onsdag 2 oktober 2013

Lag och fel

 Blir lite upprörd på Lundsbergskolan. De är så nöjda över att få öppna och att skollagen inte sträcker sig utanför ordinarie skoltid fast eleverna är på skolan 24 timmar om dygnet eftersom de bor där. Det de inte säger rakt ut i radion men som jag tolkar det är att om inte skollagen gäller så gäller inga andra lagar heller. Skolan har inget som helst ansvar för eleverna under icke skoltid om de är minderåriga och bor på skolans internat?
 
Jag och en kollega har kört lägerskola i år igen och den sträcker sig över och förbi ordinarie skoltid. Vi kör samarbetsövningar och tillitsövningar. Vi har en övning som heter kärleksstatyn där ungdomarna ska agera statyn. Jag läser på en lapp där det kanske står fot mot knä. Då ska eleverna hålla fast den lappen mellan foten och knät. De får så många liknande uppdrag som de kan hålla lapparna på rätt ställe, tappar de en lapp så är övningen slut. De får 2 minuter på sig att komma överens om hur de ska göra för att klara fler lappar gång två. Vi har varit väldigt noga med att ingen ska behöva göra obehagliga saker så vi har tagit bort alla lappar där det står t.ex hand mot rumpa, hand mot bröst osv. Skulle vara intressant att se vad skolinspektionen sa om vi lade till lite lappar och körde övningen efter 15:30. Lägga till t.ex mun mot bröst, kvastskaft i anus, varmt strykjärn mot naken rygg, naken kropp mot oslipat trägolv osv. Jag bara undrar. Vuxna behöver ju tydligen inte ansvara för tryggheten efter det att lektionerna är slut.
 
Jag hörde Jan Björklund säga att skollagen måste skärpas. För en gångs skull håller jag med Jan. Men bara för att vuxna inte ska kunna komma undan ansvar. Inte för att sätta dit någon som bara gör det som förväntas av dom för att så gjorde någon mot dom ett par år tidigare, det har vi andra lagar som ska göra även om de inte heller funkar så bra ibland.
 
Som jag skrivit så många gånger innan så tror jag att en bra värdegrund djupt rotad i hjärnan kan göra så att man aldrig utsätter en människa för kränkningar som den inte vill bli utsatt för. Hur jobbar vi som är anställda för att jobba med barn och ungdomar? Ganska många som gör det! Är vi verkligen lämpliga till det? I bland tror jag inte det. Men som sagt försöker man och man gör det för att barnet/ungdomen ska få en bra bit till livspusslet så är det väl gott så. Men bryr man sig inte utan går där bara för att få lön och skiter i hur barnen/ungdomarna mår så tror jag man är illa ute. Nej jag menar inte att det måste vara ett kall och att man ska jobba 20 timmar ideellt efter de ordinarie 40 timmarna. Jag bara menar att man måste ha hjärtat att samverka med hjärnan. En samverkan som jag tycker är lika viktig som att olika professioner samverkar.
 
Blev ett kort inlägg men jag fick med det jag ville säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar