fredag 3 mars 2017

Peace, Love & Understanding

 Jag ser att en hel del människor tycker det är bra med allmän värnplikt för då blir det män av de värnpliktiga. Jag har inget emot att man har en allmän värnplikt om man tänker lära ut att försvara sitt lands gränser och intressen, jag har en del funderingar hur värnplikten ska se ut däremot, eller rättare sagt hur jag vill att den inte ska se ut. Jag har mycket emot att man har en värnplikt för att skapa män av killar, tjejer och alla andra som ska göra lumpen. Bara där hamnade ju vissa i en tankevurpa. Värnplikten kommer gälla tjejer och ickebinära lika mycket som killar. Och nej det är inte statens avsikt att göra män av alla, det är privatpersoner som sprider de tankarna, staten vill förstärka vårt militära försvar. 

Jag gjorde Värnplikten (lumpen) ett par veckor  1993 och jag är inte imponerad. Jag gjorde ett par veckor för jag var uttagen som sjukvårdstransportman och skulle göra 10 månader varav 7 månader på Linköpings universitet för att bli undersköterska vilket var kul eftersom man skulle bli man i lumpen. Jag tyckte det verkade som en bra ide för en sådan som mig som har en hel del emot krig att jag faktiskt skulle få lära mig att hjälpa de stackare som skulle bli skadade när de blir skjutna på tillbaks av den elaka fienden. Vi var sju värnpliktiga som var uttagna till fem platser så två skulle bort. Jag var en av dem. Jag hade för bra resultat på fystesterna så jag skulle inte slösas bort på någon fjollutbildning som majoren sa när han kallade in oss. Jag skulle vara infanterist och gå dag och natt och skjuta ner ryssar, ryssar betydde tydligen fiende. Det lät som vi skulle gå in i Ryssland och bara skjuta. Herr major hade tydligen inte läst historia. Svensken har försökt förr, tysken likaså men det går inte att invadera en tundra utan möjlighet att transportera in mat och andra förnödenheter så det verkade lite tokigt. 

Vad jag upplevde då som jag kan utläsa av de som vill göra de värnpliktiga till män nu är hur man skulle göra oss till män och hur man ska göra dem till män nu. Sättet var att stå i ledigställning och få höra hur kass man är, att man kunde gå in och bädda om sängen som skulle vara så hårt bäddad att om man la sig ner för snabbt så skulle man slå ihjäl sig. Att man skulle hålla käften om man inte ville bli bestraffad med löprundor och armhävningar. Att vi var ena jävla horungar som inte visste vårt eget bästa. Att det enda vi dög till var att bli kanonmat eftersom vi inte fick ihop AK 5:an tillräckligt snabbt första gången vi ens höll den i händerna. Att vi var fjollor och tjejaktiga för vi inte skjutit med automatvapen innan. Att vi bögiga som inte anmält oss frivilligt till något specialförband. Det där med bögig kom tillbaks vid andra tillfällen med, t.ex om man gick och la sig för att man var trött fastän de andra skulle se någon jävla P-rulle så var man jävla bög. Om man i ösregn med många kilon på ryggen skulle vandra tre mil och man längtade tillbaks till matsalen eller baracken så var man jävla bög eller jävla fjolla. Då när jag inte fick vara kvar i sjukvårdsplutonen så var mitt mål att få så mycket bestraffning att de ville bli av med mig helt. Jag bröt inga regler som kunde orsaka fara för kamrater men ifrågasatte allt. Jag hade problem med en axel då så de såg sin chans och sköt upp min värnplikt och hoppades väl på att jag skulle hamna någon annanstans när det skulle bli dags igen. 

Varför tog ju upp det här?  Jag tror att det är viktigt med disciplin när man ska arbeta med vapen och andra livsfarliga prylar i grupp, inget snack om det. Jag tror inte man kan hålla på med handuppräckning och röstning för varje beslut som måste tas. Jag förstår att man måste vårda material väl för att de ska hålla, vapen, kläder, fordon och allt annat man behöver. Jag förstår att det finns en hierarki som är tydlig för att ingen ska fundera vem som bestämmer vad. Jag förstår allt detta. Jag tycker krig är skit i allafall! Jag tyckte värnplikten var totalt meningslös i syftet att göra mig till man. Jag tror inte på macho snacket där jag var i Linköping gjorde någonting bättre. Jag har bara varit i Linköping och jag hoppas det var extremt där men kan läsa mig till att andra har samma erfarenheter från andra ställen men att de upplevs positiva då. Kan vara jag som är lättkränkt och gnällig och överkänslig, annars kanske det är andra som är underkänsliga. Har jag fått lära mig i ca 20 år att vara en tänkande, kännande, självständig människa så ska ju ingen komma och trampa på mig 24-7 och försöka göra om mig, inte när jag är i runt 20 års åldern och vet och kan allt! När vår 50+ åriga major skall lära mig att inte ställa frågor, han försöker lära mig det med löprundor och armhävningar så att jag har så ont i kroppen att jag tror jag ska gå sönder stärker han bara min vilja att komma därifrån vilket blev fallet efter ett par veckor. jag hoppas det inte ser ut så idag. Jag hoppas att när min son skall göra värnplikten om han nu får det att man har lite andra sätt att lära ut svenskt försvar. De metoder man använde i Linköping är liknande är de man ser i amerikanska krigsfilmer typ 12 fördömda män och liknande. De filmerna rullade lika ofta som porrfilmerna på luckan och de lägre befälen var gärna med och såg dem. Det är samma pedagogik som man kan läsa om när det gäller hur ISIS, Muslimska brödraskapet, Boko Haram, Al Qaida använder för att få sina soldater att mörda, våldta och lemlästa. Detta är ingen ny pedagogik. Det har använts i krig i alla tider. Man har inte råd att bli ifrågasatt säger befälet skjut så ska man skjuta, inte tänka efter om det finns andra lösningar. Man är en bricka i ett maskineri som måste funka utan att något hänger upp sig om man ska ha chans att komma därifrån levande. 

Jag vet att jag inte är ett soldatämne, har aldrig varit det och kommer nog aldrig bli det. 

Jag förstår att ett land har ett försvar! Man vill skydda det som är sitt. Att kapprusta och visa musklerna är ett sätt att försöka undvika krig. Man vill skrämma andra så att de inte vill komma och bråka. Funkade bra under kalla kriget. Trots allt prat om att spränga jorden femtio gånger om så small inte en enda atombomb i anfallssyfte. En hel del provsprängningar men inga krigshandlingar. Efter som Mururoa Atollen inte var bebodd och den tillhörde Frankrike för att någon någon gång tyckte den skulle göra det. 188 provsprängningar gjorde man där fram till 1996 säkert inte farligt för miljön heller. 41 atmosfäriska sprängningar och 147 underjordiska blev det. Men som sagt man visade musklerna och var inte i behov av att försvara sitt land med vapen. Jag förstår att det kan finnas intressen man med vapenmakt vill försvara eller ta tillbaka kontrollen av med hjälp av vapenmakt. Jag förstår massa saker även om jag inte tycker allt jag förstår är bra. 

Jorden har ju tydligen alltid haft pågående krig någonstans, har inte hittat att det skulle varit total världsfred någon gång så länge det funnits homosapiens som tycker att något är orättvist. Jag förstår ju att man kan behöva ha en vapenmakt där människor funkar som maskiner om man vill föra krig. Om maktgalna högt uppsatta personer ska nå framgång med att roffa åt sig det de anser sig ha rätt till eller det som bara verkar lätt att roffa åt sig så behövs ju zombies som bara gör utan att ifrågasätta. Zombies som är nedbrutna, hjärntvättade och sedan formade i "rätt form". 

Att utbilda militärer, soldater, eller vad du nu kallar det går ju ut på att bryta ner spärren att inte skada en annan människa. Det handlar om att ta död på ett sunt beteende och ljuga ihop en bra story om att det är nödvändigt. Man pratar om att det skulle bli bättre på jorden om man förbjöd religioner. Jag har en bättre idé, förbjud krig! Absolut används religioner som ursäkt för den ena vidrigheten värre än den andra men det är ju ett annat problem att ta tag i. Skillnaden på religion och krig är ju vad jag kan förstå att många finner tröst och trygghet i sin religion men jag har ännu inte läst om någon som finner tröst och trygghet i att kriga. Jag är för dåligt insatt i alla religioner för att kunna diskutera en mening plockad här eller där men jag vet ju att det finns typ den gyllene regeln i många religioner. Här kommer ett urval.

Kristendomen


Allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det gören I ock dem. Ty detta är lagen och profeterna. (Matt. 7:12, 1917 års översättning)

Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger. (Matt. 7:12, Bibel 2000)

Judendomen


"Det som är dig själv förhatligt, skall du inte göra mot din nästa. Detta är hela Torahan. Det övriga är förklaringar. Gå och läs!"(Hillel)


Islam


Ingen är rättrogen förrän han älskar sin broder som sig själv.


Bahá'í-tron


Var alltid vänlig mot dina medmänniskor, var deras tjänare och älska dem med ren ande även om de är din fiende. ('Abdu'l-Bahás tolkning av Jesus kärleksbud).


Sikhismen


Döm andra så som du dömer dig själv.


Hinduismen


Detta är summan av plikterna: Gör inte mot andra något som skulle vålla dig smärta, om det gjordes mot dig. (Mahabharata 5:17)


Jainismen


I lycka och lidande, i glädje och sorg bör vi se på alla varelser som vi ser på oss själva och bör därför avstå från att tillfoga andra sådana skador som vi inte önskar tillfoga oss själva. (Cogashastra 2:20)


Buddhismen


Plåga inte andra med det som pinar dig själv. (Udanavarga 5:18)

Om man vill bli lycklig, måste man också hjälpa andra, eftersom ens egen lycka är beroende av andra. Det är inte konstigare än så. (Tenzin Gyatso, den 14:e Dalai Lama)


Konfucianismen


Finns det någon grundsats som bör tillämpas under hela livet? Säkert är regeln om kärleksfull godhet en sådan. Gör intet mot andra vad du inte vill att de skall göra mot dig. (Analekterna 15:23)


Taoismen


Anse din grannes vinst som din egen vinst, och anse din grannes förlust som din egen förlust. (Tai Shang Kan Ying P'ien)


Zoroastrianismen


Endast den karaktär är god som inte mot andra gör något som inte är bra för honom själv. (Dadistanidinik 94:5)

(Källan till detta är Wikipedia)

Så det här med religionskrig känns mer som ursäkt för att kunna bedriva krig. Bara en känsla jag har, ingen sanning.

Det får mig att fundera lite i allafall. Hur kan man vilja bli befäl, hur kan man vilja bli ett högt befäl? Hur kan man anse sig ha rätt att skicka en annan människa till en trolig död för att uppfylla min dröm? Vad är man för en människa när man kan beordra någon ett uppdrag där människor, soldater eller civila dör helt meningslöst i onödan. I onödan Johan? Ja jag tycker i onödan.

Men poliser skjuter ju också människor! Ska du inte fråga hur någon kan vilja bli polis Johan? Japp det händer att poliser skjuter andra människor. men här ska vi fundera lite. En militär får order om att gräva ner minor eller skjuta på andra eller sända iväg någon dödsbringande missil eller robot för att någon tycker det. Man väntar inte och ser om man kan gå ut och diskutera med de man skall ha ihjäl. En polis som blir tvungen att skjuta för att skydda sig själv eller en annan person har som jag förstått det i 99,9% av fallen  utvärderat situationen, försökt prata personen till rätta, funderat på om det går att lösa med annat våld än skjutvapen och skjutit när det tillsynes var den sista utvägen för att skydda annat liv.

Tillbaks till militären. Skulle jag känna mig trygg om vi inte hade något försvar i Sverige? Antagligen inte men det betyder ju inte att jag inte hoppas att man skulle kunna hitta ett annat sätt att göra det på. Och jag är på riktigt orolig när det gäller vårat land. Vi har fascister som är ute i världen och ljuger om hur illa det är i Sverige, det finns en hel del människor som tycker att den gamla värnplikten var bra i manstillverkningssyfte, vi har människor som beslutar om att skicka försvarslösa ungdomar till ett land man har pass ifrån där det är allt annat än säkert att vara, det finns människor som hotar och skadar offentliga människor som står upp för allas lika värde, det finns människor som driver droglobys för att kunna sälja sin skit helt oberörda över att man förstör människoliv.

Jag hävdar att allt handlar om makt och pengar! Ett människoliv är tydligen inte värt ett piss när det hettar till. Men fundera på. När vi dör, efter vårat i ett universumhistoriskt perspektivs korta liv. Vad är pengarna som är kvar på bankerna här värda för oss? Vad har vi för nytta av våran nya bil? Vad har vi för fördelar av våra titlar? Oavsett om det finns en himmel eller helvete, om vi reinkarneras eller blir till frodig blomjord eller om allt bara är slut, till vilken nytta har vi slaktat varandra? För att livet här skulle kunna levas i överflöd och för att kunna trampa på andra eller? Om inte så förstår jag inte vitsen med krig!

Peace, Love & understanding alla fina människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar