söndag 12 mars 2017

Vi och dom!

 Nej, jag säger bara nej det går inte, det fattar till och med du. Det finns inte en möjlighet att alla flyktingar kan bo hemma hos mig. Hur mycket jag än skulle vilja ge dem tak över huvudet, mat i magen och kläder på kroppen så kan jag inte ta emot alla. Jag bor i en trea, har tre barn som bor här varannan vecka. Dessutom har jag bara en inkomst, en lön från kommunen, jag jobbar med människor så ni förstår att det inte är några skyhöga belopp i månaden. 

Jag tycker att kvinnor skall kunna röra sig vart de vill på dygnets alla timmar men det är ingen hitintills som sagt att jag ska ut och patrullera 447 435 km2 Sverige dygnet runt. Jag tycker också att pensionärerna ska kunna få ägg till frukost och sylt till pannkakorna  men jag lovar att jag inte hinner serva våra 1,9 miljoner pensionärer med det samtidigt som jag patrullerar Sverige för det är det jag måste göra för att jag tycker att vi ska ta emot flyktingar här i Sverige. Om vi inte tar emot flyktingar så tror folk att kvinnor går säkra på gatorna,i skogen och i hemmen, de tror också att våra pensionärer helt plötsligt får ägg till frukost och sylt till pannkakorna. 

Absolut tycker jag att våra pensionärer ska ha det bra. Inte för att de byggt upp något land utan för att jag har hopp om att en dag själv få bli riktigt gammal och få må bra då, vara mätt torr och lycklig. Så tak över huvudet, bra mat och omtanke det mår alla bra av. Absolut tycker jag att kvinnor skall kunna röra sig vart de vill när de vill utan att bli utsatta för våld, hot och hat. Det är väl en självklarhet som aldrig varit självklar i realiteten. Där är vi absolut överens. 

Men någonstans går våra tankar om det självklara isär. Klart Ella, Gunborg, Göran eller Åke ska få ägg till frukost och sylt till pannkakorna, det har vi sett på bilder som bland annat Sverigedemokraterna delar. Bilder med röda stugor med vita knutar, bilder med en äng där smörblomma och klöver blommar så vackert, bilder på en hage där det flyter en bäck igenom och där solen alltid skiner. Bilder som förmedlar någon form av lycka. Vackra bilder som på ett formidabelt sätt visar en bild av ett Sverige som jag älskar. Bilder med texter som sätter folk emot folk och där tycker jag bilderna förlorar sin charm. Glömde vi något? Ahmed, Rasha, Ali, Bojan, Jovanna, har inte de också rätt till ägg till frukosten när de nu är pensionärer? Har inte de också rätt till sylt när det serveras pannkakor. Dem hör vi inget om. De finns inte i debatten. De räknas tydligen inte. Varför? 

Absolut skall, Hanna, Klara, Julia, Katarina, Ingela och Åsa kunna röra sig fritt i samhället, i naturen i sitt hem och kunna känna sig trygga, kunna lita på att de inte blir utsatta för någon form av våld. Absolut skall de kunna gå på kulturarrangemang som t.ex konserter utan att vara oroliga för att de skall bli utsatta av någon man, absolut skall de kunna festa en kväll och kunna förutsätta att de kommer hem orörda oavsett hur mycket alkohol de druckit. Jag hör eller läser aldrig att det skulle gälla även för Soheila, Amira, Fatima eller Mirna. Jo förresten när det gäller hedersvåld tar man gärna upp detta men tydligen bara då. 

Jag tror inte det handlar inte om ägg, sylt, trygghet på gator och torg i just de här diskussionerna när man sätter det som är självklart att det borde vara mot våra flyktingar. Jag tror det handlar om att hitta en syndabock för att vi inte lyckas ge det vi önskar till våra medmänniskor. När vi inte lyckas med det så verkar ursprung och kultur vara det man letar efter för att förena mot en fiende som vi hittat på för att inte vi ska behöver erkänna att vi inte lyckades som vi ville,

När vi väljer en grupp av människor som belastning och orsak till vårt tillkortakommande kan vi då titta i backspegeln och se att det var bättre förr innan vi hade invandring av flyktingar och migranter här i Sverige. För enkelhetens skull låtsas vi att Sveriges gränser är de gränser som finns 2017 som vi pratar om. Har ju varit lite si och så med Lappland, Skåne, Halland, Finland, Norge, Delar av Ryssland och lite områden i västra Afrika och någon ö i Karibien. Kan vi då titta i backspegeln och säga att det var bättre före vi hade invandring? Nej! Det går inte. Sverige har alltid haft invandring av olika människor av olika syften och i olika mängd såklart men alltid har det funnits invandring. 

Efter istiden vandrade olika stammar in i nuvarande Sverige från olika håll och sedan dess har det fortsatt. Under sena bronsåldern (vikingatiden) och tidig medeltid kom det bland annat mycket missionärer hit och kristnade oss hedningar med hjälpa v Bibeln, hot och våld. Något som vi tog efter när vi började ut och missionera. På 1500 talet så rekryterade men hit folk för att invandra. Det var hantverkare från Polen, Tyskland och Ryssland i de största grupperna. De byggde vårt land. De gjorde grunden för det andra sedan skulle göra fram till den industriella revolutionen och fram till våra far och morföräldrar som var med och vidareutvecklade Sverige. Sverige byggdes långt tidigare. 1580 var var åttonde Stockholmare invandrare av första generationen. 1610 var Göteborgsbefolkning 100% invandrare. I fredstid har man alltid rekryterat invandrare för att få hjälp att vidareutveckla Sverige när det har varit krigstider i närområden, Europa, Mellanöstern, Norra och östra elarna av Afrika och västra delarna av Asien har det kommit flyktingar till norra Europa och därmed även till Sverige. Så har det sett ut sedan Sverige blev av med inlandsisen förra gången. Fram till 1950 talet har man också försökt att begränsa flyktingars och invandrares inflytande och deras människovärde. 

Att Sverige alltid haft en viss ström av invandrare och flyktingar gör ju att man förstår varför våra kulturyttringar kan hittas i andra delar av världen också. Hur våran genuint svenska mat även kan vara genuint tysk, italiensk, kinesisk eller kreolsk. Hur våran genuint svenska musik även kan vara genuint österrikisk, amerikansk, peruansk, osv... Influenser från världens alla hörn når också upp till Sverige i norr eller ner till Sverige i norr eller bort till Sverige i norr. Det når till Sverige. 

Hur vi ser på Sverige geografiskt beror ju på vart vi står. Har du en världskarta hemma så är den antagligen sedd med Europa som centrum med Amerika till vänster och Asien till höger. Men det finns ju fler kartor som är lika rätt. Jag ska ge er tre exempel.



Som jag skrev. Vi sätter oss mot dom genom att titta på ursprung och kultur. Det är lite läskigt för vi talar om att alla inte har samma människovärde. Det har vi gjort länge. Vi utnyttjar jordens resurser så hårt att om alla länder började utnyttja sina resurser lika hårt skulle jorden gå under för mänskligheten redan innan kvällsmaten. Vi skulle helt plötsligt inte ha tillgång till de resurser vi slösar med för de skulle inte tillhöra oss i den rika världen längre. Jag vet att folk tycker jag är naiv när jag tror att det går att följa FNs deklaration för mänskliga rättigheter, jag vet att folk tycker jag är naiv när jag tror att det går att följa FNs barnkonvention men jag kommer aldrig ge upp tanken på att det skulle fungera. De flesta länder har ju skrivit på dessa oerhört viktiga dokument. 

Ännu en tanke fick sitt fäste. Om du tänker prata om vi och dom så är jag inte automatiskt vi för att jag är vit, svensk, heterosexuell man, trebarnsfar, barn jag fått med en vit heterosexuell kvinna med svenska rötter. Om det enda vi har gemensamt i vi gruppen är att vi är vita människor med svenska rötter så säger det inte så mycket om den gruppen, inte tillräckligt för att hata den andra gruppen rätt av. Om domgruppen har allt annat än att de är vita med svenska rötter så säger det inte så mycket om den gruppen heller. Inte tillräckligt för att hata den gruppen rätt av. Jag kan ha mer gemensamt med en fritidsledare från Afghanistan än en fondmäklare från Borlänge, en Liverpool supporter i Sidney än en Manchester United supporter i Jönköping...

Det intressanta är att folk som delar in människor i bättre och sämre människor finns överallt hela tiden. Jag är tyvärr inget undantag har jag insett, jag har gjort det med. Det finns människor som Tycker det är okej att sparka ihjäl en Djurgårdssupporter för att hen höll på fel lag, hade fel lags halsduk på sig. Det finns dom som tycker det är okej att Mark Levengod blev brutalt misshandlad för att han är homosexuell . Det finns dom som tycker att kvinnan ska göra som mannen säger för hon är hans. I Sverige har vi ju en tradition av att tycka att Skottar är snåla, Norrmän är korkade, Danskar är lynniga, Finnar är våldsamma, Ryssar är ständigt fulla, Romer är tjuvar mm mm.... Vart kommer det ifrån. Hur kan man döda någon p.g.a vilket idrottslag någon håller på? Hur kan man döda människor bara för att de bevisligen inte är heterosexuella? Hur kan man döda en kvinna för att hon ville bestämma själv Hur kan man döda någon för att den har rötter i ett annat land? 

Jag har inga svar på hur vi ska lösa integrationen på ett bättre sätt, jag har inga svar på hur man stoppar Isis, Al Quida, Boko haram för att nämna några av de terror grupper jag får frågan om jag vill hamna i klorna på. Klart jag inte vill, frågan är ju korkad. Jag tycker diskussioner är bättre än debatter när man ska lösa problem. I en debatt har varje part sin ståndpunkt färdig och pratar mot de andra ståndpunkterna, i en diskussion så pratar man med varandra om problemen som gemensamma och försöker tillsammans lösa dom. Problemet i en diskussion är om man har olika sanningar som skiljer sig mycket. En kan tycka att de som flyr till Sverige behöver skydd medans andra kan tycka att de har nästlat sig in i Sverige för att begå terrorbrott här. En kan tycka att det är bedrövligt när Sverige visar ut folk som inte kan bevisa att de är under 18 år medans andra tycker att vi ska visa ut alla för att de ljuger om sin ålder och bara är här för att det blev lite "hett" när de slogs för Isis. 

Om man tittar på hur olika grupper för det blir det ju när man lyckas sätta vi mot dom, agerar. När de utskällda missförstådda "Sverige vännerna" kommenterar eller försöker diskutera med  den sk PK eliten som Henrik Schyffert, Malena Ernman, Jonas Gardell, Alexandra Pascalidou, Magnus Betnér och diverse andra kändisar tydligen tillhör så är tillmälen som idiot, arabknullare, fitta, hora, bögjävel, as, kuksugare osv väldigt vanliga. Om man tittar på hur den sk PK eliten svarar så är det väldigt ofta utan den typen av tillmälen. Vad är det som gör att den ena gruppen av människor för de är enligt dem själva en grupp. Vad är det som gör att det är okej för dem att bete sig som svin i debatten? 

Som jag sagt innan. Jag tror att det bara finns en väg om man vill att alla ska ha det så bra som möjligt. Det är att acceptera alla människors lika människovärde. Är man inte beredd att göra det så fine men skrik inte då om att jag ska acceptera dina val för att vi bor i en demokrati. Det är just i demokratier jag kan vara så mycket motståndare jag vill när det gäller dina åsikter. Jag behöver inte respektera dem överhuvudtaget om jag inte vill och det kommer jag inte göra så länge de strider så totalt mot mina. Jag tänker varken hota eller hata dig för det, jag kommer inte använda våld för att du ska ändra dig till min uppfattning men räkna med att jag eventuellt kommer ifrågasätta dig. 

Så länge det finns fobier mot andra människor så har människor att jobba med, ge aldrig upp!

Vad det gäller xenophobi tror jag Martin Luther King hade det
Människor hatar ofta varandra därför att de fruktar varandra. De fruktar varandra därför att de inte känner varandra. De känner inte varandra därför att de inte har några förbindelser med varandra. De har inga förbindelser med varandra därför att de lever åtskilda.

Vad det gäller homofobi så tror jag Morgan Freeman har det.
i hate the word homophobia, it´snt a phobia, you´re not scared, you´re an asshole.

Som sagt vad är det som driver människor till hat, hot, våld osv. Är det rädsla? Är man rädd när man går och  hämtar tillhyggen i form av aluminiumrör för att slå någon man just kommit bort ifrån? Är man rädd när man i grupp sparkar ihjäl någon för att den höll på ett annat idrottslag? Är man rädd när man slår ihjäl en kvinna för att hon sa nej? Är man rädd när man vill att unga pojkar ska visas ut för att troligtvis dödas inom snar framtid ? Är man rädd när man ska "knacka" en bög? Vad är rädsla i så fall? 

Bara lite tankar efter div mindre smickrande meddelanden jag fått senaste veckorna.

 Kärlek till er som kämpar på för de som behöver ert stöd. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar