tisdag 1 augusti 2017

Skruven är lös!

Skruven är lös. En revy av Galenskaparna och After shave. Skruven är lös känns lite som verkligheten i dag med. Som de sjunger i revyn, _" skruven är lös, dra åt den om ni kan. Skruven är lös på dig o dig o dig o han. Skruven är lös en sanning som är sann, skruven är lös...." För så känner jag. Skruven är lös.

Jag ska ta upp ett par grejer där jag nog tror att det kommer bli svårt att ens fästa skruven om man vill dra åt den igen.

Man kan ju tycka vad man vill om polisen men att på sociala medier håna att polisen sörjer en kollega som blir mördad i tjänsten är för mig ett vidrigt övertramp. Man kan tycka att polisen ska göra si eller så, man kan undra över hur polischeferna tänker när de delar ut diverse uppdrag men det kan aldrig någonsin vara okej att glädja sig över att en människa är död på grund av att hen är polis. Jag fattar inte hur man kan önska livet av människor som har till uppgift att skydda samhället och medborgarna, alltså vi. Vi kan som sagt ha synpunkter på deras jobb som vi har på alla andras men att vilja att en människa ska dö för att hen gör allt den kan för att upprätthålla lagen det är inte okej om ni frågar mig. Jag valde att inte lägga upp några autentiska citat för att ingen polis har delat dem vidare inte ens för att visa på vilka människohatare det finns. De går att hitta på twitter och i div fb grupper.

Det finns en hel del som inte bryr sig så mycket om att de är helt ute och cyklar, de kör på och går inte stoppa förrens de fått säga sitt.



Kommentarer till en buss med massa tomma säten, någon verkar ha tyckt att sätena såg ut som kvinnor med niqab. Om ni frågar mig så är detta ett sätt att sprida hat utan att ha en aning om fakta. Det finns en bild och man kollar den inte ens, antagligen för man bara är intresserad av att få sprida sitt hat och skiter fullständigt i hur. Jag delar dessa kommentarer för att de redan ligger i grupper som är emot rasism. 

Det finns fler skruvar som är fruktansvärt lösa och där fästet är genomruttet. Människor som står upp för människor, människor som inte begått något brott, människor som blir utsatta för hot och hat bara för att en del människor tycker de är värda det. Det är så ledsamt att se hur mycket skit det kastas på människor som både professionellt och ideellt jobbar för och står upp för flyktingar. De står upp för människor som haft ett helvete, och de människorna finns det folk här som vill ge ett helvete. Det är så jäkla bakvänt. Människor som står upp för människor som flytt helveten borde behandlas som hjältar. Vissa grupper och nu pratar jag om grupper som inte är trossamfund men som gärna hävdar att kristna värderingar är det vi ska slå fast vid och på grund av det skulle vi kasta ut alla som inte är kristna eller som varit kristna ett för kort tag, vad som är lagom länge har nog aldrig kommit fram. Dessa grupper är snabba på att ta till ordet batikhäxa och framställa dessa hjältar som folkförrädare. Det du gör för mina de minsta gör du också för mig står det ungefär någonstans i bibeln. Så när du hjälper en annan människa med vad som helst, en tjuga i en kopp utanför ICA, kost och logi för en flykting, stå upp för dem som står upp, stötta en människa som har det tufft. Allt det låter som något en Gud skulle gilla och den Guden försöker dessa grupper använda mot dessa fantastiska hjältar. 
Som sagt hjältar har det inte alltid lätt, se bara på Batman. Folk verkar ha svårt att uppskatta de som står upp både på film och i verkligheten. Det kanske är därför inte vissa bryr sig, det verkar ju vara normalt. 

Jag kan inte sluta att ta upp om det Linnea Claesson får stå ut med för att hon står upp mot vidriga handlingar mot tjejer/kvinnor. 
Detta är en av de senaste hon lagt ut. på riktigt hotar en man som bad henne suga hans kuk att hon inte ska gå ut med hans vidrighet för gör hon det ska hon få ett skott i pannan och han och hans grabbar ska "hälsa" på henne. man kan tycka vad man vill om Linnea och det hon gör men att hota henne på det sättet visar på att det är ordentligt lösa skruvar i de skallarna. det Linnea gör är att hon svarar på meddelanden och bilder som skickas till henne! och när det inte är okej så visar hon upp vilka grisar det finns. Hon avslöjar dem inte hur som helst heller, bara till eventuella flickvänner, fruar eller kanske mammor. 

Som sagt, hur många lösa skruvar finns det i bara vårt land? i bara vårt län? i bara vår kommun? i bara vår stad? i bara vår bekantskapskrets? i hela världen? Intressanta frågor som det nog finns lika många svar på som åsikter. Jag vet vad jag tycker! Jag vet vilka jag hoppas våga stå upp för när det behövs. 

Ett tips som min stora son sa när han var mindre. Vid ett tillfälle frågade hans kompis varför han inte slog till en annan jämnårig. För att jag kunde låta bli svarade han då. Och lite så kanske. Om jag inte gillar vad en människa gör för att hjälpa en annan människa så kan jag ju låta bli att vara elak bara för att jag kan. Folkförrädare säger en del,tillåt mig skratta. Min släkt på pappas sida har jag hittat tillbaka ända till 1648 så jag är nog svensk alltid och jag vet hur jag vill ha mitt Sverige. Kärleksfulla handlingar kommer alltid premieras i mitt Sverige oavsett etnicitet, religion, sexuell läggning, kulturell bakgrund, funktionsvariation osv osv , bara så ni vet!

Finns det något att fästa i så är det ju bara att dra åt de lösa skruvarna eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar