tisdag 10 april 2012

Gylleneregeln bearbetad av min hjärna.

Den 27/2 2011 hade jag ett inlägg om Gylleneregeln. Om ni inte hänger med i mina tankar här så läs den med så kanske det klarnar.

Jag blir ibland, ibland ofta anklagad för att vara naiv och låta folk utnyttja mig. Varför förutsätter vissa att jag är dum? Vet dessa människor vad mitt syfte är? Ja jag har ett syfte med att bli som vissa kallar det utnyttjad, jag ser det dock inte som det. Det är jag som utnyttjar. Jag utnyttjar situationen för att få fram det jag tror är bra. Förlåt om någon känner sig lurad av mig nu, inte meningen att lura någon jag vill bara att du/ni skall ha chansen att om ni vill bli "utnyttjade" av andra.

Ska förklara lite bättre. Jag har alltid varit fashinerad av att min pappa kunde hjälpa till med vad som helst närsomhelst fast han aldrig hade tid och var född med två vänstertummar mitt i handen. Jag fick en insikt av att det han höll på med var vad jag såg i filmen Pay it forward som visades i Sverige första gången 2001. Min pappa hade inte sett den filmen från den tiden då jag började minnas saker 1975-76 någon gång. Jag gillar idén med filmen och jag gillar min pappas sätt att hjälpa. Om jag har möjlighet så hjälper jag gärna människor om det sker inom lagens råmärken. Väck mig gärna kl 02.15 en tisdagsnatt om du behöver någon form av hjälp och jag ska göra vad jag kan, ibland säkert ingenting och ibland något och någon gång kanske mycket. Vad folk tycker är utnyttjande är att jag inte vill göra en ekonomisk vinst av det jag gör, jag går gärna ekonomiskt minus om jag har råd med det. Vad jag vill är att den jag hjälper ska fundera på om den kan hjälpa till när någon kommer till dem med önskan om hjälp.

Jag kräver inte att någon ska hjälpa någon annan, jag kan hjälpa ändå. En dag så kanske de som tycker detta är ett fånigt sätt hjälper någon ändå och då har vi kommit någonstans. Jag hjälper mer än gärna människor som jag vet hjälper andra, men jag kan inte vara ohjälpsam mot de andra. Om jag skulle vilja ha hjälp någon gång så skulle jag ju bli glad om jag fick hjälp. Och har man gjort någon glad så blir i allafall jag glad själv. Det är en skön känsla som är betalning nog. Därför har jag inget emot att hjälpa samma människa 1000 gånger om det behövs för det finns människor som hjälpt mig säkert lika många gånger och som aldrig behövt min hjälp.

Det är ju hela idén med pay it forward altså (min översättning) betala i förskott. Du vet inte när du kan behöva hjälp och det kan vara den du minst tror som hjälper. Jag gillar verkligen idén och det som jag förundras över är att det pratades om den för en 3-4000 år sedan. Gamla testamentets profeter pratar om Jesus som Gud sänder för att förlåta alla synder som vi gör än idag. Snacka om förskotts betalning. Därav att jag väljer rubriken Gylleneregeln. Altså det jag vill att andra ska göra för mig ska jag också göra för dem (Min översättning). Och jag gör det inte för att jag känner mig tvingad jag gör det för att jag vill. Och den enda människa jag kan påverka fullt ut är mig själv så det utnyttjar jag genom att så lite frö om denna idén hos andra och nu till alla ni som läst så här långt.
Ha en skön kväll och hoppas ni vaknar till en fantastisk dag med mycket mänsklig värme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar