag tror på att prata med de unga människorna, ha en dialog/samtal och försöka påverka dem att tänka. Tänka på handling och konsekvens.
Det var allt för ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar