söndag 20 augusti 2017

Ängel eller demon, Häxa eller fe, hur jäkla skev får världen bli?

Jag har hört folk skrika på sina verktyg och byggmaterial när de har borrat fel, krökt en spik, fått en flisa i fingret, slagit sig på tummen osv osv Jag har skrikit fula ord och förbannat allt runt omkring, mål, klubba, boll, linjer, ljuset, skuggor osv när jag missat öppet mål. Jag har svurit och förbannat bilen när den inte startat. Visst kan jag använda fruktansvärt fula ord i affekt när något jag inte vill drabbar mig. Efter den mikrosekund man svor till så brukar jag kunna återgå till att tänka mer rationellt. Självklart vet jag att bara för att jag skriker bolljävel så kommer det inte hjälpa mig ett skit nästa gång jag skjuter lika snett. När jag efter idogt kämpande med bilens ickevilja att starta säger starta då biljävel så vet jag att det inte kommer hjälpa ett endaste dugg. Har hört efter att jobbat länge med ungdomar att man kan vara helt vansinnig på domare och motståndare på X Box spelet FIFA. Jag har kallat framförvarande bilist jävla idiot när hen kör rakt igenom övergångsstället när ett barn är på väg över. Saker som inte är så positiva men som slinker ur munnen ändå den mikrosekund som det som inte skulle inträffa inträffar. Jag går inte runt minuten senare, dagen efter, nästa år och förbannar den där bolljäveln som studsade ribba ut den där fredagskvällen med gubbarna i en svettig gammal gympasal med alltför dålig ventilation. Den där bollen var historia redan när den träffade målburens metall. Det är inga stolta ögonblick när det slipper ett helvetes jävlar mellan tänderna utöver läpparna rakt in i de omkringvarandes öron. Jag highfivear inte de som hörde vad jag sa och skrattar nöjt åt min bedrift, tvärtom så åker väl blicken ner i backen och ibland kommer ett förlåt samma väg som det som inte skulle sagts kom.

Jag förvånas lite över hur ord som de svordomar jag använder och bra mycket värre ord används mot andra människor på ett välplanerat och utstuderat sätt. Igår var det en motdemonstration vid Medborgarplatsen (Medis) mot de som protesterar mot att man fortsätter att visa ut människor till Afghanistan. Motdemonstrationen kallar sig "Stå upp för Sverige" Man skanderar att Batikhäxorna (Öknamn på de som ideellt många gånger ger av sin tid, kost, logi, värme, trygghet) bara är där för att sexuellt utnyttja skäggbarnen (Öknamn på Afghanska ungdomar som enligt motdemonstranterna är 35-50 år och inte ungdomar som de själva hävdar). Man skanderar att Batikhäxorna är folkförrädare och förtjänar att dö. Man skanderar "Inga Afghaner på våra gator". Visa ut våldtäktsmännen (Öknamn på Afghanska ungdomar som enligt motdemonstranterna frekvent våldtar Svenska tjejer). Hörde om att folk förespråkade avskjutning, specialläger och andra vidrigheter mot de som demonstrerar mot utvisningarna. Ungdomarna och deras support som demonstrerar mot avvisningarna svarar upp med bilder och ballonger på hjärtan, med det tydliga budskapet att människor skall leva med kärlek och inte hat.

Självklart får man tycka att utvisningarna är okej för de följer det uppdrag som regeringen gett Migrationsverket även om jag tycker att det är åt helsicke. Men att avhumanisera och demonisera de som hjälper flyktingarna och flyktingarna själva är så ruttet att det är vidrigt. Men visst förstår jag varför. Vem vill skicka en jämlike till tortyr och död? Vem vill skicka en fin kollega till helvetet på jorden? Vem vill att ens trevliga granne ska sitta i en källare och mördas utdraget i kanske 72 timmar? Nej ingen skulle jag tro. Då är det mycket lättare att få medhåll om man avhumaniserar dessa människor och gärna demonisera dem så att andra lätt kan känna avsky. Man sänker alltså flyktingens värde och de som vill stå upp för och hjälpa flyktingen till mindre än en krökt spik, mindre än ett missat mål en regnig novemberkväll i en gammalgympasal, en miss som ingen minns när innebandypasset är över. Man tilldelar dessa människor ett mindre värde än en flugskit på resecentrums allmänna toalett. Man lägger gärna till våldtäktsman, hora och andra tillmälen för att förstärka att detta är något som vårt samhälle inte behöver eller vill ha. Man gör det för att då behöver man inte bekymra sig om den människan tar sitt liv eller väntar med att dö tills hen kommer fram. Det livet är ju ändå inte mänskligt längre. Det läskiga är att om du avhumanisera människor på det viset så blir det lätt att få med barn i din tankegång och sitt motstånd till flyktingar. Alla barn vet att man inte kallar någon för hora. Det är fruktansvärt fult och så säger man inte. Alla barn vet att häxor aldrig är snälla i sagorna. Men när barnets förälder står med Svenska flaggan som är symbolen för vårt land som alltid vajar när det blir VM och OS guld, om ens föräldrar står och vifta med denna fina symbol och skriker Hora och Batikhäxa till andra vuxna människor så förstå även ett väldigt litet barn att dessa batik häxor är fruktansvärt onda. Mamma och pappa använde det mest förbjudna ordet för att beskriva en ond varelse. Om samma barn hör hur föräldrarna skanderar inga Afghaner på våra gator så förstår barnen att de där afghanerna ska ju inte vara här. Det är våran framtida värdegrund vi håller på att snickra ihop, glöm inte det.

Om du ens tycker det är lite okej att möta en fredlig sittdemonstration med dessa vidriga tillmälen så fundera på hur du hade reagerat om Din dotter, flickvän, fru, mamma, din bästa väns dotter, flickvän, fru, mamma skulle få veta av ett hundratal människor samtidigt att de är häxor och horor bara för att de står upp för FNs deklaration för mänskliga rättigheter och Barnkonventionen. Hur skulle du reagera om en folkmassa kallade dig, din son, din bror, din pappa eller någon annan för våldtäktsman bara för att ni har era rötter på en speciell plats?

Man kan tycka vad man vill om integrationspolitik, man kan rösta på vilket jämrans skitparti som helst men när man måste avhumanisera och demonisera människor man inte känner, man inte hört talas om, inte har träffat och aldrig gjort något kränkande mot dig mer än att de kommer från en enligt dig fel plats, människor som går i skolan, sköter sig, försöker lära sig vårt språk och vårt samhälle då har du gått alldeles för långt. Det är så jävla lågt. Folk som bara helt reflexmässigt i flockbeteendet bara fortsätter att avhumanisera och demonisera människor som står upp för och vill ha skyddet av FNs deklaration för mänskliga rättigheter och barnkonventionen borde ta mig fan skämmas ögonen ur sig och be om ursäkt om ni frågar mig.

Kärlek och respekt till alla er änglar/skyddsänglar där ute och speciellt nu som finns med på eller stödjer arbetet på Medis på något sätt i hjärtat eller kanske ekonomiskt. Kärlek och respekt till alla er som kommit till detta land för att söka skydd och trygghet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar