söndag 31 december 2017

2017 del 1 Flyktingar.

 2017 lider mot sitt slut och 2018 ser snart dagens ljus.  Ett år som har skakat om mig mycket. Jag har kommit på att det inte finns något jag ogillar så mycket som en hel del människor ogillar flyktingar. Jag hatar ojämställdhet, nazism, rasism mm mm men är inte i närheten av hur många hatar att vi tar emot flyktingar i detta landet. Jag har inget tålamod alls med telefonförsäljare men jag fattar ju att de ringer mig för att de ska ha en chans att tjäna pengar och kunna få livet att gå runt. Jag säger nej tack och lägger deras nr i svarta listan sen är det bra med det. Jag skriker inte att de är jävla parasiter som borde skickas i döden. Folk som inte har tålamod med flyktingar verkar ju tycka det är rena rama julafton om några flyktingar demonstrerar eller manifesterar. Folk tar sig friheten att häckla, håna, hota och t.o.m misshandla människor i de fredliga demonstrationer som flyktingarna har genomfört 2017. 

Våren 2017 slogs tyvärr rekordet i antal döda civila i sprängattentat i Afghanistan. 1662 civila döda bara under våren. Bara de civila räknade. De allra flesta i Kabul. Staden dit Sverige påhejjade av Svärjevännerna från Livets hårda skola gärna skickar ungdomar med pass eller papper stämplade i Afghanistan. 

I världen i dag finns det 65 600 000 flyktingar så NEJ Sverige tar inte emot alla, inte ens nästan alla, inte ens nästan många. I Augusti hade vi tagit emot 51 000 flyktingar varav 4500 ensamkommande barn/ungdomar. Kan det verkligen vara ett problem för ett land som Sverige? 

När några av de ensamkommande ungdomarna startade sin protestaktion mot utvisningar på medborgarplatsen genom Ung i Sverige så skrev många insändare, sociala medie inlägg mm att det var för jävligt och att polisen borde avbryta den fredliga sittstrejks aktion de genomförde. När Nordisk motståndsrörelse demonstrerade både lovligt och flera ggr utan tillstånd i bl.a Göteborg, Stockholm och i Dalarna så tyckte samma media och samma människor att det var ett uttryck för yttrandefriheten. 

Vi hade ett antal terrordåd i världen bl.a i Istanbul, tre gånger i London, ST Petersburg, Stockholm, Paris, Manchester, Barcelona och Åbo. Terrordåd kopplade till Islamistiska organisationer framförallt IS/Daesh . Vi skickar på riktigt tillbaka ungdomar på flykt till en region där Islamistiska organisationer dagligen gör terrordåd mot befolkningen, i Afghanistan alltså. Vi hade också två terrordåd i USA. Två sk skjutningar. En i Las Vegas och en i Broke Heaven. Dessa kallas dock inte terrordåd utan bara skjutningar.

När folk spridit hat så kan de få en Vi som står upp för....... grupp på Facebook. Det har Peter Springare, Katerina Janouch, Ann Heberlein, Hanif Bali, Joakim Lamotte m.fl m.fl fått till sin ära. Så funkar vi. Dessa grupper har haft många medlemmar. Jag måste säga att det har varit ett skitår när jag ser på hur flyktingar behandlas av staten Sverige och medborgare här. Det blev ju inte bättre av att människor som Hans Alfredsson, Björn Granath, Gösta Ekman, Michael Nyqvist, Magdalena Ribbing och Hans Rosling gick bort. Människor som visade sitt stöd för flyktingar och samtidigt var respekterade officiella personer.

Det finns dock ett ljus i mörkret och jag hoppas dom får FNs fredspris 2018. Jag skriver såklart om de så kallade Batikhäxorna. människorna som öppnar sina hem för den som inget har och inte får något mer än smulor av staten eftersom de ska visas ut. Människor med hjärtan större än vi fattar. Ett tag hade många som argument att låt flyktingarna bo hos dig då om du tror att vi kan ta emot så många. Nu är det många som har flyktingar boende hos sig så det argumentet funkar inte längre. Ändå spottar man på och hånar dessa människor som tar det ansvar som staten inte tar. VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK? Batikhäxa är ett öknamn, 2018 ska det bli en benämning på superhjältar om ni frågar mig!

Jag hoppas världen inte kan bli fulare än nu. Jag hoppas att empatin och kärleken till våra medmänniskor ska få dominera igen. Jag är glad att 2017 snart är slut ur flyktingsynpunkt. Heja 2018, nu gör vi om och vi gör rätt! Så ett gott slut och ett Gott Nytt år alla människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar