tisdag 1 november 2011

! eller ?

Satt och läste lite på diverse sidor: hittade en sida där en tjej försökte förmedla vad hon ville ha ut av livet och hittade den här.
Dalai Lama svarade på frågan vad som förvånar honom mest: Människan. Hon offrar hälsan för att hon ska tjäna pengar. Sedan offrar hon pengar för att få tillbaka hälsan. Och så är hon så angelägen om sin framtid att hon inte njuter av nuet. Följden blir att hon inte lever i nuet och inte heller i framtiden. Hon lever som om hon aldrig skulle dö. Och så dör hon utan att ens någonsin ha levt. Och då kom jag att tänka på Ozzy Osbourne. Läser hans bok just nu och ju mer jag läser blir jag uppriktigt tagen av hur han tänkte och alla hans rädslor och all hans efterklokhet som fanns där även när han var som mest nersupen och nerknarkad. Har ni inte läst boken och gillar "biografier" så läs Ozzys bok. I allafall jag får en del funderingar om hur jag behandlar människor, om mina fördommar, jag som trodde att jag inte hade några. Jag har skrivit om det innan men han har ett fantastiskt citat i sin bok där han förklarar att han hellre lever som en fegis än dör som en hjälte. Och ju mer jag tänker på det ju sannare blir det för mig. Jag som antagligen många andra skulle nog kunna ställa mig upp inför människor både sådana jag känner och sådana jag inte känner och tala om för dom att självklart kommer jag alltid säga och göra det jag tycker är rätt och självklart. Men när det gäller, är jag så himla tuff då. Jag vet inte har inte haft så värst hårda prövningar när det gäller det här. Jag tycker iallafall det är spännande att utmana mig själv och en vacker dag åker jag nog dit så det smäller om det och håller käften och väntar på att någon som har lite mer tuffhet tar över det jag inte har ballar nog att slutföra. Livet är märkligt, krångligt, svårt ibland och alldeles underbart. En annan tänkvärd grej som tjejen som skrev om Dalai Lama skrev är också mycket tänkvärd och jag vet inte om hon kommit på det själv eller vem som var först med det men jag tycker det är intressant och det är:
"Vi föds som ett orginal och dör som en kopia..       Ja kanske är det så, jag vet inte men jag funderar på det. Ha det gott alla som orkade läsa detta inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar