söndag 8 januari 2017

Pk humor eller bara humor eller bara tråkigt eller vad är viktigt eller vad är oviktigt eller vad är pk eller va fan?

Det är intressant att läsa vad som skrivs här och var på sociala medier av tyckareliten likväl som av amatörer som jag och de flesta andra.

Jag fastnade för en artikel i det kan varit DN där Peter Dalle ondgjorde sig över att det inte går att skämta om allt längre för det sitter folk och blir kränkta hela tiden. Att det ska vara så PK allting även i humorn, att det de gjorde under Lorrytiden( Ni som inte känner till Lorry får kolla Youtube.) inte varit okej idag. Som om någon satt en datum märkning med bäst före datum på humor. Ursäkta mig men det har väl alltid funnits en bäst före datum på humor. Hade det inte funnits så hade ju Hasse och Tages revyer körts fortfarande, lika så Magnus och brasses. Vi hade dragit Jarl Borséns punchlines och fräckisar, Stefan och Krister hade visats i andra kanaler än 7:an och 12:an (Vet ju inte hur gamla ni är som läser mina inlägg så det finns risk för att ni tyvärr kan behöva googla en del om ni vill hänga med i detta inlägg).

Lugn i båten nu. Jag älskar Hasse och Tage, Jag har skrattat mig fördärvad åt Lorry. Har garvat åt och garvar fortfarande en del åt Stefan och Krister med så bara lugn, jag tänker inte mala ner någon komiker till atomstoff och om jag gjorde det vad är det värsta som kan hända? Ja jag förstår att man har olika saker man tycker är roliga och att jag inte kan bestämma över vad du ska skratta åt. Jag kan däremot resonera här lite om vad jag tycker har hänt och vad jag tycker är okej.

Inte ens Hasse Alfredsson och Tage Danielsson hade sluppit kritik idag om de kört samma grejer även om de anses som PK sura hugget i sten. Det visade framför allt en del intressanta inlägg om Karl Bertil Jonssons jul i år. Kan inte Hatzvansen komma åt något annat så kan man ju ge sig på PK elitens alster. Ja den är Tages men det finns en hel del Lindemän som inte hade gått att köra idag på grund av att man har utvecklat tänket om framför allt kvinnor, etniska minoriteter, religioner, sexuell läggning och lite annat ganska viktiga saker, eller mycket viktiga sedan första Lindeman. Den utvecklingen har alltid pågått och kommer förhoppningsvis alltid pågå. Saker som var roliga i 1960 års politiska klimat kanske inte är roligt för de som är födda säg 2001. Lorry som sändes 1989 och några år framåt, Nile city som är 90 talets stora svenska humorprogram, Knesset som var humor på de ungas kanal Z Tv, De här programmen och showerna funkar kanske inte för 01:orna alltid för mycket av det som var roligt då det sändes var roligt bara då. Så absolut har humor en bäst före datum. Ingen tvekan om det. Men Johan skulle du dricka gammal mjölk? Du konsumerar ju uråldrig humor enligt dig själv! Jag skulle inte dricka 30 år gammal mjölk även om den luktade okej, det skulle jag inte. Absolut inte. Men jag konsumerar gammal humor för jag kommer ihåg varför den var rolig och varför jag skrattade då och varför jag skrattar nu.
Jag tycker om Humor som speglar dagens värld, jag tycker om humor som bara går ut på gamla vitsar, jag gillar humor som är ironisk, jag gillar humor som är sarkastisk. Jag har inga problem med det.

Jag undrar vad i det svåra är för Peter Dalle, det finns ju så många andra som gör enligt mitt tycke fantastisk humor. Jag tänker rabbla lite namn på sådana komiker här. Eddy Izzard, Steve Huges, Al Pitcher, Zinat Pirzadhe, Ami Hallberg Pauli, Aron Flam, Öz Nujen, Annika Lantz, Soran Ismail, Ellen De Generes, Magnus Betner, Jesper Rönndahl, Nour El Refai, Henrik Skyffert, Gina Dirawi hela Galenskaparna och Aftersahve gänget m.fl, m.fl... Saken är väl den att de lyckas sparka uppåt hela tiden, de sparkar inte på de som redan ligger. Om Peter Dalle har problem med det så är mitt tips till han att gå i pension. En i mitt tycke duktig komiker och manusskrivare men om man känner att man måste sparka neråt då är man inte längre rolig tycker jag. Att kalla folk som tar illa upp och blir kränkta för PK är väl ett sätt att uttrycka sin människosyn kan jag tycka. Inte många av de som blir kallade PK tar illa upp av det, det betyder ju att de fattat att vara empatiska, sympatiska och de inte sprider hat runt sig på grund av osanningar. Är det det Peter Dalle vill göra så låt han göra det men han lär ju inte öka sin publik, men det är hans val. Eller har Peter Dalle bara varit otydlig i det han menar, jag tror inte Peter Dalle vill såra någon, jag tror han vill andra människor väl, jag tror att han kan vara rolig utan att kränka. Eller kan någon det? Jag tror bara att man måste tänka efter ibland om vad vill jag förmedla, hur kan detta tas emot, vilka bryr jag mig inte om ifall de misstolkar det jag vill få fram, vilka skiter jag i om de hatar mig för det jag står för, vad kan bli konsekvenserna av detta? Så tror jag kan vara nyttigt att tänka. Folk kommer alltid tycka att olika saker är roliga. Folk kommer alltid misstolka och ta illa upp. Folk kommer alltid tycka det är roligt att sparka neråt för att de tycker det finns människor som är mindre värda och då också prata om PK elit.

Det finns absolut ingen lag som förbjuder dig att kalla en chokladboll vad du vill, tycker du det är för PK att kalla den chokladboll så är det väl upp till dig. Det finns ingen lag som säger att du inte får dra mansgrisvitsar från en scen eller i ett privat sällskap, det finns ingen lag som säger att du måste kolla sanningshalten i det du sprider på sociala medier så länge det inte går överstyr och kan bli ett brottsmål med rättslig påföljd. Det finns ingen lag som säger att du inte får vara glad för någon annans olycka. Det finns heller inga lagar som förbjuder dig att äta hundbajs, det finns inga lagar som förbjuder dig att tatuera in en dildo på hela ryggen, det finns inga lagar som förbjuder dig att sprida lögner om dig själv heller. Man måste bara förstå att om man väljer vissa spår i livet så kan folk som inte håller med reagera. Folk kommer kanske tycka att du är en idiot, jag vet för på grund av inlägg som det här får jag mailledes veta att jag är en.

Uppenbarligen är jag pk, inte i elitskiktet men ändå pk. Jag reagerade på en sida där man raljerar och drar enligt mig osmakliga skämt om flyktingar som dör i Europa på grund av kylan. Jag tycker sådana skämt är vidriga och det är inte alls min humor. Måste jag reagera när andra tycker det då? Ja det tycker jag att jag måste när jag orkar och kan. Jag vill ha en värld där varje människoliv är värt lika mycket och är ovärderligt. Då tycker jag att jag bör reagera när jag känner att jag kan. Jag kommer aldrig kräva att andra ska göra det, jag kan bara önska. Och jag vet att ni finns därute som gör det.

Men vart tog humorn vägen Johan? Humorn var jag färdig med i detta inlägg. Nu bara det tråkiga men för mig viktiga. Vart kommer alla ifrån som tror att allt dåligt som händer är flyktingar och invandrares fel? Till och med doktorander och proffessorer har börjat sprida avpixlats och fria tiders skräp. Oavsett vad man tycker om statistiska centralbyrån så granskas deras undersökningar och resultat, vilket inte sker ens närmandevis på samma sätt i Avpixlats och fria tiders undersökningar och artiklar. De kan häva ur sig vad som helst. Folk delar dessa lögner, folk kommenterar med diverse hatiska kommentarer. Därför skriver jag inlägg som detta. Därför talar jag om när jag tycker saker blir fel.

Som jag skrev tidigare. Jag har inga problem med humor som inte trycker ner utan sparkar uppåt. Men Johan hur går det ihop med din syn på allas lika värde? Jag tycker alla borde vara lika mycket värda som människor, jag hävdar att de olika system vi har gällande makt, pengar, privilegier så ser det inte ut som jag vill. Därför hävdar jag att det är okej att sparka uppåt. Detta är som vanligt mina åsikter just nu och som vanligt vill jag bara påminna om att jag tror på kärleken till våra medmänniskor oavsett vad.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar