söndag 26 november 2017

Hur går vi vidare?

Denna gång är det inte bara mina tankar jag tänker skriva om. Jag sitter och diskuterar med ett av mina barn som vi gör ibland. Det har varit mycket om #metoo och jag är lite nyfiken på vad dottern 16 år tycker om #timeout uppropet bland annat.

Du som tränar amerikansk fotboll och har tre coacher, alla män hur upplever du deras agerande när ni är samlade. Dottern - Som helt vanliga människor. Ska de in i omklädningsrummet så knackar de först och kollar att det är okej. Omklädningsrummet är ofta öppet utom när någon håller på och byter om. Coacherna ger också spelarna en tid för att byta om så de blir klara så de hinner taktikgenomgången. Jag- Ungefär som när jag tränade fotbollsdamerna, lagkaptenen fick komma och hämta in oss manliga ledare när alla var färdigombytta. Vad skulle du säga/göra om en av coacherna bara gick rätt in när ni bytte om. Dottern -Jag vet inte, kanske bett han gå ut. Det skulle inte kännas okej om de gick in, men det gör de aldrig. Det ska tilläggas att detta är i en förening som jobbat mycket med värdegrundsfrågor och är HBTQ certifierade.

Dottern - Har jag visat dig X som lägger upp hånfulla grejer om #metoo på instagram och X har ett memekonto med massa rasism och annan skit. Vi konfronterade X om varför. X sa att han inte hade problem med N-ordet, han tycker att man måste kunna skämta om allt hur som helst. Han försvarar sig med att det står i hans bio att det är offensive, så då är det okej. Då sa vi till han att om vi förvarnar honom att vi ska slå han så är det okej att slå han sen. X höll inte med. Annars är det lugnt i skolan, inte massa skit, folk beter sig. Dottern går Estetisk linje med teaterinriktning.

Alexander Bard säger ju att en man inte kan flörta eller uppvakta en kvinna längre utan att det skrivs ett #metoo inlägg. Dottern -Fy Fan, han är ett jävla as,. Han är sexist!

Diskussionen var såklart längre, detta var det jag fick ner under tiden. Det är inte helt lätt att skriva i någorlunda samma takt som folk pratar. Resten är en sammanfattning av om vad vi pratade om.

När människor som Alexander Bard eller X tar sig friheten och förlöjligar eller tar bort allvaret i saker som drabbar kvinnor eller människor som inte har rötterna i Sverige. Då behövs #metoo och #allaslikavärde ännu mer, förstår dom inte det. Det finns massor av människor som tror att det framför allt Martin Timell och Lasse Kronér är beskyllda/anklagade för är påhitt av kvinnor som är dumma i huvudet. De skulle aldrig göra sådana hemskheter. Så tror jag det aldrig skulle låta om Mohammad eller Mojtabar var de anklagade. Men Johan nu blandar du ihop dina favoritämnen #metoo och ensamkommande flyktingar. Nä jag gör inte det. Det är inte ens några favoritämnen. Det är bara bedrövligt att man ska behöva lägga ner tid på att lyfta fram de frågorna. Jo jag kan låta bli men jag tycker de är så pass viktiga att jag inte tänker låta bli. Det är jobbigt och tråkigt att leva ibland men ibland sätter jag bekvämligheten åt sidan för jag vill ha en bättre värld. Jag är ganska kass på att göra saker men jag kan i allafall förmedla vad jag tycker om det som görs och om vad som jag tycker borde göras. Självklart fattar jag att man måste göra saker själv också. #metoo och flyktingfrågan ingår dock i mina tre favoritämnen som är samhällskunskap, sociologi och psykologi.

För att gå tillbaks till att män riskerar att bli uthängda i en #metoo kampanj om man pratar med en kvinna. Skärp er säger jag, hur pratar ni med kvinnor egentligen? Jag har varit idrottsledare i många år. De flesta lag jag tränat och coachat i handbollen och fotbollen har varit flick och damlag.  Det har blivit så för att det har varit så mycket svårare att få ledare till tjejerna. Inga problem för jag tycker att utvecklingen på dam/flickidrotten är spännande. Jag har i min utbildning från när jag gick på Grimslövs folkhögskola en massageutbildning som är en tillgång när man är idrottsledare. Jag har masserat otaliga ryggar och ben. Inga problem där heller om man bara är tydlig och låter spelarna bestämma. Massagen har jag bara givit seniorspelare och de har fått be om att få den. Jag går inte in och säger att de ska ha massage. Jag förklarar alltid hur jag tänker massera och massagen ges alltid när det är fler spelare i omklädningsrummet så att spelaren som får massage inte är själv i rummet. Som jag skrev tidigare så låter jag alltid spelarna då för enkelhetens skull lagkaptenen bestämma när jag är välkommen in i omklädningsrummet. Varför lagkaptenen? Lagkaptenen är utsedd som representant för spelarna gentemot motståndarlaget, domarna och den egna föreningen. En spelare med ledaregenskaper som har de andra spelarnas förtroende. Lagkaptenen kollar med alla spelare att de är klara nog för att få in någon annan i omklädningsrummet, bara därför. Då blir saker mindre problematiskt för då tar jag mig inte friheter, de ger mig det utrymme de tycker är okej.

Vill man inte som Alexander Bard är rädd för bli uthängd i #metoo så kan man, jag citerar en väldigt klok kvinna. Man kan fundera över hur man själv vill bli bemött, hur jag själv vill bli berörd, hur jag själv vill bli tilltalad osv.

Det låter ju enkelt, eller? Den gyllene regeln i praktiken helt enkelt, eller? Nu kommer lite blandat från diskussioner och sådant jag läst i sociala medier och IRL. Va fan, vadå #metoo ?  Det är väl inga problem om en snygg blondin kommer fram och tafsar på mig på krogen när jag är lite för full. Jag kan väl gå in och visa kuken för chefen (det var en enligt han som sa det, en snygg kvinna) om det ger lite mer lön. Om det kommer in brudar i duschen efter match så kan de få se helikoptern om de vill, vad är problemet? Problemet är att det saknas tankeverksamhet i dessa argument. Vadå snygg blondin. Ser du dig själv som Guds gåva till kvinnorna? Jag säger som Robert Gustafsson, fäll ner pungen och landa. Är det okej om någon kommer fram och tafsar på dig på krogen. Se dig själv som hjälp jag hittade inte ens ett fem i tre ragg så det fick bli du. Glöm snygg blondin om det nu är det som det ska vara i din värld. Tänk full 55 årig man som bara vill ha något att tömma i, han behöver inte vara homosexuell han behöver bara tömma och skiter i vem han tömmer. Hur vill du att han raggar på dig? Inte alls? Men han kommer ragga. Hur ska han göra för att inte gå över gränsen? Så ska du också bete dig när du raggar. Samma vad det gäller chefen. Det är lätt att vara kaxig bland polarna när du har en chef du uppenbarligen tycker är attraktiv. Vad säger din sambo hemma när du lätt skulle kunna visa könet för chefen för att få mer lön? Om det kom in tjejer i omklädningsrummet efter matchen, varför skulle de då vilja se dig göra helikoptern. Kvinnliga sportjournalister tvingas ofta in i omklädningsrummet där de grabbiga grabbarna gärna strippar loss bara för att de kan och vill visa upp sig. Om din dotter skulle vara sportjournalist, hur gärna skulle du vilja skicka in henne i ett omklädningsrum fullt med halvnakna/nakna grabbiga grabbar?  Problemet med oss män är att vi tänker efter vår privilegierade sits och status i samhället. Vi måste tänka om, sätta oss in i andras situationer. Vi måste förstå att vi inte är störst, bäst och vackrast. Vi måste förstå att för att vi vill knulla en kvinna så behöver hon inte bli tacksam, hon har all rätt att bli hur förbannad som helst. Bara för att vi tror att vi är oemotståndliga så är vi inte det. Om vi tänker efter så är det fruktansvärt många kvinnor vi träffat som inte kastar av sig kläderna i vild glädje när de ser oss för att sätta på oss där och då. Oerhört sjukt många kvinnor faktiskt. Det är tragiskt att man alltid ska behöva ta upp din fru/sambo, din dotter perspektivet för att få så många som möjligt att fatta vad som menas.

På riktigt! Med den diskussion många män för i sociala medier eller när de träffas IRL så kommer det att ta tid innan vi når några vidare resultat i minskade övergrepp. Jag hoppas att #metoo bara sett gryningen ännu oavsett vad Alexander Bard och hans likar tycker. Jag hoppas givetvis att det inte sker fler övergrepp men det måste komma en riktig fortsättning på #metoo. Killmiddagar och samtalsgrupper för män är en bra början men det får inte stanna där. Hela samhällsstrukturen måste förändras. Vi måste få in diskussionen på en civiliserad nivå i Livets hårda skola också. Värdegrund, mänskliga rättigheter, jämställdhet är ämnen som borde väga tungt i nästa val. För det är på beslutandenivå som de stora stegen kan bli verklighet för en bättre värld. Minsta tanke kan växa och bli ett stort och viktigt beslut,så fortsätt diskutera och tänka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar