tisdag 24 juli 2012

OS 2012 !?

 
 På Fredag är det invigning för världens största drogfest. Förlåt jag menar idrottsfest eller det kanske går bra att sätta ett = på de olika festligheterna. En jäkla massa pengar satsas på att länder som inte ligger i krig ska tävla mot varandra på lika villkor. Så var det kanske en gång. Länder som ligger i krig har blivit nekade att ställa upp i OS. Jag tycker grundidéen för Olympiska Spelen är jätte bra. Klart det ska vara fred.

Hade man hållt fast vid Olympiska reglerna så hade Sverige aldrig fått deltaga. Men vi ligger ju inte i krig! Vi skickar Svenska trupper till länder där det är krig. Det är soldater vi skickar. Knappast för att de ska undervisa i syslöjd eller? Luxumburg kommer att delta nu i London OS, de är ju delägare i en ubåt som är med i persiskaviken under NATO flagg. USA är med och kommer ta en hiskelig massa medaljer trots att de är lite här och var i mellanöstern med sina trupper och jag skulle inte kalla dessa trupper fredsbevarande. Palestina och Israel är med i OS, de har ju inte bråkat på flera dar. 204 länder enligt wikipedia. Samt 2 länder som tävlar under OS flagg som oberoende olympiska deltagare. 204 länder! Finns det så många länder där det inte pågår krig? Nä det kanske är dags att se över kriterierna för att få vara med i OS. Kanske dags att ta bort vissa kriterier helt eftersom de ändå inte efterföljs. 

Drogfest skrev jag i början. Under OS i Peking 2008, okej Bejing för er som tycker det ska vara så. Så blev resultatet 21 positiva dopingprov och det är inget positivt med det. Så går det när man har med massa styrke och kampsporter har jag hört. Spännande, Cykel stod för 3 fall, skytte 1, gymnastik 1, baseball 1, friidrott 7, tyngdlyftning 1, kanot 1samt 6 hästar. Det är illa när djuren börjar knarka. 21 fall på ganska många deltagare javisst men 21 förmånga. Är det inte lite illa när en medalj är så mycket värd att man riskerar sin hälsa eller det djurs hälsa, det djur som sett till att man får vara med och leka i dessa fantastiska tävlingar. Som sagt inte ett enda fall av doping i boxning, taekwandoo, judo, karate, brottning! Nä det kanske skulle vara med många fler kampsporter i OS så kanske det blev renare spel.

OS är inte vad det en gång var. Det styrs väldigt mycket av stora världsföretag som betalar en ganska stor summa för att synas i ett par veckor på alla tv kanaler världen över. Och de behövs, bara säkerhetsarbetet under OS är beräknat till 553 000 000 Pund !! Undra när Stockholm kommer söka OS igen? Eller Honduras. Kostnaden för OS är ju ganska mycket mer än bara säkerheten. Undra hur många utförsäkrade sjuka som kunde fått hjälp av OS kostnaden ? Hur många liv som skulle kunna räddas för de pengarna ? Jag vet att det inte går att räkna så men jag kunde inte låta bli att skriva ner tanken.

Det låter som att jag tänker bojkotta OS! Inte en chans! Men jag tycker man ska börja kalla det för vad det är, en stor pengafest för de som har råd. Man kan sluta göra reklamfilmer för OS om olympiska andan och annat skit som bara finns i fantasin hos IOK. Det var längesedan någon brydde sig på riktigt men det låter ju så gulligt. Invigningen brukar ju vara pampig men lägg ner det där med att läsa den olympiska eden. Den är ju bara en saga från 1896. Inte en enda höjdare i IOK eller några riktiga medaljhopp bryr sig ett dugg om den. Men våra Svenska idrottare har den olympiska andan och tycker eden är bra. Skitsnack. Om någon av de svenska tävlande är där för den olympiska andan och inte för att visa upp sig för tänkbara sponsorer så bör de nog träffa en psykolog som kan få dom att förstå att Astrid Lindgrens värld är en turistatraktion utanför Vimmerby och inte ett land i norr med fina skogar vackra insjöar och härliga fjäll där alla är vänner och inga problem finns.

Nej!! Jag är inte emot Olympiska Spelen som underhållning men jag är emot allt hyckleri om det vackra med OS. OS skulle aldrig gå att genomföra utan alla företag som sponsrar. OS skulle inte vara möjligt utan ruffel och tjuvaspel. Frågan är bara hur mycket fulspel som det är värt för att kunna genomföra. Var fjärde år så får även de illegala medicintillverkarna ett litet uppsving i sin redan luckrativa verksamhet, är det så farligt? Ja jag tycker det men jag har också insett att den illegala handeln och tillverkningen av diverse varor och tjänster inte kommer att få något slut under min livstid om jag nu inte råkar vara en Highlander utan att veta om det. Jag kommer ändå inte tycka det är okej. Ta bort pengarna ur OS då så slipper vi allt elände! Nej för som jag skrev innan så är det ingen världstjärna som skulle ställa upp och visa hur bra han/hon är om det inte fanns en chans till ekonomisk vinning.

Men nu är jag väl inte riktigt klok? Tänker jag sitta och titta på detta som jag beskriver som elände? Kommer jag dricka Coca cola och käka Mc Donalds mat under OS och stötta dessa jättar som betalar denna stora drogfest som jag skriver? Ja det kommer jag göra för jag har som sagt inget emot tävlingar och är det i idrott/sport så är jag helt såld. Ja jag kommer titta mycket på OS men jag köper inte att sagan OS fortfarande lever. Att det fortfarande heter OS beror väll på att det är ett starkt varumärke där det går att dra in en massa kulor. Och ni som tror på det rena och fina med OS, fortsätt tro, det sista som överger människan är ju hoppet och jag hoppas att jag har fel och ni har rätt. Om det är så, kommer jag lätt fira det finas seger tillsammans med er. Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Däremot har jag inte tillräckligt med karaktär för att bojkotta OS. Jag kommer att vara en av alla dessa som tittar på OS och ser till att det lönar sig med reklam i tv. Förlåt, inte reklam samarbetspartners för sändningarna heter det ju i SVT. Jag kommer att dricka Coca Cola och jag kommer säkert köpa chips med ringarna på för det kommer inte gå att hitta utan. Tror f-n att det i framtiden kommer komma blöjor och barnmat med ringarna på vart fjärde år.

Men som sagt jag hoppas på fina idrottsliga prestationer utan fusk och jag hoppas på lite spänning. Jag hoppas även att Sverige lyckas ta ett par guld och ett gäng andra medaljer. Jag hoppas också att Britterna har förvaltat sina 553 000 000 pund väl så att detta blir det säkraste OS någonsin. Och jag hoppas att det är dags för damlandslaget i fotboll att ta ett guld nu. Det är dags för det.

God natt och ladda inför helgen för då sätter det igång (jag vet att fotbollen tjuvstartar).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar