söndag 10 februari 2019

Hur många nollor finns det i universum?

Någonstans i universum, nästintill omöjlig att hitta om man inte bor i samma samhälle, eller i allafall i närheten. Där finns du. Universum, den synbara delen är 93 000 000 000 ljusår brett, hur mycket universum finns bortom det? Ingen vet. Det tar åtta ljusminuter för solens strålar att nå jorden. Hela Vintergatan är 100 000 ljusår i diameter. Det finns en planet 20,5 ljusår bort som man vill undersöka för den är väldigt jordlik. Våra snabbaste raketer kommer upp i 15 km/sekund, det skulle ta 410 000 år att ta sig dit. 20,5 av 93 000 000 000 är ingenting alltså det skulle ta ca 2 000 000 år att ta sig 1000 ljusår. ta 2 000 000 gånger 92 999 999 000 (1.85800000E+17 enligt miniräknaren) så kan man se hur länge det skulle ta i år att nå utkanten av det synliga universum. Jag som tycker 2 timmar i kö in till Ullared är en pina.

På natten ser vi tusentals stjärnor på himmelen. I vår galax Vintergatan finns det över 2 000 000 000 stjärnor. Vintergatan som det bara skulle ta 200 000 000 år att ta sig igenom med vår snabbaste raket. Det är ungefär 2 500 000 mansåldrar. Jag är vad man tror, man vet inte så noga vi pratar 400 år bort, alltså 1600 talet 9:e generationen efter att en finsk man vid namn Götarsson kom till Sverige. Alltså mitt liv har pågått i 47 år. Jag har funnits i 47 av universums ca 18 300 000 000 år. James A Lowell, Fred W Haise och John L Swigert var ombord på Apollo 13 1970 och är de människor som varit längst bort från jorden. De var 250 kilometer från månytan av den delen som är vänd från jorden, sidan vi aldrig ser. Den 5:e september 1977 skickades rymdsonden Voyager 1 i väg och är nu ca 17 000 000 000 kilometer bort. Känner du dig liten och obetydlig där du upptar ca 0,5 m2 där du står? Gör inte det! Alla jordens människor skulle få plats på Vätterns is om man stod packade med ca 0,5 m2 yta var (Uträkning av naturarna på Sandagymnasiet 2003 tror jag det var) . Vättern 135 km lång och 31 km bred som mest. Det finns ca 7 000 000 000 människor på Jorden och av den delen av universum vi känner till finns det inte fler människor eller människoliknande organismer. Spelar det någon roll för oss vad som egentligen händer? Behöver vi bry oss om ett gruskorn i universum? Ja jag tror det!

Stora siffror som är svåra att greppa och förhålla sig till. Universum lär vi inte undersökt färdigt under min livstid i allafall. Men varför finns vi, vilken nytta gör vi i universum, vad är meningen? Frågor som människor ställt sig i ca 2 000 000 år om man får tro forskningen. Det finns folk som tror att jorden är ca 6 000 år men i detta inlägg utgår jag ifrån siffror utifrån vetenskaplig forskning. Jag har inga säkra forskningsbaserade svar på detta. Jag tror det är bra för mig att dessa frågor inte kan besvaras med några fakta från någon forskning. Det gör mitt liv så mycket mer spännande. Vad händer nu, vad var det som hände, vad händer sedan? Jag finns ju här och nu, vad som händer 10 år bort i universum är för långt bort för att jag ska bry mig just nu. vad som händer i utkanten av vårt kända universum är intressant men har ingen betydelse för hur jag lever här och nu. Jag hoppas att jag får leva över de ca 80 år som är förväntad livstid för människor i vår del av världen.

Trots att vi bara är nästan ingenting i vårt kända universum så tror jag att man ska bry sig om vad som händer här. Jag vill ha ett liv som jag kan känna är okej och ibland väldigt kul. Jag vill bli behandlad av andra med respekten av mitt människovärde som det borde vara. Om vi inte är rädda om varandra så får vi den utvecklingen vi har och vi accelererar den.

Just nu kl 12:31 svensk tid den 10:e februari 2019 så:

är just nu staternas militära utgifter för 2019 ca 2 500 000 000 Dollar, är just nu markförlust på jorden p.g.a erosion ca 777 000 hektar i år, är just nu co2 utsläppen 4 500 000 000 ton i år, är just nu ökenutbredningen 1 300 000 hektar i år, finns det 834 000 000 undernärda människor i år, är det ca 16 000 människor som dött av svält i år, har det dött 94 000 människor p.g.a dåligt eller avsaknad av vatten i år, lever 880 000 000 människor utan tillgång till dricksvatten i år, har 840 000 barn under 5 år dött i år, har 120 000 människor tagit livet av sig i år, är 44 500 000 000 dollar spenderade på knark i år.

Kan vi göra något åt detta? Stora siffror igen och denna gången bara några meter till några hundra mil bort. Vi som lever vårt hela liv på ett sandkorn på universums sandstrand en millisekund av universums dygn. Kan vi göra något som betyder något?

Ja det tror jag vi kan. Inte tro som eventuellt utan tro som i övertygelse utan forskningsrelaterade utläggningar och siffror.

Som jag började detta inlägg. Någonstans i universum, nästintill omöjlig att hitta om man inte bor i samma samhälle, eller i allafall i närheten. Där finns du. Där finns du som med din vänlighet och empati fyller mig med värme och hopp, där finns också du som fyller mig med kärlek, där finns också du som förvaltar mitt förtroende, där finns också du som överraskar mig positivt, där finns du som tröstar mig, där finns du som håller mig när grunden skakar, där finns du som ger mig råd i förvirringen, där finns du som är en förebild, där finns du som bara är och gör det bra det är du, vilket kan vara en eller många personer som gör att jag fungerar. Det är du som gör skillnad. Det är du som är viktig för att livet här ska kunna bli lite bättre för någon eller många. Det är det som gör att jag tror att våra handlingar är viktiga. Inte för någon klippa på Betelguse utan för din nästa här. Därför tycker jag det är viktigt att vi accepterar våra medmänniskor och behandlar dom som just medmänniskor. Om jag har lyckats finna så många fina människopr som finns runt mig så borde det finnas så många fina människor i hela världen, alla kan ju inte hamnat runt mig, jag är dock väldigt lycklig att de som finns just här finns just här och nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar