torsdag 8 december 2011

Fundersam.

Jag sitter här och funderar lite som vanligt. Nu ska jag ge mig på extrema människor igen. Varför blir det så ofta extrema kristna? Antagligen på grund av samhällsraporteringen i våra medier. Jag måste bara börja med att jag känner ganska många härliga kristna människor och ska jag tipsa någon om en församling så skulle jag lätt rekomendera Salemförsamlingen i Habo. Så nog om det, över till vad jag tänkte skriva från början.
Det globala kristna samfundet Focus on the family är lite förbannade på Johnny Depp och det kan dom ju få vara. Johnny har gjort narr av Jesus i en Jullåt. Okej kanske inte smart om man inte är ute efter en reaktion men något att bli förbannad på? Vet inte, tror nästan att Focus on the family(Fof) reagerar som dom gör för att folk ska se att dom finns. Dom har gått ut i de stora tidningarna och talat om att Johnny ska brinna i helvetet. Vilka är Fof som kan bestämma det, sätter dom sig inte lite på Guds tron om de inte tror att han klarar av att bestämma det själv? Jag tror men tror inte att jag har större chans än någon att få gå genom den av sankte Pär bevakade porten till himmelen. Jag är ganska säker på att våra ca 80 år på jorden har en ganska liten betydelse för att inte säga obefintlig betydelse när det ska delas ut platser till evigheten. Men det är min gissning skulle man fråga Åke Gren så skulle han nog säga något annat. Han är ju utbildad teolog och allt. Eller om man frågar Siewert Öholm skulle man nog få ytterligare ett svar.
Tror jag börjar med den rasistiske homofoben Siewert. För ett par år sedan stod han och hans fru pratade på ett tältmöte i Hok om att Sverige måste sluta att ta in araber/muslimer för dom är farliga. Tydligen går indonesiska muslimer bra. Hur tänkte dom där? Vad jag vet så har faktiskt Kristna, Muslimer och Judar samma grundGud, det är profeterna som skiljer sig åt och det diskuteras bara om vad dom gjorde och hur dom kom hit inte om dom fannas. Där är man ganska överens. Nä du Siewert läs på lite. Ja just det, det var ju det du gjorde och sällade dig till skaran som tror att jorden är sex-tiotusen år gammal. Immun mot kunskap? Känns lite farligt. Vetenskapen är inte trovärdig säger en man som är helt säker på att Noa blev över 900 år gammal. Men va tusan, kom igen lite. Hur vet sådana som Siewert att man inte glömt ett par personer eller släktträd i en bok som är över 3000 år gammal(gamla testamentet, grunden för Koranen och Toran med för den delen) Sen är han ju ganska hård mot homosexuella. Lilla Siewert var i nya testamentet står det om homosexuella förutom i Paulus brev vilket där är en hänvisning till gamla testamentet. Men ok kör på det då men skaffa dig en Uzi och skjut alla som jobbar på lördagar. Sabbaten låg från början på Lördagen. Uzi? Ja va tusan det blir så många att ha ihjäl så stenarna kommer inte att räcka till. Överdriver jag? Nej, jag anser att kan man plocka ut en bit i gamla testamentet för att den passar så bra in får man nog ta de andra bitarna med. Och isåfall kan vi ju glömma evigheten och rikta in oss på pannrummet för Jesus skulle sändas till jorden för Israeliterna. Tack för den. Nä så kan det va när man är en plocka russinen ur kakan kristen. Men är det hans övertygelse så kör på för tusan.
När vi ändå är inne på tokskallar så kan jag ju fortsätta med en viss pastor vid namn Åke Gren. Ni vet han som sa att homosexuella var som en cancersvulst på samhällskroppen och skulle skäras bort. I så fall kan jag ju säga att Åke är som en hjärnblödning som borde hävas. Läs det som står ovan om Siewert så slipper jag skriva samma motivering igen. Det är personer som dessa som gör det jobbigt för normal kristna vilka är många 1000 gånger fler än dessa knäppskallars samfund.
Men dom får väll tycka som dom vill? Absolut det måste dom få, är det något vi ska värna så är det de friheter vi har däribland yttrandefriheten. Det betyder också att jag får ha min åsikt och får tycka att dessa båda herrar med flera är helt tokiga.
Lugna, jag är inte färdig än.
Knutby. Smaka på det namnet och säg att det inte smakar beskt. Den Vaggerydsuppväxta stackars barnflickan Sara ska ju frisläppas nu om det redan inte är gjort. Nä jag är inte sarkastisk, jag tycker uppriktigt synd om henne. En svag sökare som hittade något starkt och fast i Knutby, en församling som hjälpte till att tala om vad hon skulle tänka, tycka och göra. Det är därför jag måste skriva om dessa mentalt felvaggade idioter. När det finns pastorer som Helge och Åsa, höll på att skriva Adolf och Eva men det glömmer vi. När folk som dessa tar över viljan från andra personer blir det läskigt farligt. Det får med sig ännu mer agg mot kristna. Och folk blir rädda och tror att alla kristna är sådana så det goda i kristendomen kan inte förmedlas för folk får gudsfilter för ögon och öron. Nä läs gärna böckerna men tänk själva så blir världen mindre farlig. Pröva att leva så som ditt hjärta säger dig att leva, inte för mycket hjärna men tillräckligt för att inte någon maktgalen fullblodsidiot skall styra dig. Du är ingen robot du är en fri, kännande och tänkande varelse. Hade inte Gud velat ha det så så hade han säkerligen inte gjort oss sådana. Gå ut och njut av livet vare sig du tror eller ej, vare sig du gillar killar eller tjejer, vare sig du är ljus eller mörk, vare sig du har andra åsikter eller inga alls. Njut, vi lever inte här så länge.

4 kommentarer:

  1. Sötaste Johan, jag har nu garvat som attan åt dessa fullträffar som jag själv går omkring och funderar på!
    Du har ett sätt att formulera dig på som jag gillar!!!

    Kram på dig!!!!

    SvaraRadera
  2. Tack Mie och kram på dig med.

    SvaraRadera
  3. Du e så himla klok! Jag gillar det du skriver.. men det visste du ju redan! Kram på dej!

    SvaraRadera
  4. Tack Camilla, kram på dej med.

    SvaraRadera