tisdag 7 februari 2017

Terra ruinae? turn Noctem verterunt in diem!

 Är världen helt galen? Kommer vi förgöra oss själva? Är det apokalypsen vi ser? Eller är det ännu ett tillfälle av tillfälligt mörker som kommer? 

Ta och läs igenom Imperiets fantastiska text till sin fantastiska låt Bibel från 1986

Och jorden snurrade öde och tom
Och allt var tyst över haven
Då hördes en röst ifrån ovan
Och det vart ljus den första dagen

Och rösten sade frambringen frukt
Och må de hava sitt frö på jorden
Och inga brott var ännu begångna
Den andra dagen kom till norden

Och till sin avbild gjorde rösten en man
Och en kvinna att älska varann

Och dom blev kungar på jordklotets rund
Det var den tredje dagens rand

Så vem skall be för Babylon
Sjung en psalm för Babylon
Fall på knä för Babylon
Slå på trumman för Babylon
Faller

Man och kvinna lärde sej eld
Och byggde riken och murar
Den fjärde dagen var murarna så långa
Att ingen visste var dom slutade

Och ingen hörde ej längre någon röst
Här växte städer mot skyarna
Den femte dagen då våren blev höst
Föll det ett regn över mänskobyarna

Och inga murar kan stoppa ett regn
Som faller år efter år
Den sjätte dagen har en röst mig berättat
Var jorden som ett öppet sår

Så vem skall be för Babylon
Sjung en psalm för Babylon
Fall på knä för Babylon
Slå på trumman för Babylon
Faller

Och jorden snurrade öde och tom
Och allt var tyst över haven
Då hördes en röst ifrån ovan
Och det vart ljus den sjunde dagen

Så vem skall be för Babylon
Sjung en psalm för Babylon
Fall på knä för Babylon
Slå på trumman för Babylon

Faller


Kan Thåströms "profetia" bli sann, vill vi att den blir sann? 


Vad är det som händer i världen egentligen?
I Ryssland har man just  börjat avkriminaliseringen av våld i nära relation. 380 av 383 ledamöter röstade för att det ska avkriminaliseras.När någon åker dit för första gången och kvinnan( i nästan alla fall) inte får bestående men så kan det ev dömas ut böter på maximalt 500 dollar men inget frihetsberövande kan komma på tal. Och de böterna är om det är en grov misshandel. Den ryska ortodoxa kyrkan har påtalat den resonabla och kärleksfulla fysiska bestraffningen och tycker detta är bra. Jag vill kräkas! 14 000 ryska kvinnor slås ihjäl av sina partners i sina hem varje år. 40 kvinnor om dagen året om! 600 000 kvinnor misshandlas varje år av sina partners i detta Ryssland. 

Kvinnor i bl.a Iran har börjat resa sig mot sina ledare för att de vill ha samma rättigheter som männen. Det är en modig men ytterst farlig rörelse på gång där. Farligt för de som reser sig för det har vittnats om både tortyr och död.

I USA satte sig president Trump och "stramade åt" abort rätten så att rätten är på väg bort, på väg bort så långt att det i vissa stater kan hända som så att en våldtagen kvinna som gör abort kan bli straffad om hon blir anmäld av våldtäktsmannen till och med. Jag tycker inte man ska använda abort som preventivmedel och jag tror inte heller någon gör det. Jag är för att en kvinna själv ska bestämma över sin egen kropp och det som finns i den, såklart är det inte svart eller vitt. Jag bara redogör för grunden i mitt ställningstagande i den frågan. Det kan alltid finnas om och men. 

När vi ändå är inne på Trump så är det läskigt när folk som Kellyanne Conway hittar på och hänvisar till massakrer som inte ägt rum, hon gör det för att stärka Trumps olika uttalanden. Hans alternativa sanningar. 

Är vi bättre i Sverige då? Nä det är vi ju inte. Vi har en regering som inte stoppar utvisningarna av ensamkommande med Afghanistanskt ursprung. Trots att det har visat sig vara farligare att vistas i Afghanistan än man trodde när man började visa ut. Tyskarna har insett detta och börjat stoppa utvisningarna men inte Sverige inte. Fy fan va illa, stoppa nu! 

Det är lite sorgligt att se och höra vissa människors patetiska ageranden bli hyllade i sociala medier. Det var visst en sångare i ett band som tryckt en tjejs  ansikte mot sitt kön på en konsert, för att han fick sån feeling på scen. När människor backar upp tjejen så visar grabbarna som gått livets hårda skola vad de går för, vidriga hot och hatiska kommentarer mot tjejen och de som delar hennes berättelse. Dags för skolinspektionen att stänga ner livets hårda skola snart kanske!

Vi kan ju fortsätta i Sverige. Moderaterna kommer att ha "samtal" med Sverigedemokraterna, med partiet som ännu inte gjort upp med sitt nazistiska förflutna om det bara är det förflutna? Ett nya Moderaterna som bara backas upp i detta av Kristdemokraterna av sina alliansvänner. Detta händer inte bara i Sverige. I hela Europa verkar det som att partier med nazirötter rentvås av andra högerpartier. 

Såg att Henrik Schyffert fått massa skit för att han delar fakta från SCB och BRÅ hur bra vissa grejer funkar i Sverige. Nu är det inte bra att han är positiv och visar upp våra bra sidor heller. Han kommer aldrig glädja alla samtidigt. Kristoffer Appelqvist blev ifrågasatt på någon sida så de ca 200 000 kr han samlat in till Rödakorsets arbete i Syrien skulle hamnat i hans plånbok när han ändå redovisat kvittot på att det gått dit han sa. Nä det kan man tydligen inte vara glad för att han gjort.

Det finns folk som på riktigt tycker att jag ska hålla käft. USA har valt och jag är ju inte medborgare där så jag ska hålla käft helt enkelt, Jag är inte medborgare i Ryssland heller så jag ska bara hålla käft. Jag är inte medborgare i Iran så jag ska låta bli att lägga mig i och bara hålla käft. Jag har röstat på en regering som fått fnatt och visar ut människor till tortyr och död så det är mitt fel så jag ska bara hålla käft. Jag ska sätta mig ner i båten och chilla, vi får se vad som kommer ut av samtalen mellan M och SD så jag kan hålla käft under tiden.

Så här är det vare sig ni gillar det eller ej. Jag vägrar hålla käft! Jag är en världsmedborgare som bryr mig om vilka jävla frågor jag vill oavsett vem som röstat på vad. Ska vi inte ta och skita i att det i går var internationella dagen mot könsstympning med. Ska vi verkligen lägga oss i det, vi är ju inte medborgare i de länderna så vi kanske ska ta och hålla käft! Klart vi inte ska, väsnas för sjutton. Vad ni än gör håll inte käft om det kan kasta ljus på orättvisor och dumheter, väsnas på! Hitler gjorde något som är obegripligt enligt många, han tog makten utan att någon såg vad som skulle komma säger man. Ok men måste det ske igen. Tack och lov finns det människor som protesterar mot sådana som Trump och Åkesson.

Tydligen många som tycker att man inte behöver bry sig om FN:s barnkonvention eller FN:s konvention för mänskliga rättigheter. Det gör mig rädd. Tack och lov finns det människor som krigar på för kvinnors rättigheter, flyktingars rättigheter, och alla människors rättigheter över huvud taget. Det ger hopp.

Riv murar, riv gränser, öppna hjärtan! Tack alla som ger av sig själva på något sätt för att någon annan ska få det lite bättre, ger utan minsta krav på att få något tillbaks! Ni är hjältar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar