lördag 5 november 2011

tro, sexualitet, ......... vad ni vill

 Pratade med en människa som är med i Svenska kyrkan iWaggeryd. Hon berättade att de har en så fantastisk präst där. Hon heter Jenny Vided och är altså präst, kvinna och dessutom homosexuell. Säkert mycket mer men detta är vad som verkar vara det viktiga i vissa samtal och likaså i detta inlägg i min blogg. Jag jublar inombords när jag hör att en "håla" som Waggeryd har det fantastiskt goda omdömmet att bedömma en människa efter sina gärningar oavsett hennnes val av hur hon vill leva. Hon är präst som sagt och det brukar betyda att man i störra utsträckning en de vanliga söndagskristna försöker leva efter det som står i bibeln. Jag tror att hon gör det riktigt bra för jag får för mig att det är jäkligt svårt att vara en präst som drar folk till kyrkan annars.

Läste att första gången det fanns förbud mot kvinnliga präster var år 97 och sedan har det kommit upp massvis med gånger. Kan en orsak vara att Bibeln är skriven av män för män, det vara bara män som läste högt ur bibeln och vilka böcker som skulle vara med bestämdes av män. Har inget som helst emot bibeln, tycker faktiskt om den men den är skriven för väldigt länge sedan av män. Ja som skrev ner det de var ålagda av Gud att skriva. Människan däremot är ju som sagt inte helt felfri och det bråkas ju fortfarande om apokryferna. Böcker som inte kom med, men det var ju människor som antagligen också blivit ålagda av Gud att skriva, skulle dom inte vara med i allafall. Hur många sådana skrifter har under 2000 års historia försvunnit?

Jag må vara tokig och människor kommer antagligen titta snett på mig eller sluta prata med mig men va fan, det är det värt om jag bara får tycka att en ung homosexuell kvinna som vågar följa sitt hjärta och sin kallelse i den gubb dominerade värld där hon jobbar är en idol för mig. Jag blir nästan "kär" i sådana människor som vågar. Jenny är antagligen ganska så full av bra självkänsla och gott självförtroende men det finns säkert hur många Jenny som helst. Vi måste hjälpas åt att se dessa Jennyar och hjälpa dem om de inte vågar att bryta gubbiga normer och meningslösa regler. Ha en skön helg alla människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar