tisdag 28 februari 2012

Lite funderingar om läget i landet och lite i världen.

 
Blev allvarligt nyfiken på varför Lars Vilks har börjat måla rondellhundar på nytt sätt. Nu målar han av klassiska verk och puttar in en liten rondellhund här och där. tycker han det varit för tyst runt honom? Eller fortsätter han bara där han började när han ville öka förståelsen människor emellan? Livvaktskydd har han ju redan så det är han ju van vid. Men jag undrar även lite om varför det är så stor synd att måla av Muhammed så det ska straffas med döden. Det finns ju en del målningar med Muhammed. Bl.a Dante gjorde en. Men om Profeten nu inte får avbildas och inte gjorde det under sitt liv eller de första hundra åren efter sin död. Hur kan man då säga att det är en avbildning, ingen kan väl veta hur han sett ut. Jag har inte läst koranen så jag kan nog ses som okunnig i just denna fråga. Har letat på koranensbudskap.se men hittar inget där.

Blev i förmiddags även nyfiken på hur det ska gå för ensamma kvinnor som i nuläget får åka till Danmark för att kunna genomföra en insemination. Alla regeringspartier utom KD är nu för att det ska kunna göras i Sverige. Jag vet inte men jag tror inte det är så traumatiskt att växa upp med bara mamma. Visst kommer säkert frågor. Men jag tror att är man beredd att ta steget att inseminera trots att man lever själv av en eller annan anledning så tror jag man är ganska klar på att man vill ha barn och tror att man faktiskt tänkt på de svårigheter som det kan medföra. Men många av alla andra som uppfostrar sina barn ensamma klarar ju det och i detta fall så är ju personen antagligen fullt medveten om att hon är ensam så där borde problemet vara mindre. Bara lite tankegångar och förundran över att det inte sedan länge är tillåtet i Sverige.

Satt i eftermiddags och läste lite på nätet och det är ju svårt att inte läsa något om Kronprinsessan Estelle. Jag är inte för monarki. Jag bryr mig inte så mycket om vad barn heter. Men jag blir lite förundrad över hur Herman Lindqvist tänkte. Han gick på och i stort sett idiotförklarade den största källan till hans böcker och tv program. Var det så smart? Hade han inte kunnat räkna ut att han inte skulle få mer hjälp från Hovet? Eller var det ett medvetet drag? Jag tycker i allafall synd om flickan som kommer att få se en vacker dag vad folk tyckte om hennes namn när hon var nyfödd samt alla underliga kommentarer. Det är ju inte så att hon bett att få heta så. Jag har inga invändningar personligen. Jag tycker det är bra om ett barn får ett namn som föräldrarna relaterar till något positivt.

Och som Harry Martinsson sa en gång. "-Det finns inget skydd mot människan". Kan vara alldeles sant. Titta bara hur det ser ut i Syrien, över 7500 döda av regeringstrupper. Snart är åtalat mot Anders Behring-Breivik klart. Flera självmordsattacker i mellanöstern den senaste veckan o.sv.

Och jag måste ju avsluta med Björn Ranelid. Jag förstår inte allt detta hat mot honom som person. Jag tyckte låten var askass men texten står ju ändå för något positivt och att jag inte gillar låten är ju ganska ointressant. Det är många låtar jag inte gillar. Ibland på grund av att jag inte gillar musiken och ibland för att jag tycker texten är kass. Men att gå ut med en sådan hatkampanj som vissa medier har gjort efter att de kampanjade för att få alla att rösta på honom i melodifestivalen är enligt mig ganska fattigt på omdömme. Varför ville man höja honom så högt innan. Ville man ha upp honom så högt att han skulle slå ihjäl sig i fallet eller vad var meningen? Jag är ingen stor fan av Björn men tycker ändå att han har sitt sätt att nå ut till folk ibland med ett jätte ego men va fan, vill folk ha det så ge dom det då. Han beskrivs som mytoman men skriv vad som är fakta då så kan ju folk själva avgöra om han är rolig, bra, sympatisk, eller tragisk, lögnare, tråkig. Nä folk som vill sprida ett budskap om kärlek, och rättvisa är sällan farliga. Därför behöver media inte hugga ner dom. Men det är kanske bra journalistik för att man vet att det kommer mothugg och det går att skriva om samma sak ett par gånger till. En sak har Björn rätt i. Så mycket skit han fått ta nu har inte Anders Behring-Breivik fått ta i media. Ja jag har letat som en galning i Svenska och Norska medier. I och för sig är inte Anders B-B dömd för något brott än men vad jag vet så är Björn inte ens delgiven någon misstanke om brott enligt Svensk lag. Att "göra bort sig i TV" om man nu tycker att det är det han gjort får väl stå för honom. Att ha mördat melodifestivalen som någon skrev skall i så fall skyllas på alla dom som röstade på honom. Det gjorde han inte själv och jag anser att det har Christer Björkman försökt med länge.

Ja det var vad jag funderat på ha en bra natt allihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar