tisdag 9 augusti 2011

Vart är världen på väg?

Tittade på dokumentären världens farligaste land för homosexuella. Jag har en vän som sa till mig att för att behålla en diktatur så ska man se till att befolkningen är analfabeter och bildligt talat så verkar det vara så i Uganda. Vilken tragisk människo syn 95% av befolkningen har där. Och man hänvisar till bibeln ganska mycket vilket jag tycker är sorgligt. Man tyckte absolut att det skulle vara dödsstraff på homosexualitet och då funderar jag på om jag inte läst i bibeln att man inte ska dräpa. Jag kan ett annat citat från bibeln "svälja mygg och sila kameler" (från Jesus straffpredikan över Fariséerna) och det är vad man gör när man inte dömmer en man som våldtar en lesbisk flicka och gör henne både gravid och smittar henne med HIV, han ville bara lära henne ligga med män istället, flickan är ständigt förföljd, hånad, utsatt för hot och våld. Vart är vår sjuka värld på väg egentligen? Varför måste människor använda Bibeln som ursäkt att kränka och förstöra, det var väl inte det Jesus försökte lära människorna? Varför ger man sig på en grupp människor som bara vill vara ifred och få leva i harmoni med övriga samhället.Jag gillar hur den tyske prästen Martin Niemöller beskrev utvecklingen i Tyskland på 30-talet."Först tog de kommunisterna, men jag protesterade inte för jag var inte kommunist.
Sedan tog de judarna, men jag protesterade inte för jag var inte jude.
Därefter tog de fackföreningsmännen. Jag sade ingenting för jag var ju inte fackföreningsman.
Sedan tog de katolikerna, men jag protesterade inte för jag var protestant.
Slutligen kom de för att ta mig, och vid det laget fanns det ingen kvar som kunde protestera.". Värt att tänka på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar