fredag 23 december 2011

Apokalypsen ????

 Det är absolut inte meningen att raljera över eller håna andra människors rädsla. Rädslor är obehagliga och jag är inte bättre än någon annan människa så jag vill inte på något sätt få människor med rädsla för jordens undergång framstå som mindre vetande. Trampar jag någon på tårna med det jag kommer att skriva så ber jag verkligen om ursäkt, men jag skriver som jag tänker. Kommentera gärna om ni tycker jag har helt fel eller om ni känner er kränkta.

Varför denna inledning då?
Jag har suttit och roat mig med att läsa en massa bloggar och artiklar, och sett att en hel del handlar om att detta är den sista julen. Dom flesta av dessa hänvisar till Mayakalendern. Jag tycker det är lite tragiskt för när man läser om Mayakalendern i artiklar som tillsynes väl insatta personer skriver så handlar det bara fullbordandet av de nio evolutionära processer som skett sedan universums födelse. Jorden kommer att leva vidare i en annan våg, våg = ny tidsräkning.

Denna rädsla för jordens undergång är inte ny men jag hoppas att vi slipper se en massa självmord och liknande denna gången. Det är inte på något sätt roligt när rädslor/fobier sitter så hårt att man söker tryggheten för detta hos personer som säger sig vara utsända på ett eller annat sätt. Dra paraleller till religion om ni vill men där handlar det oftare om vägledning att komma över problemen här, inte fly till en annan dimension. Där tycker jag i allafall att det finns en stor skillnad.

Som jag skrev så är detta inte något nytt fenomen.
Hal Lindsey skrev en bok om Jesus upprättande av sitt rike här på jorden 1981, på 1970 talet. den boken såldes i över 20000000 exemplar.
1993 samlades tusentals människor i Kiev för att invänta jordens undergång.
Byron Kirkwood sa att jordens axel skulle tippa över 1999 och att 2/3 delar av jordens befolkning skulle dö, den sista 1/3 delen skulle bli räddad av rymndbröder.
1910 och 1986 var många säkra på att Haleys komet skulle förgifta jorden med sin svans som innehåller cyanid. Nästa gång Haleys komet passerar jorden är 28/7 2062 och då kommer nog domedagsprofeterna ha julafton igen.
Sen har vi ju domedagssekterna.
Jim Jones som var ledare för Folkets tempel ordnade med kollektivt självmord 1978 i Jonestown där 914 medlemmar tog sina liv.
39 medlemmar av Heavensgate begick självmord 1997 för de skulle åka med kometen Hale-Bopp
74 medlemmar av Soltempelorden begick självmord mellan 1994-97, de skulle flytta hem till Sirius.
Davidianerna i Waco (USA) stred mot myndigheterna 1993 och där dog 82 medlemmar. Man är inte helt överens om de stred för att dö eller om det bara blev så för att myndigheterna gick för hårt fram.
Movement of restoration of the ten commends of God var en organisation i Uganda där 750-1000 medlemmar låste in sig i en kyrka och brände upp alltihop år 2000.
Aum Shinrikyo var en Japansk sekt som skulle hjälpa människor att dö, det var de som släppte ner saringas i Tokyos tunnelbana 1995.

Det räcker så, det är ju bara sorgligt alltihop. Min uppmaning till alla er som är rädda för Apokalypsen, Harmageddon(Armageddon), eller någon annan inriktning på jordens undergång. Lev nu och njut, strunta i vad som komma skall med vår planet. Ja vill man förbättra miljön för att barn och barnbarn osv skall få en bra planet så gör det men då kan man nog inte vara så rädd för någon undergång. Jag är beredd att sätta en jäkla massa pengar på att det blir den 24/12 år 2012 här på jorden. Inget sjysst vad kanske, har jag fel så kan jag inte betala och har jag rätt så får jag era pengar.
Men som sagt se framtiden ljust och vill ni göra något så var positiva i umgänget med de som är rädda.
Jag ser i allafall fram emot många mer jular för jag vill vara med och skämma bort mina barnbarn om jag får några.
Låt inte en massa spådomar om jordens undergång förstöra för er utan fortsätt att planera för och drömma om framtiden.
Ha en riktigt härlig Jul alla människor vare sig ni firar den eller ej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar