lördag 28 januari 2017

No pasarán!

 Samma dag som är minnesdagen för förintelsens offer så meddelar Moderaterna att man kommer sätta sig och samtala med Sverige demokraterna (SD). Jag funderar hur det kan komma sig att det blivit så. Jag har inget svar på det men har ganska mycket funderingar kring varför det inte borde blivit så. No pasarán översatt till engelska blir ungefär you shall not pass, inte som Black knight i the holy grail mer som Gandalf i sagan om ringen. Både Black Knight och Gandalf får betala dyrt.  I The Holy grail där Arthur utan större problem kommer förbi Black Knight så påminner Black Knight mycket om Anna Kinberg Batra och Arthur skulle i detta fall vara Sverige demokraterna. I sagan om ringen där Gandalf förklarar för Balrogen att hen inte kommer förbi så menar Gandalf det och ser till att det blir så.  Gandalfar finns det gott om i socialt arbete med människor, i ideella organisationer, i facebookgrupper, och överallt där man minst anar. Jag hoppas att det blir som i sagan om ringen att Balrogen störtar ner i djupet för att aldrig mer visa sitt fula sig själv, alternativet ger mig illamåendekänslor och ångestliknande symptom. Har letat efter någonstans där SDs ledning tagit avstånd från nazismens idéer, erkänt Nazitysklands folkmord på Judar och Romer bl.a . Jag hittar inget. Ja partiledningen har sparkat ut folk som uttryckt sig "extremt" konstigt nog inte folk som slåss på krogen, hotar med aluminium rör, och säger att flyktingar ska ut från Sverige bara just för att de är flyktingar. Det verkar som att ju närmre partiledningen man kommer ju fler "pass" kan man hitta att vila sig på där de som jagar inte får röra dem. 

Jag kommer inte stanna bara i Moderaternas och Sverigedemokraternas kommande möten utan fundera runt kring varför jag tror att man inte kan samarbeta med alla, speciellt inte med dem som uppenbarligen inte vill följa FNs konventioner för mänskliga rättigheter.

Donald Trump har ju sagt att han varje vecka ska ge ut en lista på invandrare som är misstänkta för brott. Efter flera av hans uttalanden verkar det vara för att ställa den medfött hederliga amerikanen mot den medfött kriminella invandraren. Det är intressant att även SD har uttryckt en önskan om att ge ut en typ sådan lista i Sverige över svenska invandrare som är misstänkta för brott. Det verkar finnas en vilja att separera människor, att rangordna människor, att "boxa in " människor, tydligen gärna genom att skilja på folk genom etnicitet, religion och även genom sexuell läggning. Det verkar som att det är mer okej om en amerikan i USA eller en svensk i Sverige begår ett brott. Om man kan få folk att tro på att det är invandrare som begår brotten i landet så är det mycket lättare att prata om att stänga gränser och skicka människor ut ur landet. Hur skulle vårt samhälle se ut om SD var med och styrde? Jag är helt säker på att jag inte vill testa. Ett parti som inte drar sig för att hota och ljuga är inget parti jag vill se vara med och regera. Det finns kanske en anledning till att många kallar dom för antidemokratiska. Nej de andra partierna är inte ens nära!

Vi hör om ensamkommande flyktingar som hotas av snar utvisning till en plats de aldrig varit på. De kommer till Kabul utan någon som tar emot dem, utan pengar, utan möjlighet att känna sig trygga, många av dessa är Hazarer, de lägst stående i Afghanistan, det är därför många av dessa är födda i andra länder eller uppväxta i andra länder. Deras familjer finns kanske inte i Afghanistan utan i Iran, Syrien eller något annat närliggande land. Dessa ungdomar har kanske skrivits upp i ålder och då är det tydligen okej att kasta ut dem. Läste om tre pojkar som försökt ta sina liv. En lyckades. Lyckades? Om det är att lyckas kan vi då föreställa oss vad som väntar dem om de blir skickade till Afghanistan, om det är bättre att vara död än att bli utvisad dit. Samtidigt så läser man kommentarsfält gällande artiklar om dessa pojkar. Kommentarer där folk utan armbindel med svastikan på men enligt mina bedömningar uppenbarligen har den någonstans tycker det är synd att de andra två överlevde. Hur rutten är man som människa då? Hur kan man önska att någon förtjänar att dö? 

Vi har ju inte råd hör man. Nä så kan man ju tycka, sanningen är väl den att jorden inte har råd att alla skulle kunna ha det lika bra som vi har det här. Det finns tyvärr inte naturresurser att förse världen med den lyx vi roffar åt oss av de resurser som finns. Det är när människor förstår det som man kan börja köpa propaganda som går ut på att skylla på någon annan för att den har fel etnicitet, religion, kön, sexuella läggning osv. Man skyller på någon annan för att slippa minska takten på statushöjande saker/händelser. Man skyller på någon annan för att slippa skämmas över sitt egna beteende. 

Det finns för många ledare som om du frågar mig är lite väl hetsiga, Trump, Putin, Erdoğan, Kim Jong-Un, Netanyahu, Assad m.fl m.fl. Vill vi verkligen ge Jimmie Åkesson mandat för att vara med att styra över ett land han också? Jag tycker vi skall hålla honom så långt från makten som möjligt. 

Om vi inte kan ta hand om andra människor vem tar då hand om oss den dagen vi behöver tas om hand? Vart vänder jag mig den dagen det är förbjudet att säga vad man tycker, när denna blogg kan generera ett långt fängelsestraff.  i och för sig så har jag vid ett flertal tillfälle fått veta att jag plockas tidigt dagen de tar över. Då skulle enda anledningen till mitt straff vara brottet att skriva det som det står om i FN:s deklaration för mänskliga rättigheter. Är det den värld vi vill leva i. Är det så att vi aldrig lär oss av historian och måste göra om samma misstag som människan gjort sedan Big Bang eller Edens lustgård om vi hellre vill och ska vi göra om dem till apokalypsen, armageddon, ragnarök eller vad du vill. Kan vi aldrig lära oss det så många religioner försöker lära ut, kärleken till vår nästa. Vi hänvisar till religioner i tid och otid. Vi använder religioner som sköldar för att skydda oss mot anklagelser. Vi använder religioner för att legitimera våld. Vi använder religioner för att förtrycka de som lever utanför de av samhället ställda normerna. Men vi kan inte älska vår nästa. Vi kan inte skydda de skyddssökande. Vi kan inte mätta de hungriga. Och vi kan inte förlåta oss själva utan måste få saker och ting att bero på någon annan, vi måste skylla ifrån oss. Vad är problemet, är vi inte värda att älskas av vår nästa? Jag tror inte att människor ska vara med och regera när man bygger sin politiska ideologi på hat som alltid funnits fast i olika kostymer. Jag tror aldrig att hatet kan bygga upp något som varar. 

Nej jag är absolut inte nöjd med våran regering och hur den hanterar våra flyktingars behov av skydd och trygghet. Jag är fruktansvärt besviken och missnöjd över hur folk skickas ut ur vårt land. Men för den sakens skull kan jag aldrig drömma om att rösta på något parti som uppenbarligen kan tänkas samarbeta med ett parti sprunget ur den svenska nazismen! Så för att använda det Spanska uttrycket som användes under inbördeskriget för att tala om att inte fascisterna skulle komma förbi.- No pasarán!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar