onsdag 11 januari 2017

Jag är mer värd en dig kvinna! Vill vi ha det så? Vem är problemet? Du eller jag?

En kvinna som inte höll med en man i en diskussion fick rådet att dra åt helvete och att köpa sig en massagestav för ingen man skulle ens vilja ta i henne. Ett gaypar fick veta att det borde vara förbjudet för män att gifta sig med män för är det lagligt mycket längre så kommer män börja gifta sig med hundar och hästar. En kvinna som är chef fick veta av en anställd att hon borde gängknullas av flyktingar i en läckande gummibåt ute på havet. En kvinna fick veta att hon borde ta hem alla flyktingar och att festen var över när hon knullats ihjäl av alla flyktingar på orten för att hon försökte hjälpa dem att få bostad. En man tyckte det var bra att man brände funktionshindrade och barn i Sydsudan och att kvinnorna fick våldtas med deras regims godkännande för då skulle det bli färre mörkhyade flyktingar i Europa. En man tyckte det var bra att flyktingar frös ihjäl i Europa och att barn i Afghanistan och Syrien svalt ihjäl, speciellt flickor för då kommer de aldrig kunna föda flyktingar (??) Ett gäng män tyckte att Zara Larsson skulle ta sitt liv och inte förpesta Idrottsgalan. En man tyckte det var helt jävla sjukt att han skulle vara tvungen att ha samtycke till sex av sin fru när han ville ha sex. En man tyckte inte att det nya lagförslaget att man kan bli dömd i Sverige för sexbrott utomlands som i Indien eller Thailand, det var väl deras regerings ensak.

Detta var bara lite av kommentarer och diskussioner jag blivit tipsad om. Vart hittas detta? De här kommentarer och bitar ur diskussioner är hämtade från Expressens sida, Aftonbladets sida, Nyheter 24s sida, diverse diskussionsforum, lite facebookgrupper utan politiska förtecken, en del från sk humorsidor.

När en man måste tala om för en kvinna att hon inte duger åt andra män för att en kvinna tycker på ett annat sätt så har han ju klargjort att kvinnans enda roll är att behaga män med utseendet, sin kropp eller åtaganden. När en man hävdar att män kommer gifta sig med hundar och hästar när det är okej att gifta sig med män så har han ju talat om att en kvinna är en sak, en ägodel som kan bytas mot vad som helst för att det inte är lagstiftat emot att män gifter sig med män. När en man tycker det är okej att en kvinna gruppvåldtas av män oavsett deras etniska bakgrund, religion eller annat så har han ju talat om att kvinnan inte är något värt. Han har också talat om att det finns män i dessa fall med annan etnisk bakgrund än kvinnan och dessutom på flykt från våld som gärna våldtar. När en man tycker det är okej att barn och funktionshindrade bränns ihjäl och sedan kvinnorna våldtas, tycker det är okej alltså för att det ska bli färre mörkhyade flyktingar i Europa så vet jag inte vad jag ska skriva. När män tycker det är bra att flyktingar fryser ihjäl, att barn svälter ihjäl att det är bra om det är flickorna som dör så de inte föder fler flyktingar så... så vill jag bara skrika av frustration. När män tycker att en artist de retar sig på ska ta sitt liv för att inte förstöra deras idrottsgala så har man väl tydligt talat om att vissa människor är mindre värda, speciellt om de tycker något, är unga och dessutom kvinnor. Det var så mycket vidrigheter skrivna om henne så jag hade inga problem med att sammanfatta så som jag gjorde. När en man tycker att samtyckeslagen är fel för att han är gift så säger han i mina öron i allafall att han är en våldtäktsman. Om en man tycker att man skall kunna begå det som skulle ses som sexbrott i Sverige om man är i t.ex Indien eller Thailand så säger han i mina öron att han är en sexualförbrytare. Han han han han han, tröttnar du inte Johan? Nä, hittade inte en enda hon när jag kikade runt bland de vidriga kommentarerna. Däremot bland de stöttande kommentarerna, och där fanns också män som skrivit stöttande. Tro inte att jag är så dum så jag inte fattar det. Jag är i allafall orolig över hur många män som tycker att kvinnor och invandrar/flyktingbarn är värde i stort sätt ingenting.

Jag tycker det är otäckt när människovärde inte finns för vissa, när det är okej att behandla en annan människa på ett vidrigt sätt för att man kan. Om du nu som vit hetero man och gift har en fru som vill hjälpa flyktingar. Tycker du då det är okej att andra hetero vita män tycker att hon skall gruppvåldtas t.o.m knullas ihjäl av de hon vill hjälpa. Är problemet här flyktingarna eller de som vill att hon ska våldtas? Om vita hetero män vill förbjuda gaybröllop för att män inte ska börja gifta sig med hundar och hästar. Är problemet här gaybröllop eller vita hetero män? Att flera män blir otroligt provocerade av att Zara Larsson ( en av Sveriges största artister just nu som var tillräckligt okej för att sjunga EM låten i Frankrike i somras) skall sjunga på idrottsgalan att de vill att hon tar livet av sig. Är problemet då Zara Larsson? Nej jag anser att det är vita kränkta män som är problemet. Vänta nu Johan, det kan väl absolut vara hon som är problemet! Inte i detta fall. Hade man velat att idrottsgalan inte lät henne sjunga så kan man diskutera vart problemet är men vill man att någon ska begå självmord så säger jag näpp. Om en man vill kunna våldta sin fru. Är problemet då frun som säger nej till sex så han måste våldta för att få sitt sex eller är det mannen som anser sig ha rätt att våldta sin fru? Om en man vill ha sex på ett sätt som inte är tillåtet här men där. Är det då lagarna där eller mannen från här som är problemet? Om en del män tycker det är bra att flyktingar fryser ihjäl eller att barn framför allt flickor svälter ihjäl i Afghanistan och Syrien för att det inte ska bli fler flyktingar. Är det då flyktingar eller männen som önskar dem döda som är problemet?

Jag kan hålla med om en sak. Världen mår inte bra av att folk tvingas fly. Flyktingarna mår inte bra av att tvingas fly. Flykten är ingen nöjestripp till något semesterparadis, det är ett sätt att försöka överleva! Det är ingen som växer upp och drömmer om att en dag behöva fly för sitt liv. Jag har aldrig hört någon säga att hen växt upp med en önskan att skada/skjuta andra människor. Krig och våld är inget man drömmer om, fattigdom och svält inget man heller drömmer om. Att bli född på en plats som är politiskt instabil eller i fullt kaos är inget man väljer lika lite som jag valt att få födas i ett fantastiskt tryggt land. Jag hade bara tur!

Att det finns så många män som inte tycker kvinnor är lika mycket värda som de själva är ett problem enligt mig. Vi skryter gärna om att vi ligger på topp 5 av de jämställdaste länderna i världen. Det är en okej placering. Men att så många har en syn på att kvinnor, barn, sexuellt normbrytande, människor med annan etnicitet/kulturell bakgrund/ibland annan religiös bakgrund skulle vara mindre värda gör ju att det finns att jobba på. Varför inte försöka bli bäst i världen igen. Ju mer jämställt ett samhälle är ju mindre risk för krig såg jag något om på national geographic, det tycker jag lät som en bra anledning för att kämpa för absolut jämställdhet. Alltså att alla människor oavsett vad är lika mycket värda och har samma rättigheter lagligt, etiskt och moraliskt. Att alla människor har rätt att slippa utsättas för all typ av våld. Om du tycker att någon förtjänar våld, och du ser till att den personen utsätts för våld. Psykiskt eller fysiskt så är det du som bär ansvar för det våldet du ser till att den personen utsätts för. Du kan aldrig skylla på någon annan. Ditt våld ditt ansvar. Om folk slutade att döda på order från något befäl och lät befälet själv gå ut och möta ett motståndarbefäl för att avgöra strider så skulle mycket blod sparas och krig bli ganska ointressanta att starta. Men då kommer den andra sidan att inte göra som vi och vi blir massakrerade av dom. Så kan man ju tänka och då kommer man aldrig sluta rusta för krig. Tänk om alla pengar till försvar och vapen togs från detta och lades på läkemedel och matproduktion, hur många sjukdomar och hur mycket svält skulle kunna utrotas från jorden då? Det kommer jag nog aldrig få en siffra på men jag tycker det är intressant.

Ja jag skriver många och jag skriver män. det är många och det är män. Jag har bara tagit lite av vad jag hittade under ca 10 minuter och skrivit om här. Det finns mer och det är tillsynes vanliga Svensson män många av dem. Om vi vill ha en bra värld för våra barn att växa upp i som vi säger så ofta så kanske det är dags att ta ansvar för våra handlingar och börja sprida kärlek, förståelse, respekt, värme, förlåtelse, hopp och mycket annat som många tycks sakna. ja jag pratar om Utopia men jag hoppas att en dag så skall världen vara redo för att vara det Utopia. Jag hoppas jag alltid kommer ha kärleken till mina medmänniskor, att jag alltid kommer kunna älska, att jag alltid kommer ha hopp och att jag alltid ska ha modet att be om ursäkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar