måndag 16 april 2012

Tankar om mat.

 Tänker för mycket men det vet ni redan. Funderat ett tag på det här med kött, och på Ica idag hörde jag en dam som letade efter svenskt kött för det är bra, då vet man var man får. Gott att vi har världens bästa kött tänkte jag då, eller inte. Varför skulle svenskt kött vara så mycket bättre än andra länders kött?? Ja vi har bra lagar om djur & kött hantering. Men är köttet bättre??

Fundera på om det går att beställa svenskt kött på en fin krog i Barcelona? Tror inte det, risk för att det är spanskt. Eller i Milano? kan ha oturen att få italienskt. Men med tanke på hur många svenskar som åker till Thailand så borde det finnas svenskt kött där, och då menar jag det som ska ätas inte lammkötten. Klart att man ska värna om det inhemska köttet med tanke på miljöpåverkan och liknande saker men är det så mycket bättre som föda? Kolla vilket matlagningsprogram som helst och kolla på vad man ska äta. Parmaskinka, sägs vara fint kött och behandlat på rätt sätt som man gjort i generationer, vad är den svenska motsvarigheten? Basturökt Lönnebergaskinka? Eller ska vi jämföra den med helgskinka på burk för den är också vällagrad. Finns många olika varianter på spanska skinkor som kommer från grisar som bara äter ekollon. Nä jag tror man inte funderar så mycket. Man har läst scan,s reklam och tror på den fullt ut.

Det finns ju ett företag utanför Borås som heter Brämhult som säljer färskpressad juice. Svenskt och bra ! Eller hur ! En del av dessa färskpressade juicer är pressade i Brasilien och kan vara lagrad i två månader men får ändå marknadsföras som färskpressad. Men många känner sig nöjda för att de tror det är både färskt och närproducerat.

Lite kul också att det finns människor som köper Kalles kaviar eller Abbas sill för att det är svenskt. Det är ju lika svenskt som Aftonbladet, dvs till 100% norskt och det har det varit i ganska många år. Lika så våran kära Mjölk från Arla. Arla är sedan ett antal år tillbaka danskt och det finns inga regler om att det ska vara svensk mjölk i paketen.

Jag äter gärna svenskt kött, kaviar eller abbas sill, köper jag mjölk så köper jag gärna Falköpingsmejeris mjölk för att jag fått för mig att den för mig är närproducerad.

Det här med närproducerat är ju också lite kul. Mandelpotatis från Norrland får säljas som närproducerad i affärena i Lund men det får inte tomater från Rom göra trots att de färdats kortare sträcka.

Mat är spännande och nu blev jag hungrig så jag slutar här. Bon apetit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar