tisdag 14 februari 2012

Alla hjärtans dag.

 
Varför firar vi alla hjärtans dag??? Jag är inte emot romantik men jag vill gärna veta vad jag firar innan jag känner mig som Averell Dalton altså korkad och skurkaktig när jag inte köper en massa presenter till de kvinnor jag kanske egentligen skulle vilja göra det till. St Valentin vet man ju inte ens vem det var då det förekommit många martyrer med namnet Valentius under 200 och 300talet.

Det svenska sättet att fira denna dag är NKs kopiering på 1960 talet av Amerikansk kulturell sedvänja, och det var rent komersiellt. Tråkigt om jag sabbar någons föreställning om något annat nu. Ja jag hade kunnat hålla detta för mig själv men efter en del bloggläsande i dag så förstår jag att speciellt bokstavstroende kristna tycker detta är viktigt för Bibeln pratar bara om kärlek, eller hur!

Tänker vara lika tråkig som vanligt och det är jag bara för att jag inte anser att man kan följa Bibeln på varje mening som är skriven, tycker inte ens man ska försöka. Och ja, precis som vanligt har jag valt ut vissa bitar helt ur sitt sammanhang tycker några men jag är inte överens med er. Är man bokstavstrogen så får man väl stå för det då. Det handlar inte om majoriteten av kristna, det finns väldigt många kristna med sunt tänk. Tro mig jag har träffat och träffar massor av dessa mer eller mindre ofta.
Bibeln (B)-Svidande sår renar från ondska, prygel gör rent på djupet Ords 20:30
Johan (J)-Trodde det var misshandel. Inte kärlek.
B -Hennes barn skall drabbas av Herrens dom. Hennes barn finner inget rotfäste. Det minne hon efterlämnar blir förbannat. Syr 23:24-26
J -Arvssynd. Den är viktig. Kärleksfullt som bara den.
B -Och ni kvinnor, underordna er era män
J -Ja detta måste vara kärlek.
B -Den som syndar är Djävulens barn. Den som är född av Gud syndar ej. Så vet du vem som är Guds eller Djävulens barn
J - Den är lite läskig eftersom ingen människa är fri från synd. Det skulle betyda att vi alla är adopterade av Djävulen. Kärleksfullt?
B - Bittrare än döden är kvinnan.Hon är en snara.Den som behagar Gud kommer undan,men syndaren blir hennes fånge. Pred 7:27
J -Är det verkligen synd att skilja sig då???? Inget personligt, lugn ex frun jag tror nog jag är mer rädd för att inte få leva och se mina barn växa upp.
B - Ingen av blandad härkomst får upptas i Herrens församling; inte ens hans efterkommande i tionde led får upptas där 5 Mos 23:2
J -Kärleksfull rasism eller?

Ja jag vet att Jesus dog och uppstod för att vi ska bli förlåtna men sluta citera galenskaper från gamla testamentet då. Men kan man ta upp vissa valda delar för att rättfärdiga sin egen dårskap så kan jag det med för att rättfärdiga min.

Och igen ska jag lyfta fram det fina Finska, där uppmuntras man att delta i frivilligt vänarbete. Har upptäckt att jag gillar Finland och finländarna mer och mer. De har kommit så mycket längre än oss Svenskar på så många områden när det gäller demokrati och att ta hand om varandra och andra. Finlands mottagning av flyktingar är jag däremot ytterst tveksam emot.

Nä nu när jag vet att det är NKs Alla hjärtans dag vi firar i Sverige så är jag inte ledsen för att jag inte fick något litet kort idag. Däremot kunde jag glatt någon men jag vågade inte, och det kommer antagligen straffa sig.

Jag tycker att ska man fira denna dag så borde man slänga in alla hjärtans dag lite oftare och göra något extra för dom man tycker om. Ingen idé att ni skriver att jag borde tänkt på det tidigare för det är jag helt på det klara med, men sent ska syndarn vakna och jag är så vuxen nu att sådana misstag gör jag inte om. Mitt konsekvenstänk är nog ganska välutvecklat nu så jag behöver inte göra samma misstag flera gånger. Skrev inte att jag inte kommer att göra några misstag flera gånger men en del misstag som får allvarliga konsekvenser kan jag nog hålla nere på max en gång.  


Han har offrat sig själv för oss för att friköpa oss från all laglöshet och rena åt sig ett egendomsfolk, som är uppfyllt av iver att göra goda gärningar." (Tit. 2:14). Denna kan ni bokstavstrogna gärna hjälpa till att sprida för det kan nog räknas som kärlek.

Ha en god natt och hoppas alla har fått en tanke skickad till sig i allafall. För jag tycker fortfarande att den största gåvan är att ge av sig själv för det är svårare än att köpa sig ett gott samvete. God natt.

2 kommentarer: