tisdag 26 december 2017

Så var det Jul igen.

Jul, Jul strålande Jul... Jag hoppas att just du har haft en strålande Jul med värme och kärlek. Jag funderade lite på dom som inte fick det i år.

18 åriga Alimand från Västerås tog det tragiska beslutet att avsluta sitt liv långt innan det borde varit dags att avsluta. Man kan ju tro vad man vill om orsaken vid ett självmord men jag tror ju att vi driver unga flyktingar till självmord med vårat sätt att behandla dem. Migrationsverket har förvar i Märsta, Kållered, Flen, Åstorp och Gävle vad jag vet. Jag undrar hur ungdomarna som är inspärrade där har haft det under Julhelgen. Jag undrar hur det känns att sitta på förvar för att man fått avslag på sin asylansökan. Att sitta på förvaret och få besök som du inte får krama om eller ens ta i hand. Som du inte kan sitta och fika och prata med utan att det sitter en vakt med. Det är alltså barn och ungdomar som inte begått brott som sitter i dessa förvar. de får inte ens ge en kram eller handhälsa på sina besökare. Vid utslussningsställena som kriminalvården har kan internen få besök som till och med sover över och då kan man låna ställets "lägenhet" det finns bland annat på Skänningeanstalten och då snackar vi om personer som suttit långa straff på grund av grova brott. Så om du kämpar för ditt liv för att få stanna i Sverige så behandlas du som om du vore väldigt grovt kriminell.  Under Julen också, barnens högtid. Då man ska vara hemma och ha Julefrid och få vara tillsammans med folk som vill en väl. En fullt frisk tonåring med hopp om hela vuxenlivet framför sig i ett tryggt och säkert land. Den tonåringen ska inte ens komma på tanken att ta sitt liv. Vad gör vi med våra medmänniskor?

En kvinna blev på Julafton mördad i Uppvidinge och en person blev mördad i Kristianstad. Dessa människor var ju säkert någons familjemedlem, någons barn och ev någons förälder. Jag vet inte vad som ligger bakom de troliga morden. Jag vet bara att det verkar som att två människor fick sina liv avslutade innan det biologiskt var dags. Det känns ju som att det är extremvåld som gör att det blir dödlig utgång, har inte en aning om det är planerade mord eller dråp i stundens händelser. Många barn får i Sverige bevittna mycket extremvåld som inte har dödlig utgång. Tjejjourerna, kvinnojourerna, BRIS m.fl m.fl organisationer har alltid extra mycket att göra vid speciellt Julhelgen. Barn i Sverige i dag som får sin Jul helt utplånad på Julfrid, det är galet. Vad gör vi i vår del av världen. I vår del av världen som ska vara så trygg.

På många ställen i Sverige i går och idag byttes/byts det pengar mot sex. Människor som blir tvingade att ställa upp med sin kropp för att någon annan ska bli rik. Människor som säljs på gatan som slavar. Satsar staten tillräckligt för att hitta all människohandel? En människa ska aldrig behöva utsättas för att säljas. Att det finns människor som köper dessa människor är bara tragiskt. Hur tänker man när man köper en människa. tror man att man är snäll mot hen bara för att man betalar. Tror man att hen känner sig trygg med en bara för att det är Jul och alla är snälla? Eller hur tänker man? Det är någons barn du köper en stund av. Det kanske är någons syster eller bror du anser dig ha rätt att våldta bara för att du betalar.

I många Lussetåg och andra tillställningar nu i December har det sjungits Triads gamla och enda hit Tänd ett ljus. Folket lyssnar och får julkänslan in i hjärtat. Men hur går texten gubbarna skrev?

Tänd ett ljus och låt det brinna,
låt aldrig hoppet försvinna, det är mörkt nu
men det blir ljusare igen.

Tänd ett ljus för allt du tror på
för den här planeten vi bor på,
tänd ett ljus för jordens barn......

Så lyder de två första verserna. Sjunger vi dom utan mening eller vill vi något när vi sjunger den låten?

I går tände vi ett ljus för Alimand. Varför släckte han sitt? Varför slocknade hans hopp? Varför lyckades ingen ta hans hand i mörkret och leda han mot ljuset? Vad var det han trodde på när han kom hit som togs ifrån honom så att han inte trodde på någon framtid? Vi har dom ungdomarna runt omkring oss hela tiden. Ungdomarna som fått avslag på sina asylansökningar. Vi har dom ungdomarna runt oss som har fått en datum för sin deportation. Vad kan vi göra för dom? Vill vi göra något för dom? Jag hoppas att vår regering tänker om och gör rätt utan att tänka över om de blir omvalda. Jag hoppas att regeringen kan stå upp för vad den påstår sig stå upp för. Det måste vara så mycket skönare att förlora ett val på grund av att man stod upp för de mänskliga rättigheterna och barnkonventionen än vinna ett där man letade kryphål och ursäkter för att kunna kringå dem.

I går tände vi ett ljus för alla barn som blev misshandlade eller som såg en familjemedlem bli misshandlad. Hur ska vi komma tillrätta med de problemen?  Många organisationer jobbar för att hjälpa de som blir utsatta. Satsar staten tillräckligt med pengar på våldsprevention, satsar man tillräckligt för att ta hand om de som blir utsatta?

I går tände vi ett ljus för alla människor som behandlas som slavar. Ett ljus för de som har någon nära som behandlas som slav. 

Tänd ett ljus och låt det brinna,
låt aldrig hoppet försvinna, det är mörkt nu
men det blir ljusare igen.

Tänd ett ljus för allt du tror på
för den här planeten vi bor på,
tänd ett ljus för jordens barn......

Det är aldrig försent för att försöka göra rätt. Det är dags nu att Tända ljuset för hoppet, för det vi tror på, för den här planeten, för jordens barn. När natten är som mörkast är gryningen som närmast. Jag hoppas att det inte kan bli mörkare nu. Jag hoppas det är gryningsljuset vi ser med allt fler som ställer upp på och engagerar sig i människors öden. Det kommer inte komma ett gäng aliens och rädda jorden. Det är vi som måste ta tag i situationen här. Det är vi som måste välja sida. Det är vi som bestämmer om vi sprider kärlek eller inte. Vill jag att min plats på jorden ska vara trygg och säker måste jag ju behandla folk så de känner sig trygga annars blir det ju otryggt.

Mitt mål är inte att förstöra Julstämningen, det är att få fler att känna den nästa år. Även i kväll har jag tänt ljusen för de som känner av mörkret. Inte mycket jag kan göra känns det som men jag kan i allafall avstå från att göra något mot någon som känns fel. Jag kan lyssna på våra medmänniskor som vill berätta något och kanske be att få vara med och leta upp ljuset igen. Kanske någon hjälper mig den dag jag inte ser hoppet, den dag jag tappar tron på saker och ting, den dag jag glömmer bort att det blir ljusare igen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar