måndag 26 november 2012

Ologisk logik eller logisk skit.

 Ännu en vecka slut och klart jag har reagerat över vad jag tycker är märkligt även denna vecka. Vissa veckor får jag inte till det med tiden för att skriva mina tankar här men nu hittade jag lite tid igen.
 
Skolverket eller skolvärket som det ibland borde få heta har efter långa och många funderingar skrivit i skollagen vad som är okej rörande religiösa inslag i skolan. Bra gjort i och för sig. En religiöst obunden skola ska kanske tänka igenom detta. Men vad kom man fram till då? En liten del kommer jag ta upp här för jag tycker skolverkets tankegång är lite udda. Ska man fira Advent i kyrkan med eleverna så får inte pratet om Gud vara med. Vänta nu, Advent som betyder väntan på herren. Varför fira Advent i skolan över huvud taget? Men det är ju tradition och så mysigt i mörkret. Men likväl en kristen högtid! Snart är det Lucia. Varför firar man Lucia i skolorna? Lucia är ju kanoniserad, det vill säga Helgon förklarad. Försök prata bort Gud i den. Lussebullar måste ju ändå gå bra att servera i skolan för det har ju inte med Lucia att göra från början. Nä just det det har med Lucifer att göra, man skrämde Lucifer med dessa gula bullar för att gult var ljusets och det godas färg. Katten kommer av att Lucifer brukade besöka världen i kattgestalt. Lucifer är ju enligt en del trosläror en fallen ängel. Dra gärna in Lucifer i skolan men för helskotta prata inte om Gud i kyrkan när eleverna är där. En del psalmer kunde vara okej att sjunga som kulturell händelse. Vilka Psalmer funkar då. Stilla Natt verkar okej men bered din väg för Herren är nog mer tveksam. Den blomstertid nu kommer funkar säkert på sommaravslutningen men undrar om Hur härligt vittna land och sjö skulle godkännas. Jag tycker Skolverket ska ha regler för skolan och vill man ha en religiöst oberoende skola och bara prata om världsreligionerna på So timmarna så fine. Men här verkar man vilja ha hela kakan kvar men ändå äta upp en bit. Rektorerna ska avgöra hur mycket religiöst som är okej på en samling i kyrkan. Låt mig skratta, kommer säkert inte bli diskussioner varför man gör si i Filipstad som bebos av mestadels personer med rötter långt tillbaka i tiden från just den orten med omnejd och så i Landskrona som tagit emot mycket flyktingar och där rötterna till Landskrona inte är så djupa. Skapa gärna regler Skolverket och gör som vanligt, gör dom så diffusa att det aldrig kan bli ert ansvar att ta tag i om dom inte följs. Altså, förbjud istället skolan att ha samlingar överhuvudtaget i kyrkan så blir det ju inga problem. Eller? Kommer bli problem för den rektor som vågar ta beslutet att det inte går att följa Skolverkets regler om man har samlingar i kyrkan. Undrar om Skolverket i sådana fall backar upp en rektor som följer Skolverkets rekomendationer?
 
Jag anser att skall man fira en tradition så har eleverna rätt att höra om varför den ska firas! Kan man inte ge eleverna det så ska man inte fira. Tänk själva om omskärelse av små flickor och pojkar blev bara en rit utan innebörd, skulle det vara okej? Just nu pratas det ju bara om fundamentalistisk, religgiös galenskap här i denna delen av världen. Det är ju en tradition som många vuxna tycker ska finnas kvar. Tar man bort den religiösa innebörden så kanske man skulle kunna få genomföra det i Sverige. Klart jag inte tycker omskärelse av barn är okej! men vart ska gränsen dras för vilka religiösa inslag som är okej och vilka som inte är det. Om Skolverket på riktigt tror att dom löst något så kommer dom bli duktigt förvånade när dom märker hur mycket merarbete dom precis skaffat sig. För min del så får mina barn gärna gå till kyrkan om de vill det och de gör det också för de vill. Om den dagen kommer då de inte vill så slipper de i allafall om de frågar mig. Jag är inte orolig för fundamentalistisk hjärntvätt i de kyrkor som mina barn besöker. Givetvis pratar vi om vad som händer i världen och jag tycker det är viktigt att de får bilda sina egna upfattningar även om jag också vet att än så länge så har jag och deras mor en stor påverkan på dom. Därför är jag glad att även om jag inte längre bor med deras mamma så verkar hon i allafall ha sunda värderingar som barnen får med sig även från det hållet.
 
Har också börjat tröttna mer än vanligt på SD och deras följare på Twitter denna veckan. De är så besvikna på att media smutskastar SD. Men? Det tycker jag dom sköter aldeles utmärkt själva. Efter Expressens avslöjande angående Kent Ekeroths mobilfilm så har ju Alla tre inblandade ljugit i media för svenskafolket. Är det smart när man kan misstänka att Expressen har hela filmen? Några andra märkliga kommentarer från Twitter. 40%  av Svenska kvinnor kommer att bli våldtagna om vi fortsätter att ta in flyktingar. Jag har bett att få ta del av källan till dessa siffror men ingen verkar veta var de finns. Vakna riktiga Svenskar vi måste värna om vårt land. Vad en riktig svensk är går tydligen inte heller att få fram, jag får olika svar hela tiden. jag säger inte att de som skriver sådana tokigheter är Sverige Demokrater, jag säger bara att de går ut med att om vi röstar på SD så löser sig alla samhällsproblem. Klart det finns tokiga väljare till alla partier men SD väljarna på Twitter har någon slags kampanj mot sjuklövern som de kallar de andra riksdagspartierna och mot muslimer. Jimmie Åkesson säger att man inte kan dra alla SD politiker över en kam. Det finns visst rötägg där med enligt honom. Men det går tydligen smidigt att göra mot muslimer om man bara är medlem i SD. Hajjar inte varför man inte ska behandla SD som en grupp om man behandlar alla muslimer som en. Tror det finns större skillnader inom Islam än vad det finns inom SD men det är som sagt bara vad jag tror.
 
Det ska bli spännande att se vad kommande vecka har att ge. God natt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar