tisdag 22 oktober 2013

Kvinnligt värde.

 Blir lite bekymrad igen. Har läst både artiklar och bloggar om våldtäkter. Sverige har en ganska tråkig statistik gällande våldtäkter jämfört med övriga Europa. Det är inte detta om gör mig bekymrad. Att Sverige har dålig statistik dvs att man ligger i topp på våldtäktslistan är inte så märkligt egentligen. Många övergrepp i Sverige som ingår i våldtäktsbegreppet ingår inte i andra länders våldtäktsbegrepp. T.ex. Övergreppet mot tjejen som fick två fingrar uppkörda i sin vagina av sin kille för han skulle kolla om hon varit otrogen skulle aldrig bli våldtäkt i Frankrike. Det är inte så att jag tycker Sveriges statistik är speciellt bra gällande våldtäkt. Den kan inte ses som bra så länge det inte är noll procents våldtäkter.
 
Många journalister och bloggare skriver tips till tjejer om hur de ska klä sig, hur mycket alkohol de kan dricka, hur de ska röra sig på olika platser för att ha en flyktväg om det behövs. Nu är överfallsvåldtäkter inte så vanlig, den vanligaste våldtäkten sker i nära relation. Dessa två saker bekymrar mig.
 
Varför ska man ge tips till tjejer hur man ska bete sig och se ut, vart man ska röra sig och vilka platser de ska undvika. Jo det är bra med sådana tips när världen ser ut som den gör. Kan vi inte börja prata med killar om vad som är okej? Kan vi inte ställa lite krav på män (som är överrepresenterade ordentligt är det gäller våldtäkter) att de ska bete sig oavsett hur fulla eller kåta de än är. Det spelar ingen roll hur en tjej är klädd, fråga först om de vill ha sex med dig! Det spelar ingen roll hur full en tjej är.  Fråga först! Det spelar ingen roll hur ensam en tjej är på vilken plats som helst. Fråga först! Fatta att du är sjuk om du tror att du kan bestämma om hon vill ha sex med dig. Jaja Johan men om hon inte säger nej då? Då är det ju ingen våldtäkt! Kanske inte enligt lagen men då tar jag exempel liknande de jag skrivit förut. Tänk först! Om jag blir skitfull och sluddrar så ingen hör vad jag säger skulle jag då vilja få magen uppskuren av den bruden? Jag har ju ett ärr sedan en blindtarmsoperation så hon kanske tror att jag gillar att bli skuren i magen. Skulle jag vilja att den där bruden kör upp ett par morötter och en chilifrukt i anus på mig. Jag åt ju och berömde den goda salladen innan så hon kanske tror jag gillar sallad överallt där den kan stoppas in. Nä det är klart vi män inte behöver tänka så men om en tjej har rykte om sig att gilla sex så bara för att hon är full så ligger hon med vem som helst eller? Jag har läst om killar som haft sex med minderåriga och kommit undan med att de inte visste hur gammal tjejen var. Om man inte kan få fram svar på en så enkel fråga som ålder så kan man väl förutsätta att om man frågar om sex så blir det inte så mycket svar där heller. Och då kanske man borde låta bli!
 
Det andra som bekymrade var ju att de flesta våldtäkter sker i nära relation. Hur kan man göra illa en person så mycket, en person man troligtvis älskar eftersom man väljer att vara i nära relation? Ja här finns det gråzon så det räcker och blir över. Ett jaja för att få slut på tjat, ett okej för att slippa bråk osv. Svårt, men i de fallen måste man nog fundera mycket på om man är på väg över gränsen. Men där det är ett nej eller påtaglig ovilja så är det illa om man fullföljer. Många tycks skylla på alkoholen. Er vill jag ge ett tips. Alkohol är inget för dig! Håll dig spik nykter så du vet om partnern vill. Inte bara våldtäkter som är illa här, även fysiskt och psykiskt våld är alldeles för vanligt i nära relation. Om du ens tänker att nu jävlar smäller det så borde varningsklockor ringa. Fullföljer du tanken och verkligen slår så är det riktigt illa. Även här skyller många på alkoholen. Sluta drick. Drick aldrig mer! 
 
Mycket verkar alkoholen vara orsak till om man ska tro det som skrivs. Därför tipsar man tjejer om att inte dricka för mycket. Kanske dags att tipsa män/killar om at inte dricka alls och låta tjejerna få parta loss lite och klä sig så snyggt dom vill! Men Johan det skulle inte funka fattar du väl! Nä jag fattar det för alkohol verkar vara mer värt än en kvinna! Och jag ställer inte upp på det! För mig finns det inget som är mer värt än kvinnor, jo jag har barn och okej de betyder väldigt mycket för mig. Men ni förstår vad jag menar. Skulle jag få välja på att få chansen att dejta min drömkvinna oavsett hur fattig hon är och på att få ett aldrig sinande bankkonto oavsett vad jag köper så skulle jag varje dag i veckan ta chansen att möjligtvis få dejta min drömkvinna. Och eftersom jag vet att folk gör jävligt korkade grejer på fyllan så kan alkoholen aldrig komma i närheten av en kvinnas värde. Så tycker jag. Kommentera gärna.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar