torsdag 3 augusti 2017

Fritt från våld är en mänsklig rättighet!

Läst lite mycket nu igen. Denna gången var det ett mord på en kvinna i Surahammar. Det är kanske inte så konstigt att vi läser om liknande grejer då och då och ibland oftare. Om man kollar 2015 års siffror som är de senaste vi har att gå på så misshandlades 29 000 kvinnor det året. 18 300 av dem av närstående eller bekanta inomhus enligt ROKS (Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige) I 45 % av fallen har gärningsmannen varit påverkad av alkohol och/eller andra droger.

Jag blir lite beklämd, eller ganska mycket beklämd när jag läser vad tillsynes annars väldigt empatiska och intelligenta människor hävdar att det beror på invandringen och flyktingströmmen, främst då av muslimer. Tydligen mest ensamkommande killar enligt dessa människor. Det är klart man ska fördöma och lagföra de muslimer som begår även denna typ av brott precis som vilken person som helst oavsett religionstillhörighet. En del människor tror att människor i organisationer som t.ex #vi står inte  ut men slutar aldrig kämpa (#VSIU), blundar för våldsbrott begångna av ensamkommande ungdomar. Så klart gör de inte det. En organisation full av socialarbetare, lärare, tjänstemän på div myndigheter, projketanställda i div integrationsprojekt och andra som på något sätt jobbar med ungdomar som flytt, tror någon på riktigt att de människorna skulle skydda grova brottslingar? Det människor i organisationer som t.ex #VSIU jobbar ju för att barn,ungdomar och vuxna på flykt skall bli rättssäkert behandlade här i Sverige. De jobbar för att folk ska kunna få stanna här där det är tryggt och inte bli utvisade till förföljelse, tortyr och död.

Mäns våld mot kvinnor och barn är ett hinder för dessa kvinnor och barn att få ta del av de mänskliga rättigheterna. Spelar ingen roll om det är i Syrien, Sverige, Honduras eller vart som helst. Frihet från våld är en mycket viktig fråga när det gäller just mänskliga rättigheter.

Enligt FN så utsätts någonstans mellan 600 000- 2 000 000 kvinnor och barn för människohandel, framför allt sexuell exploatering.

Om man tittar på hur män ifrån västvärlden och då givetvis även från Sverige reser runt i världen för att köpa unga flickor och barn för en stunds våldtäkt som jag hävdar att det är så blir man rädd. Fruktansvärda siffror från bla Thailand, Ryssland, Indien, Nepal, för att nämna några länder. Det finns många organisationer som vittnar om dessa vidrigheter. Precis som det finns organisationer som vittnar om vidrigheter vad det gäller barnäktenskap och hederskulturer i andra delar av världen.

Att påstå att det bara är muslimer som behandlar kvinnor illa tycker jag är ett hån mot alla som varit utsatta för män som inte är muslimer. Varför tar man inte t.ex en svensk kvinnas våldtäkt, misshandel eller vad som på allvar. Varför skulle den inte räknas bara för att mannen var svensk? På div behandlingshem för män dömda för våld i nära relation så är de som behandlas en salig blandning av människor med div bakgrunder. Det är inga behandlingshem för muslimer, de är behandlingshem för män som brukar våld i nära relation.

Om ni frågar mig så tycker jag all förtryckarkultur oavsett vart i världen (även Sverige)som sagt den härstammar från är förkastlig och skall bekämpas. Många av de muslimer som flyr/flytt hit flyr/flydde från islamisters våld. Av vad jag kan utläsa av statistik från div statlig myndigheter så begår de flesta muslimer här inte några våldsbrott. Med det inte sagt att inga muslimer begår våldsbrott.

Jag anser att vi ska ha samma straffskala oavsett vart man har sina rötter. Jag tycker att män som utövar någon form av våld mot kvinnor skall lagföras för det och dömas för det de gjort, oavsett om du heter Henrik eller Mohammed. Vad straff och eventuella utvisningar som skall utdelas låter jag proffsen bestämma. Jag kan för lite om vad FNs olika deklarationer säger om det och hur de är kopplade till brottsbalken.

Som jag skrev tidigare så blir jag beklämd av att det är människor som annars verkar ha stor empatisk förmåga och intelligenta funderingar som häver ur sig att det beror på alla muslimer som pk Sverige tar emot. I tidningen Dagen läste jag om att flera Pingstledare vill stoppa utvisningarna till Afghanistan Jösses vad skit de ledarna fått i diverse sociala mediegrupper. Pingstkyrkan vill hjälpa hedersförtryckare och våldtäktsmän har jag läst på flera sidor. En hel del människor som är vad de påstår kristna tycker det de här ledarna gör strider mot den kristna värdegrunden. De tycker att Sverige ska fortsätta utvisa vad de! säger är kvinnoföraktande skäggbarn.

Dessa som av grupper som vill utvisa dem kallas skäggbarn kanske man ska komma ihåg är väldigt ofta utsatta av västvärldens män, speciellt när de fått tredje avslaget i sina asylsökningar och förlorar samhällets skydd. En hel del har fått betala med sina kroppar för att få komma hit. När de sedan bli "rättslösa" här och måste gömma sig från migrationsverket för att inte bli skickade till tortyr och död så hamnar en hel del av dem i prostitution . Enligt bl.a Länsstyrelsens studiedagar om unga i prostitution så måste dessa pojkar ta emot många oftast svenska män för att tjäna ihop något alls. Enligt Länsstyrelsens rapport så kan pojkarna ha tur om de får hundra spänn för en avsugning och kanske någon hundralapp till för ett samlag.

Jag har fått se vad vänner till mig fått för kommentarer och bilder från sociala medier, dejtingsidor/dejtingappar och mail. Mycket kukbilder får dom. Väldigt ofta från vita medelålders eller äldre män. Många sexuella förslag där det även kan bli tal om pnga ersättning om de bara ställer upp. Mycket nedvärderande skit får de när de tackar nej till erbjudandena. Mycket hot om våld, sexuellt våld. Oftast har dessa grejer kommit från vita män.

Kan vi se att problemet är mäns våld mot kvinnor så kan vi också försöka bekämpa det på ett bredare sätt än om man bara ska bekämpa muslimska mäns våld mot kvinnor. Tror folk på riktigt att mäns våld mot kvinnor inte berör kristna människor? Eller Budister, Judar, Jehovas vittne, icke troende eller vem som helst. Mäns våld mot kvinnor är som sagt om man får tro statistik från div myndigheter och organisationer som FN spritt i alla världens delar, i alla religioner, i alla kulturella sammanhang. överallt. Hela tiden.

Det som är ljuset i mörkret kan jag känna är att mäns våld mot kvinnor tas upp och belyses mer och mer överallt av människor av alla de slag. Ensam kan man göra en del, tillsammans över gränser kan man starta rörelser som inte är lätta att stoppa. Tillsammans mot våld borde vara en ledstjärna.

För att vara jävligt tydlig nu då jag brukar få läsa att jag håller kriminella flyktingar bakom ryggen.

Om en man oavsett religiös!, etnisk!, eller kulturell bakgrund utövar fysiskt, psykiskt, sexuellt, materiellt våld  mot en kvinna skall han lagföras och straffas för sina gärningar efter den straffsats som finns i systemet. Jag kan tycka att straffsatserna inte är tillräckliga men jag kan inte ta lagen i egna händer. Jag får helt enkelt låta den demokratiskt framtagna processen med dess rättssäkerhet ta hand om saken. Jag vill inte att Sverige skall bli en polisstat. Ja när det gäller att straffa brott så måste de myndigheter som ansvarar för det få göra sitt jobb. Att straffa ickebrottslingar som jag anser att det är det man gör när man visar ut ungdomar till Afghanistan då har jag en helt annan syn. Då har inget brott begåtts av den som ska visas ut och det finns därför ingen målsägare som enskild person.

Vart vill jag komma? Kan vi lyfta problem för vad de är utan att addera påhittade problem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar