lördag 9 februari 2019

År GPS:en ställd på Lyckliga gatan eller Harmageddon?

Året är 2019 efter Kristus. Människor har aldrig haft det närmare till varandra oavsett fysiskt avstånd. Samtidigt är Babels torn verkligare än någonsin. Människor vill alla bygga sin egen lycka och förväntar sig att ingen ska ifrågasätta utan bara förstå och hänga på för jag vet ju vad som är bäst. Men som i Shinar som sedan blev Babel så slutade folk förstå varandra och kunde inte kommunicera mera.

Men Johan du skriver ju och snackar en hel del där du är emot både det ena och det fjärde, fattar du varför folk tycker att det är bra att män har mer makt än kvinnor, varför Gud ger människor oavsett religion verktyg att döma, fördöma och t.o.m skada andra människor, varför det är bra om vi rangordnar människor utifrån hur vi ser ut och hur funktionsvarierade vi är. Varför tror du Johan att FN:s konvention för mänskliga rättigheter och barnkonventionen är det rätta och det vi ska förhålla oss till för att få en jord som är härlig att leva på?

Jag kommer aldrig ge mig, jag kommer alltid proklamera vad jag tycker är rätt. Alltid från min syn på saker och ting. Jag kan inte göra det helhjärtat från någon annans syn på saker. Jag har så många fantastiska vänner som tycker och gör så himla bra saker men jag kan ändå bara vara 100% säker på vad just jag tycker. Jag har vänner som har sina GPS:er inställda på vad jag tror är Lyckliga gatan. Vänner som Tagit emot och härbärgerar människor på flykt, människor som med tanke på hur djurhållningen ser ut i mångt och mycket valt att inte äta kött, människor som gör allt de kan för att vara med och stoppa förstörelsen av jorden, människor som engagerar sig i politiken för att de tycker demokratin är viktig och värd att bevaras, människor som gör vad de kan för de i vårt samhälle som hamnat vid sidan av, människor som jobbar för organisationer som hjälper människor i nöd, människor som hjälper andra genom att donera pengar som går till mediciner, skolor, sjukvård, och allt vad människor kan behöva hjälp med osv osv. Jag är inte själv så bra på att agera, därför skriver jag gärna och berättar gärna om vad dessa vänner, hjältarna gör och varför jag tycker det är viktigt. Jag tycker det är viktigt för jag tror att en människa som visar kärlek för en annan människa på vilket plan det än må vara är en garant för att det finns hopp och när hoppet finns där då vågar jag tro på en framtid som är kärleksfull i stor skala, det finns mycket mörker i världen men dessa vänner/hjältar håller mörkret på avstånd och lyser upp vägen en bra bit framåt. Och när jag ser det så vet jag att jag kan lita på GPS:en.

Harmageddon är ju hämtat från Bibeln och tros betyda Megiddos berg, Megiddo som ligger i Syrien och där sista striden mellan jordens kungar skulle stå innan undergången, striden där de skulle få se Guds kraft. Jag använder såklart Harmageddon som metafor för total förstörelse och varför använder jag ett bibliskt namn förutom att de flesta vet vad Harmageddon/Armageddon är?  Jag använder det här för jag anser att alldeles för många människor på vår jord använder sin religion för att trycka ner, skada och döda andra människor. Oavsett religion tycker jag att människor är korkade om man låter sin Gud påverka sig så mycket att man inte kan låta andra kärleksfulla, empatiska människor med samma eller annan eller ingen Gud få vara som de är. Jag hävdar att världen är orättvis och jag tror att man kan få vara förbannad på sin Gud, få ifrågasätta sin Gud och få kräva svar av sin Gud utan att man ska brinna i helvetet, återfödas som fästing eller få rulla stenar upp för berg i oändligheten. Har du en Gud som är upphovet till hela universums existens så tror jag nog hen klarar att bli ifrågasatt, hen har ju inte gjort det enkelt för sin skapelse att förstå vad som är vad, vad som är okej och inte. Inte ens folk med samma Gud är ju överens om vad som är okej eller ej. Om du har en Gud som tycker det är okej att mörda för att folk inte tror på hen eller inte gör som hen vill så tycker jag att den Guden är usel om hen tvingar andra att göra jobbet. Kan man skapa vårt oändliga och fortfarande växande universum så klarar man väl en vilsen själ på miniplaneten Tellus. Problemet är väl inte Gud eller religionen, problemet är väl vi människor som utger oss för religiösa tolkar och gör vad som helst för att skaffa maktövertag. Det är ju trots allt människor som skrivit de heliga skrifterna, uppfyllda av sina gudar sägs det men ändå verkar alla heliga skrifter vara skrivna av människohand. Vi hänvisar gärna till våra heliga skrifter men det som skrivits ner där ibland är berättelser som är urgamla redan när de skrivs ner. Jag tror inte att någon Gud tycker det är okej att begå övergrepp på barn som att tvinga dem att gifta sig eller att man ska skära bort delar av kroppen för att det ska behaga Guden. Jag tror det är hämtat från tiden då det skrevs och då var det viktigt för mannen att frun/kvinnan höll sig till sin "ägare" så att egendom och makt skulle stanna där den var och inte förloras till någon annan. Att vi flera tusen år inte kommit längre på många platser på jorden är bara tragiskt. Att kvinnor ska gömma sig bakom tyg för att onda makter inte ska förvrida huvudet på män är ju ett märkligt sätt för en Gud. Hade Gud varit rädd för att männen skulle bli demoniserade av kvinnans utseende så hade hen väl gjort mannen blind från födseln. Jag är för religion. Jag tror att människor kan få mycket stöd, trygghet och tröst genom den, det är inte religionen som är dålig. Det är människor som använder religionen för att kuva som är farliga, det är människor som använder religionen för att rättfärdiga mord och krig som är farliga. Jag tycker att vi i vårt moderna samhälle måste acceptera att vi tror på olika Gudar. Vilken religion som är viktig för dig måste få vara viktig för dig. Tror du att jag tror på fel Gud så låt mig tro på fel Gud då. Om en religion känns frisk så kommer folk att anamma den så varför vara orolig att en religion ska tränga undan en annan. Tron känns lite klen om man måste skada andra för sin Guds skull. Kristen, Muslim, Jude, Buddist, Hindu eller vad du än anser dig vara eller inte vara, vi måste kunna leva sida vid sida som bröder och systrar, vi kan inte hålla på att hata varandra, det för inget framåt. Alla stora civilisationer har förr eller senare gått under och alla har haft det gemensamt att det har förekommit krig någon gång under eran/dynastin. Jag är helt klar på vad jag tror och jag accepterar att du har en annan Gud, inte för att det är fint av mig utan för att det är min skyldighet om jag vill ha en värld där vi lever sida vid sida och det är kärlek som regerar.

Andra saker som skrämmer mig är galna makthavare med stor massförstörelsevapenkontroll, jo det funkar som ett ord. Putin och Trump river gamla nedrustningsavtal och Nordkorea gnuggar händerna, Iran kan väl också ha att vinna på det. Ska vi få se en ny era av kapprustning inom kärnvapenindustrin nu då? Hur kan man lägga så mycket pengar på att skaffa vapen för att skydda den jord som håller på att dö för att vi inte behandlar den väl. Hur många gånger skulle vi kunna spränga jorden? Det räcker ju med en. Skulle man inte kunna lägga överskottet av det man tänkte satsa på kärnvapen på att rädda jorden så den är värd att försvaras? Vem gynnas av krig i slutänden? Varför växer det odemokratiska organisationer i den del av världen som lever i överflöd? Är vi rädda för att vi måste börja ge med oss för att mänskligheten ska kunna överleva? Vem gynnar det om vi börjar ha ihjäl invandrare, hbtq personer, funktionsvarierade människor, politiskt obekväma personer, människor med helt andra värderingar och normer? Vem gynnar det? Jag tror inte det gynnar varken dig eller mig, jag tror det bara kan gynna människor som gör vad som helst för att få makt att bestämma över dig och mig. Jag behöver ingen som talar om vad jag bör tänka, jag behöver ingen som talar om för mig vem jag bör älska, jag behöver människor i mitt liv som låter mig vara mig och är okej med det. Vad behöver du för människor i ditt liv? Jag tycker nazism verkar vara en väldigt dålig idé men jag tänker inte gå runt och slå någon på käften för det. Det enda som är okej att jag gör är att jag lever mitt liv och sprider det jag tror på så får ni folk ta till er det eller avfärda det som dumhet.

Jag är därför väldigt på om att det i min lyckliga värld på min lyckliga gata måste vara FN:s deklaration för mänskliga rättigheter och barnkonventionen som ska gälla tills vi hittar ännu bättre förhållningssätt.

Så kärlek och respekt mina vänner och hjältar, världen är lite ljusare där ni drar fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar