tisdag 18 juli 2017

Amnesti nu!

 Det florerar en hel del berättelser på sociala medier. Berättelser där flyktingar skriver om sitt liv och om hur de fått sitt tredje avslag om asyl och därför kommer skickas till ett mottagarland, t.ex Afghanistan. De berättelser jag hittat och läst handlar om varför personen i fråga har tvingats att fly,om vägen hit och om hur mycket positivt de upplevt här. De har träffat människor som bryr sig, de har fått gå i skola, de har fått kost och logi. Det är berättelser skrivet med kärlek till det nya landet och hopplösheten när de fått veta att de inte får stanna. Inte ett onyt ord om Sverige, inte ett ont ord om hatarna, inte ett ont ord om de som ev har tänt på boendet där de skulle bo och där deras vistelse här krånglade till sig, inte ett ont ord. De vet vad hat gör med människor. De är på flykt p.g.a hat. 

Jag skriver du, det är alltså riktat till dig som tycker att det är okej med hat och hot för din sak, ditt uppdrag. Ni andra, läs det bara som att det är riktat till de som är för hat och hot för sin mission. 

Passar det inte så åk hem, vi kan inte ta emot alla här, åk hem och slåss med din familj för ditt land, om Sverige skickar tillbaks dig är det ju för att du inte behöver skydd, pensionärerna lider och flyktingarna får körkort, det är inga flyktingar, vi har tagit hit ett träningsläger för IS, ät fläsk eller svält då, är bara en del av vanligt förekommande kommentarer när en människa som flytt hit uttalar sig om något, vad som helst. 

Batikhäxa, PK hora, Hoppas du blir gängknullad av skäggbarn, hoppas du och din dotter blir sönderknullade av en n... k.k. Om du inte tar emot 5 flyktingar i ditt hem så håll käften, vi kan inte vara hela världens socialtjänst, folkförrädare, du representerar inte vårt Sverige, vi måste rädda vår kultur och vårt språk, är kommentarer som inte är ovanliga för människor som står upp för flyktingar. 

Människor måste väl få tycka saker även i sitt nya land, du tycker ju en massa som inte alla håller med dig om. Du skriker om yttrandefrihet men tydligen ska det gälla bara de som tycker som du. Nä det är inte bara att åka hem och slåss med sin familj för sitt land. Om vi tittar på de Hazarer som är här t.ex så har vissa av  Afghanistans ministrar bett Sverige ta paus i utvisningarna för att  Afghanistan inte klarar att ta emot dom på ett säkert sätt, är du då Hazar så är du inte ens önskvärd i Afghanistan av de som inte är al qaida. Ingen annan än de förtryckta Hazarerna tycker du kan få  komma tillbaka. Lugn, flyktingar får inte körkort hur som helst, på något ställe i Sverige så ordnades det studiecirklar i körkortsteori och man fick ner kostnaderna den vägen. Att ordna sådana studiecirklar kan vem som helst, det måste man inte vara flykting för. Studieförbunden är ju en del av folkrörelsen som växte fram i slutete på 1800 och början på 1900 talet. Människor flyr för att kunna få vara dom de är, för att få fortsätta leva. En del flyr för att slippa vara redskap åt organisationer som IS, Al Qaida, Boko haram, de vill vi skicka tillbaka. Skicka tillbaka till vad? De flyr för att de inte kan slå tillbaka, de flyr för att slippa bli en del av den världen som terroriserar den andra delen. De flyr för att de inte ställer upp på terror och hot. Varför skulle någon på flykt börja engagera sig för att förstöra det som ni kallar vår kultur? Vad är vi rädda för. Är vi rädda för att syrianska grodor låter annorlunda än svenska och kanske inte är så små så att midsommar dansen blir helt förstörd? Är vi rädda för att skogen ska bli överfull av älgar för att inte alla flyktingar skaffar sig jaktlicens? Vart i ligger rädslan? Språk och kultur har varit sedan Sveriges födelse och är fortfarande under förändring. Kultur och språk är inte statiskt. Svenskar har alltid tagit till sig det bra i kulturyttringar som verkat vara bra. Språket har alltid varit under förändring, vi har många så kallade låneord som vi haft i många hundra år, och vi får ständigt nya. Gamla ord och uttryck försvinner, försvinner för att de inte behövs längre eller för att de är felaktiga faktamässigt. 

Att kalla någon batikhäxa för att förminska någon, trycka till någon, vara sarkastisk eller på något sätt tala om för någon att den är en idiot känns lite bakvänt. Om man är emot någon som(det som kommer nu är det jag hittar att de "anklagas" för) är PK, som är pro feministisk, som slåss för människor som har haft ett helvete och flytt. Man kallar empatiska människor som strider för jämställdhet, FN.s deklaration för mänskliga rättigheter, FN:s barnkonvention för nedsättande saker. Man förlöjligar människor som står upp för de som har det jävligt på riktigt. Hoppas du som tycker det är okej aldrig någonsin behöver stöd av någon annan oavsett vad. Att tycka att människor som ideellt ställer upp med tid, kanske kost och logi ska gängvåldtas av flyktingar är ju om ni frågar mig helt åt helvete. Om du hjälper din granne med att kakla ett våtutrymme så är det väl ingen som hoppas att du gängvåldtas av killarna på Sunes VVS? Du tycker att vi ska sluta ta emot människor med skyddsbehov för att vi som vill fortsätta inte tar emot fem flyktingar som vi ska ge kost,logi och trygghet i våra egna hem. När bjöd du hem fem random pensionärer på köttbullar och lingonsylt? Nä så kan man ju inte tänka. 

Men hem ska de! Till vad? Till våld, hot om våld, död, hot om död? Vad ska de hem till? Vart är hem? Om jag flyttar till ett nytt hem ska folk kunna tvinga mig tillbaks till det gamla hemmet då? Om jag har haft en rörelse i Syrien. Ett företag som gick bra. Jag var en rik man. Jag ville expandera mitt företag. Jag tog ett lån på två miljoner dollar och utökade verksamheten. Det gick bra ett par år. Jag lånade lite till och utökade ytterligare. Låpmnen var inga problem att amortera av på. Jag hade det gott ställt. Plötsligt bröt ett inbördeskrig ut. Det var inga utländska turister som bokade in sig på min anläggning. Funderade på hur jag skulle kunna sälja av en del utan att förlora för mycket. Då kom IS och slängde mina anställda i fängelse. De tog mina anläggningar. De tog mina fordon. De började tortera min familj. Vi flydde. Jag var ju rik så jag lyckades betala biljetter ända fram till Sverige. Jag behövde inte vara rädd för att min familj skulle behöva våldtas som så många andra blivit för att vi skulle komma vidare. Vad ska jag hem till ens när det blir fred? IS har bränt ner mina anläggningar, marken har de konfiskerat, marken kommer tas av regeringen sen om det blir fred med de som slutsegrare. Inga försäkringar gäller i krig. Jag har ett lån som för två år sedan var på ca två miljoner dollar, jag har ingenting av ekonomiskt värde. Jag kommer hamna i fängelse, lång tid i fängelse. Jag gör såklart allt jag kan för att få stanna i det nya landet. Jag har med mig min fru och mina barn, vi ska starta om här i fred, frihet och trygghet. Så har jag fått berättelsen berättad för mig. Jag har sett bilder på anläggningen under blomstringstiden, jag har sett bilder på den nerbrunna anläggningen omgärdad av IS flaggor. 

Det är människor som flytt från helveten som vi attackerar med hat och hot, det är människor som ger allt de orkar av sig själva för att hjälpa dessa människor som vi överöser med hat, hot, fula tillmälen. 

Nej du är inte en representant för mitt Sverige. I mitt Sverige får alla som vill leva i och skapa trygghet plats. I mitt Sverige är det inte människor som ska utrotas, det är ideologier som strider mot FN:s deklaration för mänskliga rättigheter och barnkonventionen som jag vill ha utrotade. 

Jag ställer frågan och vill inte ha några svar, men svara er själva. Varför ska vi acceptera hat och hot mot människor som kommit hit för att söka trygghet, varför ska vi acceptera att de som vill hjälpa dessa människor ska behöva utstå hat och hot. 

Jag är för kärlek som vapen men jag är också bara människa. Jag tycker att man ska behandla människor med kärlek och respekt så långt man klarar men jag säger det, skulle du tycka hat och hot är det enda rätta mot flyktingar och deras hjälpare. Om du gör allt du kan med vilka medel som helst, gärna lögner också så kanske jag inte är den som kommer fälla en tår eller prata om hur fin du var när du blivit överkörd av en lastbil. 

Det finns människor jag aldrig skulle ställa mig bakom och slåss för. Så enkel människa är jag. Jag accepterar inte att vi låter nazister få samma utrymme som demokratiska organisationer. Alla rättigheter i en demokrati kräver också att vi slåss för att få förbli demokratiska. 

Så vad vill jag säga. Ni påstår att flyktingar ljuger för att få stanna. Ni delar den ena artikeln efter den andra från avpixlat och fria tider, ni förkastar siffror från SCB och BRÅ. Ni skriker om att SD och en del även om att NMR ska få utrymme i det demokratiska rummet och ni skriker att vi ska hålla käften annars kommer ditten eller datten att hända oss. Åhhh Neeej inte ditten eller datten. Ni kräver att få bli inblandade i diskussionen/debatten. Ni vill dock varken diskutera eller debattera med de som står på helt andra sidan som exempelvis Fi, Vänsterpartiet, organisationer som HBTQ rörelsen eller #vistårinteut, med dom vill ni bara ha krig så ni ska kunna få avrätta dom som folkförädare eller ni som är lite mindre våldsbenägna kan tänka er att bara låsa in dom och kasta nyckeln i sjön. 

Ni säger att ni försökt ställa upp för människor. Sons of Odin skulle ju skydda våra svenska kvinnor från att bli våldtagna. Vilket liv det blev när en hel del kvinnor visade sig vara sina egna. Jaja, skydda svenska kvinnor från att bli våldtagna då. Det var tydligen helt okej om utländska kvinnor blev våldtagna. ganska unken människosyn om ni frågar mig. 

Så här är det. Jag vill att alla ska kunna få amnesti nu. Alla och då menar jag alla. Jag är så trött på att höra vilken idiot jag är. jag är så trött på att höra att jag borde ha fem kriminella flyktingar boende hos mig. Jag är så trött på att få div flygblad från odemokratiska organisationer i min brevlåda. Allt jag vill är att få fortsätta kämpa så som jag hoppas någon vill kämpa för mig, mina barn, barnbarn, barnbarnsbarn om de någon gång skulle behöva fly. Ni säger att vi ska förbjuda religioner, då undrar jag varför ni ska ha ut folk att försvara våra landgränser, offra unga människor för att vi ska ha det bra. Mycket av det som gör att unga människor är beredda att slåss till sista blodsdroppen är att det inte tar slut där. Kamakaziepiloterna under andra världskriget, självmordsbombare m.fl vittnar om det. För de vi tycker ska göra det ändå oavsett tro/avsaknad av tro. Varför strida för någon annan som vill behålla en landsgräns när man inte får höra alla fina ord efteråt? 

I min drömvärld får alla plats, där behöver man inte tigga om hjälp, där får man den bara. I min drömvärld är vi för stora för hat och hot. I min drömvärld finns det bara gränser i huvudet, ite på marken. I min drömvärld är varje människa värd lika mycket. I min drömvärld får alla vara med som inte vill göra någon annan något illa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar