tisdag 5 februari 2019

Alla vill till himmelen och köra limousine.....

Alla är Välkomna, alla är lika mycket värda, vi är alla Guds barn. Så kan det låta i kyrkor runt om i Sverige och världen. Är det tomma fraser, är det klyschor som ett fåtal utvalda kan få njuta av eller är det ett gediget Välkommen hit till oss?  Vi är alla lika mycket värda, alla som tagit emot Jesus som sin frälsare kommer få komma in i himmelen. Det spelar ingen roll vad du gjort, lämnar du över dig till Jesus så är himmelriket för dig. Oavsett om du heter Adolf Hitler eller Moder Theresa. Tanken är fin, jag gillar den absolut. Men! Är det verkligen så bara för att det sägs och predikas av Präster och Pastorer med varierande teologisk utbildning? De som inte överlämnar sig till Jesus, de kommer att brinna i helvetet enligt en del. Det finns över 200 olika Kristna inriktningar inom kristendomen och då är inte de som stämplas som extrema sekter medräknade. Är det 200 kristna förgreningar som är överens om hur man ska leva, vad som ska göras osv... Nä såklart inte, hade man varit överens så hade det inte funnits 200 grenar av Kristendomen. En del kyrkor i USA är ganska hårda på vad som är synd och fördömer den de ansett syndat hårt med meningen att hen aldrig kan få komma in i himmelen. En del svenska predikanter, pastorer och präster har tagit efter det beteendet och predikar hat, alla gör det inte lika öppet det går från skalan från öppet hat till att berätta inlindat att du inte kommer nå himmelen och därför kanske ska fundera på att lämna din församling.

Alltså, du kan mörda över sex miljoner judar och dagen du tar emot Jesus så är du förlåten och har samma rättigheter som de som gjorde allt för att rädda dessa människor. Du kan skicka människor till läger i Sibirien där de får jobba ihjäl sig vilket går fort om du inte får varma kläder och mat. Du kan skicka dit miljontals människor för att de inte tyckte som du och tar du sedan emot Jesus så är du förlåten och har samma rättigheter i himmelriket som de du skickade i väg för att dö. Här pratar vi människor som brutit mot Moses lag, de tio budorden som Gud  personligen gav honom på berget. vi tar budorden här så ni kan gå tillbaks och kolla så jag har rätt. 1 Du skall inga andra gudar hava vid sidan om mig. 2. Du skall inte missbruka Herren, din Guds namn, ty Herren skall inte låta den bli ostraffad som missbrukar hans namn. 3. Tänk på vilodagen så du helgar den. 4. Hedra din fader och moder för att det må gå dig väl och du må länge leva i ditt land. 5. Du skall inte dräpa. 6: Du skall inte begå äktenskapsbrott. 7 Du skall inte stjäla. 8. Du skall inte bära falsk vittnesbörd mot din nästa. 9. Du skall inte ha begärelse till din nästas hus. 10. Du skall inte ha begärelse till din nästas hustru, ej heller till hans tjänare, ej heller till något annat som tillhör din nästa. Detta är alltså lagarna Gud gav till Moses. Du kan bryta mot dessa lagar ångra dig, be Gud om förlåtelse och sedan ha fri tillgång till himmelriket. Gud skickade ju Jesus till jorden för att berätta för folket om himmelriket, ta på sig alla människors synder, de människor som levat, de människor som levde då och de människor som kommer att leva. Alla människors synder från första gryningen till sista aftonen alla människors synder tog Jesus på sig, han plågades för våran skull, han dog för våran skull, han besegrade döden och uppstod för våran skull. Visst är det fantastiskt. Jesus åberopade budorden en del när han gick på jorden men bara en del av dem upprepas i Nya testamentet, alltså den del av Bibeln som handlar om Jesus liv. De sammanfattas där i det dubbla kärleksbudskapet och den Gyllene regeln. Älska din nästa som du älskar dig själv. Gör mot andra som du vill att de ska göra mot dig.

Ja jag har frågat min dotter om jag får skriva om henne. Jag fick godkänt av henne att skriva om henne. Min dotter förhåller sig inte till de vedertagna normer som finns i samhället, ju mindre samhällen ju mer vedertaget. Min dotter vill inte bli placerad i heteronormen. Min dotter är inte intresserad av att människor ska tala om för henne hur ett "normalt" förhållande ska se ut. Min dotter ger fullständigt fan i könstillhörighet, det är jag som kallar henne för henne här. Jag vet inte om det är helt rätt jag vet dock att det är lugnt. Min dotter blir kär i en person, den personen får ha vilken könstillhörighet som helst eller anse sig inte ha någon könstillhörighet alls, det är oviktigt för min dotter. Min dotter har alltid varit med i kyrkan på ett eller annat sätt, hon är döpt och konfirmerad. Hon har varit aktiv i ungdomsgrupper, dansgrupper, körer i kyrkans regi, i församlingens arbete. Det finns människor som är församlingsaktiva i detta land som skulle hävda att hon kommer brinna i helvetet och är bortom all räddning om hon inte ber Gud om att få bli heterosexuell. Om han inte fixar detta med henne så är hon körd, rökt, bortom all räddning. Nä Gud fixar inte allt för han gav oss den fria viljan enligt berättelsen. Om man gasar ihjäl över sex miljoner av Guds utvalda folk, ångrar sig och överlämnar sig i Jesus vård så är det lugnt, inget helvete där alltså, bara himmelrike. Om du är kärleksfull flicka som har överlåtit dig till Jesus, sprider hans ord med dans och sång, är kärleksfull och blir förälskad i någon och därmed lämnar heteronormen då ska du brinna i helvetet, du har inte ens brutit mot de tio budorden genom att bli kär i vem det nu än är, om man ska tro vissa Kristna organisationer i bland bara vissa predikanter. Sen finns det andra Kristna organisationer, kyrkor, församlingar där detta är helt okej. Kyrkor där det finns regnbågsmässor, där man är välkommen oavsett om du tillhör Heterosamhället eller HBTQ samhället det är ett samhälle. Det är samma Gud, det är samma Jesus, det är samma Bibel men man tolkar budskapet helt annorlunda i denna fråga. Alla är välkomna.

Fram till 1934 kunde homosexuella samlag ge upp till två års straffarbete, avkriminaliseringen av homosexuella aktiviteter skedde först 1944. Från då fram till 1979 sågs homosexualitet som en sjukdom. Från 1980 så har homosexuellas rättigheter gradvis ökat och man har förstått att det finns ett helt gäng sexuella läggningar och sexuella identiteter som inte får plats i heteronormen. 2003 blev det tillåtet med samkönad adoption och 2009! samkönade äktenskap. Vi behövde komma en bit in på 2000 talet för att acceptera att människor vill ingå äktenskap även om man inte ingår i heteronormen. I 40 år har man fattat att homosexualitet inte är en sjukdom i 40 år. Ändå finns det kristna församlingar som hävdar att allt utanför heteronormen är sjukt. Det som är sjukt är att dessa församlingar inte sällan blandar in Pedofili och tidelag i HBTQ rörelsen. Det är ni som blandar in detta som är sjuka. Det finns lika få inom HBTQ rörelsen som inom heterovärlden som tycker det är okej. Så de argumenten visar bara hur inskränkt och trångsynt man är. Ska du vara emot HBTQ rörelsen och tycka att alla där inom ska brinna i helvetet så ta i allafall reda på vad HBTQ rörelsen är.

Ni pratar om att vi alla är syskon i Guds familj. Men ni vill ta ifrån vissa syskon syskonstatusen. Om du har barn och de bråkar skulle du som förälder säga till något av dina barn att de inte får vara ditt barn längre och därmed även förlora sin rätt till att vara syskon. De flesta jag stött på tror jag skulle tycka att den frågan är fruktansvärt dum, klart ni inte skulle utesluta ditt barn ur din familj. Om man inte tillhör sekter som t.ex Jehovas vittnen där det är okej att frånta barn sin familjetillhörighet, och då är Jehovas vittnen inte den värsta sekten på jorden. Men om inte du skulle frånta dig föräldraskapet för ett barn du satt till jorden eller som du efter moget övervägande gått med på/krävt att få ta hand om varför skulle då din Gud frånta sig föräldrarollen för jordens bar? Skulle Gud vara sämre/svagare än du?

Som jag skrev innan så finns det många fantastiska kristna organisationer, församlingar, kyrkor där alla verkligen är välkomna i gemenskapen med samma värde och rättigheter. De ska hyllas. Jag känner många helt fantastiska kristna människor och det är det som gör att jag inte försöker övertala min dotter att lämna Gud hon ska bara lämna packet som hävdar att hon är sjuk bakom sig. Jag älskar min dotter, jag gör allt jag kan för henne. Jag har fått äran att vårda henne fram till nu då hon nu är myndig. Jag vill alltid finnas för henne. jag vill alltid kunna vara dit hon går när saker skiter sig. jag skulle stötta henne i allt, skulle hon begå brott skulle jag finnas där även om jag tycker att man givetvis skall ta sitt straff men jag hade funnits där, inte för att ifrågasätta kompetenta vuxnas bedömningar i t.ex en rättegång utan för att finnas där för att börja vandra vägen tillbaka till det som är rätt. Jag är inte orolig för att det någonsin ska hända men om det gör så kommer jag finnas där. Detta betyder också att de jag ber henne lämna bakom sig är även de jag kommer lämna bakom mig. Min dotter är viktigare än någon annan levande människa bortsett såklart från hennes biologiska bröder som betyder lika mycket för mig. Tala om för något av mina barn att de ska brinna i helvetet för att du inte accepterar deras val av partner och jag kommer tycka att gå du och brinn först.

Korinthierbrevet kapitel 13 i Bibeln. Här kommer hela texten. Vägen framför andra: Kärleken.

Om jag talar både människors och änglars språk men saknar kärlek, är jag bara en ekande brons, en skrällande cymbal. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg men saknar  kärleken , är jag ingenting. Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål men saknar kärlek har jag ingenting vunnit. Kärleken är tålmodig och god Kärleken är inte stridslysten inte skrytsam och uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp den vill ingen något ont. Den finner ingen glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den. Kärleken upphör aldrig, Den profetiska gåvan, den skall förgås. Tungotalet,det skall tystna. Kunskapen skall förgå. Ty vår kunskap är begränsad och den profetiska gåvan är begränsad. Men när den fullkomliga kommer skall det begränsade förgå. När jag var barn talade jag som ett barn., förstod som ett barn och tänkte som ett  barn. Men sedan jag blev vuxen har jag lagt bort det barnsliga. Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då ska vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig. Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

Nu är jag ju ingen gudom utan en helt vanlig människa med en massa brister och fel. Jag tycker att texten är underbar. Jag skulle dock ha svårt att leva upp till den om du hävdar att Adolf Hitlers, Josef Stalins, Idi Amins, Pinochets, Saddam Husseins, Usama Bin Ladens, Pol Pots osv.. brott mot mänskligheten, mänskliga rättigheter, barnkonvention och allt som hör till värdighet skulle vara ett mindre problem än att en 18 årig flickas kärleksfulla känslor för en annan människa. Då har jag svårt att tro att jag kan älska min nästa som mig själv. Jag kommer alltid! hävda att det är min dotter som har rätt och ni som tycker annorlunda ha fel. Det är inte hon som ska brinna i helvetet, det är jag. Det är jag som genom min avsky till er som är emot som bryter mot 10 Guds bud, inte hon!

Jag vill passa på att skicka kärlek och respekt till Svenska kyrkan här i södra vätterbygden för deras arbete för alla människors lika värde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar