söndag 17 december 2017

Trygghet och tillit del 1

En fundering i flera delar och olika stora men om samma sak, trygghet och tillit. Här är första delen

Jag har en pepparkakapin på min jacka. Jag har skrivit på IOGTs lista för att ge mina barn en vit jul. Inte med massa snö då utan utan alkohol. Denna lilla pepparkakspin väcker frågor. När man berättar vad den står för så frågar folk varför man går med på att inte dricka någon alkohol under julhelgen. Nej jag tror inte att det går illa för barn där föräldrarna dricker med måtta och klarar att bete sig. Jag är inte ett dugg orolig för dem. Jag är inte orolig för mina barn, de är vana vid att jag inte dricker på storhelger när dom är hemma. Jag konsumerar alkohol i en vad jag tycker för mig lagom dos. Jag har inga problem med att njuta av ett glas rött, en kall öl, en fin whiskey, en rom och cola, en gin och tonic, mintu, jägermaiseter eller någon likör. Men jag känner inget behov av att göra det när barnen är hemma. Jag festar gärna med mina vänner, har inga problem med det alls. Mina barn ska i allafall känna sig trygga när de är hemma eller om vi är bortbjudna, trygga i att vi kommer hem, att det är jag som är den vuxna även om de två äldsta är på väg in i vuxenvärlden, att jag har kontroll på mig själv. Varför måste jag då skriva på IOGTs lista och bära deras pin i form av en pepparkaksgubbe?

I mitt jobb, jag tar exempel som är gamla och vart ifrån spelar ingen roll. En person har sagt att det är okej att jag berättar, hon vill att jag berättar för att andra ska få veta att saker händer och vuxna är ansvariga. Jag kommer blanda hennes historier i en och samma här. Vi kallar henne för Kim. Kim berättar att det värsta som fanns vid jul, nyår, påsk, midsommar vanliga släktkalas var att det alltid var en massa alkohol med. Det verkade som att alkoholen var prio ett och att träffas och ha kul nummer två. Det var alltid trevligt till en början, alkoholen verkade stämningshöjande. Men sen, efter snapsar och öl och mer snapsar som blev groggar så försvann den goda stämningen. Folk förstod varandra inte så bra när de hade svårt att hålla den röda tråden i samtalet och de hade svårt att höra/förstå vad folk sa när de började sluddra. Julen var extra hemsk för då fick Kim och de andra barnen julklappar som de skulle tacka för sedan. Det går an att krama om mormor eller farfar och tacka för presenten men farbror Mats (hette han ju såklart inte) var det värre med. Dels var han alltid full vid julklappsutdelningen och han tog alltid ett stadigt tag om ena skinkan när det skulle kramas och det hade alltid varit så och det var obehagligt. Kim valde att ha långbyxor i stället för kjol på julaftnarna för att Mats inte skulle som han hade gjort någon gång komma under underkläderna med handen. Det hände aldrig när Mats var nykter, då var han världens bästa farbror. Alla barn som inte kan känna sig trygga under julen som riskerar att exponeras sexuellt, som riskerar att få stryk, som riskerar att få se mamma få stryk. För alla barn som riskerar att utsättas för våld eller hot om våld. För de barnen bär jag pepparkakspin:en, för de barnen har jag en vit jul eftersom det kommer finnas barn här hemma under julen. Om du inte vill ha en vit jul så ha inte det. Jag ser inte dig som en sämre människa för det jag ifrågasätter inte ens varför du inte har en vit jul trots att du ifrågasätter mitt ställningstagande att inte dricka alkohol under julhelgen.

Oavsett vart man är och när man är så ifrågasätts man om man inte vill dricka alkohol när andra ändå gör det. Är det inte ett religiöst eller medicinskt ställningstagande eller om man är chaufför så betraktas man som om man vore knäpp för att man inte dricker alkohol just då, speciellt om man dricker alkohol någon annan gång. Man är chaufför för att man är nykter och har man lite otur så står det 30 andra vuxna och lutar sig på varandra för att de vill hem kl 03 och den nyktre kan ju ändå köra för hen vill säkert höra osammanhängande totalt ointressanta historier utan poäng 7 vändor i bilen med ett och annat stop för att alkoholen inte vill vara kvar i magen. Vi vuxna har ett väldigt märkligt sett att se på varandra utifrån alkoholnormen ibland.

Det är inte bara barn som riskerar att utsättas för våld och hot när det är extra okej att dricka och då dricka mycket. Juldagen är ju en extremt alkoholhaltig kväll om man går på lokal, det är ju också en hemvändarkväll, gamla kompisar från förr tar ett glas eller tre. Det är inte heller några problem för de allra flesta. De flesta kan även vid hög promillehalt hålla händer där de ska vara och det otrevliga vokabuläret i styr. Men inte alla. Alltför många inte alla är vi män som inte funkar som det är tänkt vid högre promillehalter. Jag har bara ett råd till dig om du känner på dig att du kan ha gått för långt på fyllan någon gång. Vad hade du tyckt om någon hade gått över gränsen på någon du bryr dig om. Är din dotter/flickvän/fru/mamma någon som skulle må bra av lite kuk? Är dina nära och kära inte också värda ett knull av en alltför full, sluddrande, snubblande dynghög? Men hon är ju också dyngfull! Okej, vad är det du är ute efter? Hon lär somna innan ni kommer så långt som du vill. Två nykräkta fyllon låter mysigt, är det det du vill? Om du vill ha någon som däckat och inte säger nej så vad är du ute efter då? Skulle det vara okej om någon satte på din dotter eller din kompis dotter när hon hade däckat?  Så här är det. Många svin fattar först när man drar in deras egna nära och kära i diskussionen.

Oavsett om du är barn eller vuxen så har du rätt att känna dig trygg även under julhelgen. Du har rätt att kunna lita på dina nära och kära. Du har rätt att kräva att de inte går över gränsen och utsätter dig för våldsamheter. Känner du dig osäker på om du kommer få åtnjuta dessa rättigheter behöver du prata med någon. Det finns inga godtagbara men... Trygghet är väl ändå något vi bör kunna kräva i ett land som Sverige. Trygghet bland våra nära och kära.

Drick alkohol om du vill, jag ifrågasätter inte dig för jag vet att du klarar det. Jag ifrågasätter dock dig för jag har sett hur du beter dig efter ett par öl, tänk dig för för du är inte lycklig sedan om dina nära var rädda eller olyckliga på Jesus födelsedag. Bara du vet hur du vill göra. De allra flesta kommer göra kloka val. Vissa kommer göra kloka val även om det blir för mycket av det goda. ta hand om er och de som betyder något för er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar