lördag 20 januari 2018

Jag inkonsekvent? Du inkonsekvent? Kan en svensk vara inkonsekvent?

Jag har undrat lite i mina föregående inlägg hur vi är funtade egentligen. Det finns de som hävdar att det inte finns mer konsekventa öppenhjärtade människor än vi här i denna norra delen av vårt klot. Vi vill alla väl och lagarna ska gälla alla. Vissa lagar bör man inte ifrågasätta som t.ex utlänningslagen. Jag hävdar att vi är allt annat än konsekventa. Alla är inte lika mycket värda enligt  folkdomstolen. Vissa är det okej att ge ett livstids straff samtidigt som man skrattar bort när andra begått samma brott. Vi har lagar i Sverige som säger att det är förbjudet att inneha droger. Det tycker de flesta är bra. Så länge det inte är någon som är med i något program på reklamfinansierad TV kanal.

Ola Lindholm som haft program på SVT som myror i brallan, Wild kids, Söndags öppet, Ola och gorillan m.fl . Ola hade varit på Råsunda och sett på fotboll när polisen tog in han för drogtest. Testet visade på spår av kokain i urinprovet. Han dömdes till 1500 kr i böter plus de 500 till brottsofferfonden som alltid ska betalas, oklart bara vem som är brottsoffret just här. Han åkte dit. Jag hatar droger, jag har sett vad skiten kan göra med människor. Ola fick sparken från TV och fick inte heller behålla jobbet som chefredaktör för tidningen Kamrat posten. Jag ser inte det som problematiskt heller. Vissa jobb går inte ha kvar om man använt droger. Jobb där det krävs visst ställningstagande emot dåliga beteenden. Ola Lindholm fick sitt straff och straffade även ut sig från sina jobb. Då kan man ju tycka att han är square even  med samhället igen. Media var helt rabiata när det började komma ut. Ola fick stämpeln som knarkare i Expressen innan alla tester var klara och domen fallit. Ola åkte fortare än de uthängda #metoo "kändisarna". Den enda han skadat var sig själv och KPs och SVTs anseende men det löste dom ju. Jag tycker att det är bra att det var slut för honom i media som riktar sig till barn. 2010 Köpte Plura Jonsson kokain en festkväll på fyllan. Blev tagen av polis. 2011 hade Pluras kök premiär på TV 3. Pluras kök där det krökas friskt, lagas lite mat och sjungs och spelas en del. Plura sa i en intervju 2012 eller 2013 att kokain är väl inte så jävla farligt. Han skämdes för att han åkte dit då 2010. Han skämdes bara för att åkt dit inte för att han köpt kokain. Alexander Bard hävdar att folk använder droger för att ha kul och att det inte är farligt, läste i en intervju med han om att han en gång när han testat heroin försökte äta upp sin madrass, men det var ju inte farligt att bara testa heroin. Senaste jag kan hitta där Alexander Bard hyllar droger är från 2016. Han kan vi ha sa TV4 och använder han i Idol och Talang. Tomas Johansson den gamla brottaren var med i Mästarnas mästare. Samma Johansson som var avstängd för dopning. Patrik Sjöberg den gamla världsmästaren i höjdhopp sniffade kokain i hop med bl.a friidrottaren Sven Nylander. Patrik är med lite överallt när TV gör grejer, Sven har tydligen fått livstid. Jag undrar bara varför folk som Plura, Alexander, Thomas och Patrik förlåts av Svenska folket och tillåts synas i alla möjliga media igen när folk som Ola och Sven döms så mycket hårdare. Ja narkotikabrott ska straffas, absolut. Knark är ett skit som jag inte vill ha i mitt samhälle. Men vi är inte speciellt konsekventa i "folkdomstolarnas" tv soffor. Ola får inte visa sin nuna i TV för han är knarkare. Men glöm inte att köpa biljetter till nästa gång Rollingstones, Paul Mc Cartney, Korn eller något annat band/artist kommer till Sverige. Det är skillnad på folk och folk, det är skillnad på knarkare och knarkare. Det är fint att förlåta. Det tycker jag verkligen men jag undrar vilka kriterier som ska uppfyllas för att den stora massan ska förlåta. Vad som krävs, brotten är ju de samma. Sven Nylander och Ola Lindholm har ju absolut ångrat och bett om ursäkt minst lika mycket som de andra nämnda.

På tal om inkonsekvens så återkommer jag som vanligt till våra flyktingar. När Ung i Sverige, Vi står inte ut, Welcome refugees eller liknande gör någon fredlig action eller fredlig demonstration för att belysa hur flyktingar i Sverige i dag behandlas, att utvisningar bör stoppas och att Sverige inte följer FNs deklaration för mänskliga rättigheter. Då är det många som tycker att framför allt Ung i Sverige bara ska hålla käften och vara glada över att de inte är utvisade än. Vad gäller Vi står inte ut och Welcome Refugees så ska de som demonstrerar i deras namn hålla käften och bara godta migrationsverkets beslut och sättet ungdomar behandlas på i Migrationsverkets olika förvar. När Nordisk motstånds rörelse demonstrerar både lagligt och olagligt så ska vi som inte tycker nazister ska få sprida sitt hat där de går runt och skriker ut vilka som ska avrättas för att de är folkförrädare som de kallar dom, då ska vi andra som är emot att detta hat sprids bara hålla käften för detta handlar om yttrandefrihet påstås det. Även yttrandefriheten innebär en hel del skyldigheter och när de skyldigheterna åsidosätts då tycker jag man förbrukat sin yttrandefrihet.

Innan vi slår oss för bröstet nästa gång för att vi är jämställda, toleranta, rättvisa, fredsälskande, fördomsfria svenskar så kanske vi ska se oss i spegeln och fundera på varför vi ibland lever upp till den fina bilden men helt inkonsekvent för har du fel åsikt, bakgrund, sexuell läggning, religion, sexuell identitet mm så ska du städas undan för då passar du inte in i den svenska självgoda inkonsekventa bilden av oss som folk. Vi är ca 10 000 000 invånare i Sverige. Jag tror inte alla älskar att dansa små grodorna eller prästens lilla kråka när vi firar svenska högtider. Jag är säker på att inte alla älskar kräftskivor. Det är inte alla som tittar på Kalle och hans vänner på Julafton. Inte alla svenskar spelar Bingolotto och käkar kebabpizza. Just face it. Vi behandlar inte alla lika väl. Vi har olika referenser vad gäller etik och normer. Vi har olika fördomar som är olika starka. En del tror att alla flyktingar som är här är infiltratörer från ISIS, då handlar man ju därefter och då är det inget konstigt att de vill bli av med dom som skrämmer dom. Livets hårda skola tycks vara helt utan studiematerial. Kunskap är ju mig veterligen det effektivaste vapen mot fördomar och dumhet.

Jag vill inte att folk blandar in mig i snacket om vi svenskar. Jag har mindre gemensamt med en nazist från dalarna än en flykting från Aleppo, jag lovar. Om det som är svenskt är svenskt för att våra förfäder bestämde att det var svenskt och att vi inte ska utvecklas mer så är vi korkade. Tänk om folk inte gått ur grottorna, utvecklat infrastruktur, industrialiserat, utvecklat läkevetenskapen, slagits för varandras rättigheter, utvecklat utbildningsnivån och allt annat som vi har idag. Vi utvecklas, förhoppningsvis i ständig förbättring, vårt land utvecklas, vår värld utvecklas. Inte fanken tycker jag det verkar vara svenskt att stoppa utvecklingen. Men jag vill ju inte vara en marionett i det svenska så jag kanske har tokiga åsikter. Men som jag skriver vilket kan ses som inkonsekvent. Vi är ett ganska inkonsekvent folk precis som säkert folk överallt annars i världen också är. Mig veterligen så har jag bara läst om en person som alltid var konsekvent. Det var Jesus. Om han funnits eller ej kommer historiker och teologer antagligen slåss om i några tusen år till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar