söndag 19 november 2017

Internationella mansdagen. Behövs den?

Den 19 November. Internationella mansdagen. Vad är det som ska uppmärksammas? I år ska jag försöka att inte vara så sarkastisk över att det finns en internationell mansdag.

Internationella mansdagen har firats sedan 1999 efter Australiens international men´s day concept, det handlar om att lyfta fram mäns och pojkars hälsa, lyfta fram förebilder och uppmärksamma bidrag till samhället och relationer.

Om vi börjar i den tråkiga änden av grejen. 1319 kvinnliga politiker i Sverige har varit med om sexuella övergrepp, 1993 kvinnor inom artistbranschen i Sverige har varit med om sexuella övergrepp. 456 kvinnliga skådespelare i Sverige har varit med om sexuella övergrepp i Sverige. 4445 kvinnliga jurister har varit med om sexuella övergrepp. Dessa siffror gäller vad jag kan utläsa bara sexuella övergrepp som är jobbrelaterade. Det finns såklart många fler yrkesgrupper där kvinnor blir utsatta men det är i dessa grupper jag hittat siffror. Så vad är vårt (männens) bidrag till samhället?

Vad gäller relationer är jag knappast en bra förebild, jag har varit med och jobbat ihjäl en familj inklusive ett äktenskap. Jobbet har jag skött väldigt bra och jag har alltid varit lojal mot mina arbetsgivare. Jag vill se resultat i det jag gör så därför jobbar jag ibland alltför mycket. Vissa arbetsuppgifter är såpass "roliga" att jag inte släpper dem innan de är slutförda. Jag har jobbat i pass om 20-23 h /dygn i 4-5 dagar i sträck när det varit arrangemang jag jobbat med. Jag har varit feg i situationer, jag har inte sagt ifrån då jag vet helt säkert att vänner blivit misshandlade av sina män/sambos återkommande gånger. Vad det gäller förebilder när det gäller relationer så är jag säker på att de finns. De finns inom vänkretsen, jag kan lära mig massor och har gjort det. Det kan vara bra att ha med sig om man hamnar i en relation igen.

Mäns och pojkars hälsa ska också uppmärksammas. Den psykiska hälsan är på tapeten lite överallt. Vi kanske ska fundera lite på ensamkommande killars psykiska hälsa en sådan här dag. Killar på flykt som behandlas som ljugande, kriminella män. Man skriver upp ålder med metoder som många sakkunniga ifrågasätter. Man ljuger för killarna på migrationsverket för att få dem att åka till Afghanistan "frivilligt" så att de slipper bli utvisade. Varför skulle någon vilja åka till världens tredje mest osäkra land om man inte har några anhöriga eller ens bekanta där för att de anhöriga och bekanta flytt till bl.a Iran för längesedan? Dessa killar mår inte alltid så bra. De kommer från förföljelse och tortyr till ett säkert land som inte vill ha kvar dem utan vill utvisa och deportera dem till världens tredje farligaste land. För kom ihåg att det är internationella mansdagen. Dagen som så många som gått i "Livets hårda skola"skriker om och brukar efterlysa den 8:e Mars. Samma personer från "Livets hårda skola"som vill se "skäggbarnen" utvisade och "Batikhäxorna" gängknullade. Alltså a på riktigt. Det är inte bara ensamkommande som mår psykiskt dåligt. Det är läskigt hur mycket självmord som förekommer bland killar som fått avslag på sina asylsökningar. Det finns människor som tycker dessa självmord är bra. Så pass bra att man lockar in ungdomar som man hittar som inte mår psykiskt bra att "spela" ett "spel" via sociala medier. Blue Wale kallas "spelet" det pågår i ca 50 dagar och ska mynna ut i att den som följer "spelledarens" uppmaningar ska begå självmord för att avsluta "spelet".  Det finns massa hälsogrejer för män och pojkar man kan uppmärksamma idag, jag valde detta.

Är vi män bara dåliga då? Finns det inga föredömen och förebilder? Klart det finns bra män. Klart det finns förebilder. Om jag ska nämna bara några som bidragit till positiva samhällsutvecklingar skulle jag gärna nämna män som Nelson Mandela och Mahatma Gandhi. Jesus är en förebild för väldigt många människor. Inom miljörörelsen tycker jag nog Al Gore är en förebild. Tittar vi på offentliga personer överlag så verkar Morgan Freeman vara ett föredöme som man, likaså Bruce Springsteen. Svenska män som stått upp för andra oavsett om de fått skit för det är Björn Afzelius och Mikael Wiehe. En annan man som verkligen står upp för andra är Mark Levengood. Jag har bara nämnt ett fåtal på något sätt offentliga personer, ni kan säkert hitta många. Det finns såklart en massa privatpersoner som är bra föredömen och förebilder, hitta dem. Min pappa sa och gjorde mycket klokt som jag bär med mig.

Så som sagt, det är internationella mansdagen idag. Så vad gör vi män? Tänker vi förlöjliga #metoo rörelsen eller tänker vi sätta ner fötterna och skrika STOP det räcker nu vad det gäller sexuella övergrepp? Tänker vi twittra om att hänga skäggbarn och straffknulla batikhäxor? Eller tänker vi ställa uppför trygghetssökande människor som på farliga vägar tagit sig hit? Tänker vi strunta i polarens sambo som "springer in i skåpsdörren" jämt och ständigt? Eller tänker vi tala om vad vi ser? Tänker vi låta kompisen tafsa på "brudarna" när vi på fyllan är på krogen nästa gång? Eller tänker vi säga att du grabben, det är dags att gå hem nu? Men va fan Johan det är internationella mansdagen och det vi ska syssla med är att se till att vi inte begår övertramp? Vad är det att fira? Ska vi hylla positiv manlighet idag så ska den vara så in i helvete positiv. Att inte begå övergrepp och övertramp är bara rent jävla hyfs, det ska vi jobba med varje dag. 1999 införde man i allafall International Men´s Day så gör det du tycker känns bra men ska man följa vad dagen infördes för så kan man handla efter det, det är väl bra.

Och ni som tror att denna dag är en dag för män att få vara mer översittare än vanligt, (jag har läst många kommentarer där män hävdar att kvinnan inte kan säga nej till en kärleksstund idag) sök hjälp!

Jag är inte ute och demonstrerar för mänskliga rättigheter, barnkonventionen eller jämställdhet. Jag skäms lite. Såklart vore detta en perfekt dag att göra det på. Vad ska vi annars ha en internationell mansdag till?

Vill man inte fira Internationella mansdagen nu så kan man alltid uppmärksamma att det den 19:e November även är Världsdagen mot barnmisshandel. Den instiftades 2000 av Wommens world summit foundation. Bara det att vi uppmärksammar Internationella mansdagen så mycket mer är oroväckande och ett tecken på att vi män kanske har lite att arbeta med. Den 19:e November är även Internationella toalettdagen. En dag för att uppmärksamma de som lever utan toaletter och värdig hygien, framför allt att unga tjejer i vissa delar av världen inte kan få gå på en riktig toalett.

Är det fortfarande någon som tycker att dagen ska firas med bärs, revbensspjäll, fotboll på TV och en åktur på frugan (Summerar bara det jag läser på sociala medier) ? Jag ser inga problem med en sund konsumtion av öl, jag ser inga direkta mänskliga problem med om du äter revbensspjäll i för kroppen lagom mängd (däremot finns det etiska tankar runt köttätandet ibland) Jag har inga problem med att människor vill ha sex, så länge det sker i samtycke. Fotboll är inte heller några större problem som underhållning i min värld. Men jag ser problemet när jag läser att man ska fira Internationella mansdagen med Bärs och revbensspjäll framför TV:n som visar Fotboll för att man efter det sa ta en åktur på frugan. Det är bara det.

Behöver vi en internationell mansdag? Om ja, varför är vi inte ute och gör vår röst hörda då vad det gäller Mäns och pojkars hälsa, vår(mäns) betydelse för samhället och i relationer. Varför går vi inte ut och står upp för alla mäns och pojkars rätt till att vara trygga? Här gapar vi och gnisslar tänderna över Internationella kvinnodagen den 8:e Mars varje år. Vi postar otaligt med sexistiska skämt den 8:e Mars varje år. Vi förbannar att det inte finns någon internationell mansdag, vilket funnits sedan 1999 och den infaller som sagt den 19:e November vilket råkar vara idag. Vi har alla möjligheter att göra något bra idag och så väljer vi att stanna inne och en del av oss gnäller som vanligt, en del tror uppenbart att det bara är att ta för sig av livets läckerheter för i dag är inte ett nej ett nej oavsett vad det gäller. I dag är ett nej inte ett nej heller som de andra 364 dagarna då. Det finns män som är aktiva i International Men´s Days anda och de ska ha cred för det. Jag tillhör uppenbarligen kategorin som sitter inne och gnäller idag och jag skäms för att jag inte tagit tag i det där med att gå ut och stå upp för mänskliga rättigheter, barnkonventionen och jämställdhet. Jag skäms för att jag inte är ute och står upp för barn som far illa, jag skäms för att jag inte är ute och står upp för människors hälsa. Behövs Internationella mansdagen?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar