lördag 18 november 2017

Medmänniska eller motmänniska?

Hanif Bali pratar om "Barn lajvare" när han inte väljer värre tillmälen, Katerina Janouch känner sig kanske bekväm med ordet "Skäggbarn". Ann Heberlein pratar precis som Katerina om "Batikhäxor". Joakim Lamotte påstår att de ungdomar med rötter från Afghanistan som av olika anledningar sitter på olika SIS (Statens institutions styrelse) hem är vuxna våldtäktsmän. Ja det är bara fyra personer, "journalist", författare, dr i etik, riksdagsledamot mm så hyfsat offentliga personer. Personer som får en massa likes så fort de delar något på Facebook, Instagram eller Twitter. Gemensamt tycks de ha i allafall som jag tolkar dom att nästan alla ensamkommande ungdomar inte är ungdomar utan vuxna män, vet inte vart tjejerna tog vägen här. De verkar också enligt min tolkning av mängder av sociala medier uppdateringar att de människor som öppnar sina hem och hjälper de ensamkommande ungdomarna skulle vara "Batikhäxor" och utnyttja situationen i egna sexuella syften. Alla fyra har inte skrivit det men delat med sig av andra som skrivit så och gjort det på ett sätt där de håller med skribenterna. Fyra personer som skriver så kan det vara något som kan göra någon skada? Om man tittar på Joakim Lamotte så har han ca 136 000 följare på Facebook, 8 500 på Twitter, 240 på Instagram. Katerina Janouch ca 14 000 på Facebook, 33 000 på Twitter. Ann Heberlein ca 2000 på Facebook, 9600 på Twitter. Hanif Bali ca 61 000 på Facebook, 73 000 på Twitter, 6200 på Instagram. Självklart kan man inte lägga ihop alla siffror och tro att man har antalet följare eftersom man kan följa på olika plattformar och flera personer. De når ut väldigt långt i allafall och många av deras följare gillar och delar vidare det de skriver och/eller delar så den synen på ensamkommande och de som vill hjälpa når X antal100 000 människor och då kan vad som helst bli en sanning. Jag når ca 350 personer via Facebook, 385 via Twitter och det kan bli allt mellan 0 och 500 personer via denna blogg. Ändå ska jag göra vad jag kan för att slå hål på de fyras påståenden om ensamkommande ungdomar och de som öppnar sina hem för dem.

Då jag precis börjat jobba som volontär på ett boende för ensamkommande medmänniskorna som fyllt 18 år eller blivit uppskriven till över 18 år så har jag en bild av de ungdomarna. Eftersom jag känner ett par människor som tagit emot ungdomar hemma så har jag en bild av de som kallas "Batikhäxor" . Jag träffar ungdomarna i mitt vanliga arbete också så de är inte nya för mig. Jag är inte så blåögd att jag tror att alla ensamkommande ungdomar är guds små lamm som aldrig skulle göra något brott. Självklart finns det brottslingar i även denna grupp av människor och självklart ska de som begår brott lagföras. Jag vet att en del av er hävdar att människor som vistas här utan tillstånd skall straffas hårt. Så här säger Utlänningslagen 2005:716

1 § Till böter döms en utlänning som uppsåtligen eller av oaktsamhet uppehåller sig i Sverige utan föreskrivet tillstånd och utan att utlänningen har ansökt om ett sådant tillstånd eller en förundersökningsledare har ansökt om tidsbegränsat uppehållstillstånd för utlänningen med stöd av 5 kap. 15 §. I ringa fall skall åtal för brott enligt denna paragraf inte väckas annat än om det är motiverat från allmän synpunkt.
2 § Till fängelse i högst ett år eller, om brottet är ringa, till böter döms en utlänning som uppsåtligen uppehåller sig i Sverige fastän han eller hon enligt ett verkställt beslut om utvisning enligt 8 kap. 8 § eller motsvarande beslut enligt äldre lag inte har haft rätt att återvända hit. Bestämmelserna i första stycket gäller inte om utlänningen har flytt hit av skäl som avses i 4 kap. 1, 2 eller 2 a §. I ringa fall ska åtal för brott enligt första stycket inte väckas annat än om det är motiverat från allmän synpunkt. Lag (2009:1542). Ändrad 2009-02-03 gm SFS 2009:16, ikraft 2009-04-01 Ändrad 2009-12-30 gm SFS 2009:1542, ikraft 2010-01-01, överg.best.
3 § Till böter döms en utlänning som uppsåtligen eller av oaktsamhet har anställning eller bedriver verksamhet som kräver arbetstillstånd, utan att inneha ett sådant tillstånd.
4 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms en utlänning som uppsåtligen på ett otillåtet sätt passerar en yttre gräns enligt Schengenkonventionen.

Så här står det i lagen. Man måste alltså inte väcka åtal om det inte är motiverat av allmänheten. Då undrar jag hur ni tänker som vill ha dessa ungdomar fällda och straffade tänker. Om Hanna (Namnet får personifiera alla som riskerar att bli kallade Batik häxor) låter Ali (Namnet får personifiera alla ensamkommande ungdomar) bo hos sig, Hanna ser till att Ali får mat och kläder. Anna tar ibland hjälp av sina vänner att finansiera sin hjälp till Ali. Kan detta vara ett problem för allmänheten? Jag kan inte se att det skulle vara det så låt oss tagga ner lite och fundera vidare.

Som jag skrev, såklart finns det ungdomar som begår brott och precis som med alla ungdomar som begår brott så gör polis en utredning och är det unga ungdomar så blir det socialtjänsten som tar tag i det. När jag sitter och bara lyssnar lite om varför de flytt, hur flykten gått till, vad de förväntar sig ska hända med dem här i Sverige så blir bilden av "Skäggbarn" och "Barnlajvare" fruktansvärt pinsam och rent av skamlig. Det handlar om unga människor som utstått saker vi inte ens kan föreställa oss. Jag träffar ju ungdomar på boendet och har träffat dem i två år inom mitt arbete som Fritidsledare i Jönköpings och Habo kommuner. Jag har träffat en ungdom som inte orkade mer utan begick självmord. Dessa ungdomar har varit trakasserade och förföljda där de bott i Afghanistan, Iran och på andra platser i Mellanöstern. De har varit i klorna på människosmugglare, en del acceptabelt giriga. En del, riktiga jävla monster. En del av ungdomarna har utnyttjats som slavar för att tjäna ihop sin chans att fortsätta flykten, då har en del av dessa ungdomar utnyttjats sexuellt också eller som det borde heta, de har blivit våldtagna. I människohandeln är en människa som behöver hjälp men är utan medel inte värt ens en flugskit. Slutar de att dra in pengar på vägen innan de kommit fram till slut destinationen så kommer de aldrig fram. Det försvinner människor i världen för att de inte anses vara värda något. Bara tänk tanken även om den känns helt omöjlig i vårt land. Det blir krig här. Din familj utsätts för tortyr och trakasserier. Du skickar iväg dina barn till en del av världen du inte vet jättemycket om. Hur skulle du må om du visste att dina barn inte hade tillräckligt med pengar för att komma fram. Hur skulle du må om du fick veta att dina barn använts som slavar för att föra narkotika över gränser? hur skulle du må om du fick veta att dina barn våldtagits för att smugglaren skulle få pengar till att föra dina barn närmare målet? Hur skulle du må om du plötsligt inte hör av dina barn mer och du börjar fundera på om de blev olönsamma och bara blev en belastning som man gjort sig av med?

Bilden som de fyra ger av ensamkommande har jag ingen förståelse för om jag tittar där jag står. Fd avpixlat numera samhällsnytt och Fria tiders artiklar ger jag inte ett dugg för då det visat sig gång på gång att de sprider photoshoppad skit. På boendet sist jag jobbade så spelade vi lite pingis, gjorde läxor, gick igenom vad som stod i papper de fått från myndigheterna, drack the och tjötade om framtiden. Vi har ungdomar som har papper och får jobba. Alla killarna vill jobba och en av dem jobbar som timvikarie och en annan har fått chans att få praktik. Alla går i skolan. De hoppas på en framtid här där de inte riskerar att besökas av folk som vill dem illa bara för att de råkar ha sina rötter i Afghanistan och att de tillhör en folkgrupp som heter Hazar. En helt rimlig önskan kan jag känna.

De människor som jobbar som volontärer på boendet, som jobbar som volontärer i aktivitetsgruppen är vanliga människor som vill och kan ge av sig själva för att dessa ungdomar ska känna sig lite tryggare och välkomna här. Jobbar man som volontär på ett boende är man bara i värsta fall "Godhetsknarkare" enligt pöbeln, öppnar man däremot sitt hem så är man i bästafall bara en "Batikhäxa". Det där med "Batikhäxa" är ganska intressant. När man skriver att man tycker att alla flyktingar som är här borde få stanna så har svaret från de som gått livets hårda skola att låt dem flytta hem till dig då. När någon låter någon flytta hem så kallas de för "Batikhäxor" och anklagas inte sällan för att hjälpa för att kunna sexuellt utnyttja dessa ungdomar. Ursäkta mig men folk är dumma i huvudet på riktigt. Jo det har hänt att dessa ungdomar blivit våldtagna av de som "hjälper" dem, självklart finns det as som utnyttjar situationen. De jag känner som öppnat sina hem är människor som är helt fantastiska, människor som tycks brinna starkare och varmare ju jävligare situationen är, människor som är värda all beundran och absolut borde slippa alla okvädningsord. Människor vi borde lyssna mer på för att de är intelligenta, empatiska och underbara.

Jag undrar om någon tycker att hen är mer värd som människa än de som de kallar skäggbarn och batikhäxor? Ibland tror jag att det är viktigt att tänka efter vilka man ser som medmänniskor och motmänniskor. Jag vet vart jag står i den frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar