tisdag 17 april 2012

Tankar om demokrati och rättssäkerhet

Skrev på min FB status för en stund sedan och kom på att jag vill utveckla mitt tänk lite.

Kommer i håg att jag skrev Voltaires "Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem." Känns lite svårt när man hör Anders Behring Breivik förklara sina handlingar. Men det citatet handlar om yttrandefrihet inte om att faktiskt ha ihjäl andra. Det är när sådana här saker inträffar jag tycker det är svårt att jobba för en demokratisk anda med allt vad rättssäkerhet innebär. Men vem har sagt att det ska vara lätt med demokrati.

Vill bara göra det tydligt innan jag fortsätter att. Jag tycker som nästan alla andra att det han gjorde var fruktansvärt. Jag tycker att han förbrukat sina mänskliga rättigheter. Jag skulle antagligen inte bry mig om honom om någon torterade honom till döds. Eftersom dom inte har dödsstraff i Norge så hoppas jag man låser in honom någonstans utan fönster och tappar bort nyckeln. Jag tycker det är grymt mot de anhörigas offer att han ska kosta samhället en jäkla massa pengar en lång tid framöver och att han ska kunna njuta av en bra bok, en bra film, fint väder osv. Så vilken jäkla tur att det inte är jag som skall straffa honom. Vilken tur att jag inte har mandat för att ändra Norsk grundlagsstiftning. Vilken tur att jag inte kan sätta mig över lagar bara för att jag tycker si eller så.

Det har höjts en massa röster i både Norge och Sverige om att införa dödsstraff igen. Jag är inte oförstående till den reaktionen men jag har alltid varit emot dödsstraff och jag är det fortfarande. Och det på grund av att vi måste ha en fungerande rättssäkerhet. Och att det inte hjälper anhöriga till offren i längden. Detta har gjorts undersökningar på i Texas där det sker flest statliga mord, förlåt avrättningar menar jag ju. Tro inte att jag inte har känslor eller empatisk förmåga för det tror jag att jag har. Och ja jag är emot dödsstraff men skulle det hända mina barn något illa på grund av vad jag anser är en idiotisk handling så hoppas jag att polis får tag i den personen före mig för jag skulle med all sannolikhet använda mig av fruktansvärt mycket övervåld. Jag skulle antagligen få ett långt fängelsestraff och rasera allt jag jobbat för men jag skulle nog inte bry mig i början. Men jag skulle nog snart komma på att jag är inte på något sätt en bättre människa än den jag skadat för att den gjort mina barn illa.

Jag är djupt imponerad av Anders Behring Breiviks försvars advokater. De är hjältar, de tror på demokratin och gör det som läggs på dom för att rättssäkerheten skall finnas. Hade jag varit hans advokat hade jag säkert sagt att han erkänner sig skyldig och vill bli offentligt avrättad på Karl Johan. Jag är imponerad av alla människor som jobbar för att demokratin inte skall falla och då måste även en sån som Anders B B få en rättvis rättegång och få tala för sin sak. Då måste mitt hat mot det som hände stå åt sidan.

En människa som Anders B B kommer aldrig någonsin förklaras frisk i mina ögon. Så vilken tur att jag inte är psykolog. Jag anser samtidigt att han inte kan varit sjukare än nu om man ser till hur väl förberett allt var och hur det genomfördes. Jag hoppas han döms till fängelse, och det för de anhörigas skull.

Samtidigt måste jag ta upp det med droger här också. Jag anser att drogförsäljning borde jämställas med mord och dom som sålt preparat till människor som begår våldsbrott skulle dömmas till anstiftan och medhjälp. Är inte säker på att massakern på Utöya hade hänt om han inte varit proppad med steroider. Många våldsbrott hade inte hänt om det inte var för droger. Så därför min inställning till varför droghandel ska räknas som anstiftan och medhjälp. Och tyvärr så tror jag att sådana här vansinnesdåd kommer att hända igen bara för att vi vill ha en öppen demokrati, jag tror inte det går att stoppa en människa med någorlunda intelligens att begå sådana här saker om han/hon bestämt sig för att göra det. Kan bara hoppas att det pratas om värdegrundsfrågor överallt så vi minimerar risken för upprepning av detta.

Och nej jag försvarar inte A.B.B med att han var drogpåverkad, jag bara tycker att de som gör sig skyldiga till dessa narkotika brott det faktiskt är att sälja till andra skall ta sitt ansvar och sitt straff. hoppas rättvisan segrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar