tisdag 17 juli 2012

Ska vi ha flyktingar här?

Såg ett program på SVT 2, tror det hette flykting åk hem. Bara namnet på denna serie som var del 3 av 3 fick mig att vilja se vad det handlade om. Jag kom fram till att jag måste läsa vad det är Sverige demokraterna vill för jag har för mig att det står i deras partiprogram att vi inte skall ta emot dem utan hjälpa dem på hemmaplan istället.

Jag fick helt plötsligt en fråga i huvudet, vet SD vad en flykting är ? Såg på nyhets inslag från Syrien och frågan växte sig ännu starkare. Målet att hjälpa dem på hemmaplan är inte fel enligt mig i allafall men det kan vi inte göra nu, först måste vi ta hand om de på flykt och när det finns en realistisk möjlighet att hjälpa dem hemma ska vi givetvis göra det med.

Jag undrar vad för hjälp SD kan sända till de olika drabbade länderna. Ska vi skicka skottsäkra västar och åklagare till västra Afrika för att folk inte ska bli skjutna för de är obeväpnade eller för att kvinnorna ska få en rättvis rättegång när de blivit våldtagna när de är ute och samlar ved? Ska vi omvända religiösa personer för att de bor på ställen där deras religion inte är accepterad? Ska vi lära folk att hålla käften och acceptera förtryck för att de inte bor i demokratier? Ska vi odla mat i ökenområden där folk svälter? Vad odlar man i sand och som inte behöver vatten? Ska vi skänka båtar till områden som ofta drabbas av översvämningar? Ska vi legalisera droger så att det inte blir så svårt för folk att slippa slavkontrakt på plantagerna? Ska vi ge alla regimkritiker i diktaturer hemliga identiteter? Ska vi skänka luftvärnsrobotar till alla i städer där flyganfall är vanliga? .....

Självklart ska det skickas hjälp till de som kan ta emot det men vi får nog inrikta oss på att ta emot flyktingar här. Och ska vi göra det så måste vi (Hela samhället) se till att de kan känna sig trygga här. Jag vet att det finns många kristna organisationer som jobbar för att hjälpa människor som har det svårt vare sig de är flyktingar, invandrare eller infödda, dessa organisationer gör ett jätte jobb. Det finns även helt religions och politik fria grupper som gör detta jobb på ett mycket föredömligt sätt, i kommande del av inlägget vill jag inte skugga deras anseende men kommer att ta upp lite om liknande grupper som inte gör det enklare för dessa.

Siwert Öholm som aldrig missar en chans att tala om att han är kristen talar ofta och gärna om det muslimska hotet och tycker att det inte behöver komma fler muslimer hit. Okej Siwert men att skicka kristna missionärer över hela världen är okej eller? Om vi låter folk välja själva och ta åt sig av det de tycker är bra skulle kristendomen tappa en massa följare då? Om de skulle det, är det en så bra religion då? Om folk som Siwert får fortsätta att spela det kristna ansiktet utåt så är jag säker på att alla kyrkor skulle tappa en massa följare, nä visa upp det stora ideella arbetet som görs för att folk ska må bra så löser det sig nog.

Postkodlotteriet ångar på och talar om hur mycket som skänks till välgörande ändamål. Det är bra med mycket pengar till det men det kunde varit ännu mer om man inte hade så mycket administrativa utgifter, procentuellt är det mycket pengar som försvinner i organisationens utgifter. Vilket är synd för det retar upp folk som tror att de gör mer för andra än vad de verkligen gör.

Nä jag tror att man måste titta på hur vi tar hand om flyktingarna som kommer hit, se över vad som kan förbättras, förbättra det och se till att vi kan ha ett land med tolerans och mångfald. Såg på migrationsverkets hemsida att nästan 70% av Sveriges befolkning tror att mångfalden förstärker och utvecklar den svenska kulturen. Också kul att se att motståndet mot att ta emot mer flyktingar har minskat med 20% de senaste 20 åren.

Dagens slutsats av Johan blir att Döda hat och rädsla med medmänsklig kärlek.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar