fredag 11 november 2011

Olika funderingar/tankar utan sammanhang.

Nu är det natt igen och jag har precis funderat på så pass mycket saker att det räcker till ett litet inlägg. Kom på mig själv att jag nästan helt slutat köpa kvällstidningen, varför?? Antagligen för att svensk journalistutbildning blivit så jäv--a kass eller att man slutat att anställa riktiga journalister. Hoppas på det senare för isåfall finns det hopp för kvällstidningar annars är det kört. Aftonbladet & Expressen är ju värre än veckorevyn eller sSvenska MAD som tyvärr inte finns längre. De är inte några trovärdiga nyhetsförmedlare. Har jag belägg för det? Ja jag tycker det, du tycker som du vill. När våra kvällstidningar skriver om någon stackars bonde som inte kan bete sig eller om Ella Berta får en helsida när hon fått en flisa i tummen när hon skulle hålla i trappräcket,när det samtidigt i världen pågår ett antal krig, en hel del svält, ett och annat land som tycker att det är okej att tala om för folket vad de ska tycka och tänka. På tal om krig, det skrivs gärna om krig om där finns något svenskt förband som leker hjältar. Speciellt om de blir beskjutna. Det är okej att skjuta på människor för att dom inte vet vad som är bäst för dom själva men skjuter de tillbaks är de terrorister. Tråkigt för alla som förlorar någon nära kär person men inte fanken bryr vi oss om 11 Afganska barn förlorar pappa, farbror, 2 kusiner och en hel by i samma eldstrid. Två rader under notiser möjligtvis om inte kronprinsessan har omatchande skor till klänningen. Ska sluta läsa de tidningarna på nätet med, finns så många andra bra nyhetstidningar på nätet så letar man lite och bryr sig om vad som händer i omvärlden så hittar man ganska många riktiga nyheter. Eller ja riktigare, det är ju ändå CNN och BBC som är de stora filtrena som bestämmer vad vi ska veta.

En helt annan grej som jag kommit på är att det är fruktansvärt roligt/trevligt att maila med människor jag aldrig sett eller ens visste om dom fanns. Finns många intressanta människor eller ja iallafall kvinnor där ute som har en del att säga. Ja jag blev inlurad på en helt okej datingsajt, inte för att jag måste hitta en livslång kärlek just nu men det är i allafall trevligt att på något plan lära känna nya människor som vill lära känna nya människor. Nej jag har ingen aning om dom är dom dom utger sig för att vara och skitsamma, många roliga diskussioner i allafall. TACK VÄNNEN för att du visade mig detta spännande kvällsnöje :) .

Ytterligare en grej jag funderat på är på saker som människor säger. Oh va mycket du kommenterar på facebook och så har du en blogg också, uppmärksamhetsbehov eller? Nä jag vet inte, vill jag ha uppmärksamhet så frågar jag mina barn om vi ska åka till Burger King eller Liseberg. Däremot tycker jag om att umgås och det är väldigt lätt att göra det på facebook, jag älskar också att skriva och då funkar det med en blogg. Jag tycker även om att spela fotboll och innebandy och hade jag kunnat göra det på riktigt vid datorn så hade jag gjort det, nu får jag hålla tillgodo med sporthallar och gräsplaner. Vilket jag tycker är helt okej. Jag tror inte att människor är mer uppmärksamhetssökande för att man finns på plats i de sociala medierna, man har bara kommit på ett sett att kunna umgås vitt och brett och enkelt. Så tror jag.

Ja det var tre funderingar dom andra tar vi en annan kväll annars orkar ni inte läsa det jag skriver. Och det är fantastiskt, jag har 160 besök på min Blogg senaste månaden. Om bara 1 procent av dessa har läst ett helt inlägg så är det ganska spännande och helt klart en motivation att fortsätta för det betyder  att någon lyssnar på mig utan att avbryta mig. Sen behöver man absolut inte hålla med om någonting jag skriver, man får vara inne och läsa min blogg ändå.

2 kommentarer:

  1. Ditt inlägg om uppmärksamhetsbehov var intressant... Som min gamla profilbild; i love My computer because My friends live in it.

    Som vuxen, arbetande, småbarnsförälder har man inte all tid att ägna åt vännerna IRL så som ett komplement är det bäst!

    Kramkram

    SvaraRadera
  2. Ja Ida det var din gamla profilbild som poppade upp i huvudet efter 15:de frågan om varför jag skriver blogg och kommenterar på FB. Kom även på att jag är aldrig tyst på fester så varför skulle jag va det när jag är nykter på internet :)

    SvaraRadera