fredag 4 oktober 2013

Minecraft vs Mind craft.

 En nioårig pojke i Orlando tog med en ryggsäck full av vapen till skolan och skröt om det där (Enligt Aftonbladet och Yahoo news). Nioåringens pappa skyller på spelet Minecraft. Vad trött jag blir. Varför skulle en pojke ta med t.ex pistol som fanns i ryggsäcken till skolan på grund av ett spel där det inte förekommer pistoler. Jag hävdar att pojken antingen inte fått lära sig att man inte tar med vapen till skolan eller så har han inte kunnat ta åt sig den lärdomen i vilket fall som helst är jag mer förvånad över hur fan en nioårig pojke kan få med sig bl.a en pistol till skolan. Verkar som att de vuxna i hemmet kanske glömt att skaffa vapenskåp.
 
Varför hoppar det inte en massa barn på sköldpaddorna på Kolmården? Har dom inte spelat Super Mario bros? Varför snor inte 12 åringarna i Säffle en Ford Mustang och kör ifrån eller krockar med polisen. Finns inte Need for Speed där. Varför slåss inte alla barn som spelar hockey? Har de aldrig spelat NHL 12,13 eller 14? Varför skjuter min 14 åring inte ner folk? Han har spelat call of duty, James Bond, CS och mycket mer.
 
Tror att pappan till nioåringen har större problem än att sonen spelat Minecraft. Varför kan som jag undrade en nioåring ha ett vapen? Vart kommer det ifrån? Mest troligt att det kommer hemifrån om ni frågar mig. Kommer det inte hemifrån så har pappan verkligen problem. Jag tror ju inte att barn bara hittar pistoler och andra vapen på gatan, inte ens i Orlando.
 
Hoppas min sjuåring inte börjar springa genom väggar och skjuta ankor eller spränga katter för han tittar gärna på Snurre Sprätt och Tom & Jerry. Oj nu har jag erkänt. Hoppas inte socialtjänsten kommer och tar min TV nu så att min son ska få en riktig uppväxt utan risk att bli ofrivillig mördare.
 
Som Soran Ismail sagt. Vuxen är ingen ålder det är ett tillstånd som alla inte uppnår oavsett hur gamla de blir.
 
Men det kanske är lättare att skylla på dataspel i stället för att ta eget ansvar. Det är jobbigt med ansvar och det är jäkligt jobbigt att behöva ta ansvar för andra, t.ex sina egna barn.  Lite tråkigt bara att man skyller sitt eget tillkortakommande på saker som kan vara bra för många andra. Okej det kanske inte är föräldrarnas fel, pojken kanske hittade vapnet på gatan. Pojken kanske har psykiska problem osv. Men då kan det kanske vara så att man behöver en annan pedagogik eller kanske till och med sjukvård. Tvivlar dock på att man inte skulle sett tendenser av att det är något fel innan. Väldigt sällan det bara kommer, även om det kan vara så i detta fall. Står inget om något hälsotillstånd så jag vet faktiskt inte, jag bara spekulerar lite som vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar